Kapaнeтo нa мoтopни шeйни в плaнинaтa ce пpeвpъщa в мacoвo пpeживявaнe, ĸoeтo cъздaвa много пpoблeми в зaщитeнитe тepитopии, a и нa зимнитe тypиcти. Зaceгa битĸaтa cъc зaĸoнoнapyшитeлитe e в пoлзa нa т. нap. “шeйнapи“, ĸoитo нaй-мнoгo пpeдпoчитaт тepитopиятa нa Pилa и нa цeлия нaциoнaлeн пapĸ. Въпросът стигна и до МОСВ, а от ведомството поеха ангажимент да обявят как ще действат и какви нормативни стъпки ще предприемат.
От министерството вече са поискали от ръководството на природния парк да даде предложения за промяна на законодателството.
Как реагираха институциите и какво предприеха засегнатите организации след призива на хижаря на хижа “Иван Вазов“ Венцислав Златарев да бъдат ограничени моторните шейни във високопланинските райони?
Темата коментира в “Нашият ден“ Венцислав Златарев:
“От всички кризи изпускаме това, че живеем в една духовна криза и инфлация на ценностната ни система. И ако културните и историческите ценности могат да бъдат конюнктивно променяни, то имаме една ценност, която се нарича природа, която е над всички и за абсолютно всички. Затова има защитени територии, затова България има национални паркове, които са уникални не само за нас, но и за света.
Това е богатство, което принадлежи на всички нас, затова беше и моето избухване, натрупано с годините, бях стиснал зъби, но когато се мина една граница вече реагирах остро.“
В България отдавна сме на две скорости. Има културна бездна между това, което се нарича цивилизовано живеене и това, което се случва с хората в националните паркове не само с шейните зимата, но и лятото с моторите.
При мен идват гости от цял свят и когато видят мотора, това се е случвало неведнъж, изтръпват и питат – “Не е ли това национален парк?“. Аз трудно мога да обясня, че всъщност се намираме в България.
Държавата много ясно може да посочи къде е възможно в планината да се придвижват с мотори.“
Възможни решения
“Първото нещо, което може да се направи е тези машини да бъдат лицензирани и вкарани в някакви регистри. Всички тези моторни шейни не са детски играчки, това са огромни машини, изключително мощни и много скъпи.
Те могат да бъдат оборудвани с GPS устройства и да бъдат следени и контролирани.“
Миналата година, когато имаше сигнал от различни организации, не се случи нищо, просто случаят се подмина. Имаше много силно медийно присъствие в борбата с джиповете на Седемте рилски езера, ефектът беше за няколко седмици, когато министърът идваше пред бариерите и след това нещата продължиха по същия начин.
Не искам да обвинявам “Паркова дирекция“, там има изключителни служители, където могат да направят нещо, те го правят.
Това не е политически проблем, а проблем на всички граждани. В националния парк сме като в храм, влизаме и се наслаждаваме и понеже хората с моторите реагират, че “Планината е на всички!“, аз ще кажа, че една шейна ще вдигне повече шум от 1000 пешеходеца и 2000 скиора. Представете си вътре има диви животни, кози, които раждат, лисици, мечки и вълци. Сред шейнарите има и такива, които се качват в защитени територии и стрелят по животните.“
За мен най-смисленото нещо е тези хора просто да бъдат поканени, те са с маскировъчни дрехи, но по реакциите им във форуми разбирам, че е съвсем ясно кои са. Да бъдат поканени и екологични организации и хора, които се занимават с туризъм и граждани на една широка кръгла маса и да седна да дискутират проблема. А пък държавата да се ангажира да даде на хората с шейните места извън парковете, които са достатъчно атрактивни, за да задоволяват страстта си към този вид спорт.“
Чуйте целия разговор в звуковия файл.
Един случай на тежка бюрокрация в България или защо Владимир Шурупов, бежанец от Русия след началото на войната в Украйна, не може да приравни дипломата си за лекар у нас. Интервю с д-р Владимир Шурупов. Очакваме отговор от МЗ, към което изпратихме въпроси. Владимир Шурупов и семейството му минават през тежка и унизителна процедура, когато подават..
В рубриката на "Законът и Темида" "Съвети на адвоката" адв. Христиан Митев, експерт по гражданско и административно право и дългогодишен консултант на предаването, отговаря на слушателски въпроси. Пенка Иванова от Враца пита: Ако има продажба на имот, който е част от делбената маса при извършване на делба, без участие на някой от наследниците, тя..
Защитени ли са в България правата на хората с увреждания? Има ли достатъчно достъпни автобуси на Централна автогара за лица с увреждания? Какво е становището на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" чрез Министерство на транспорта и съобщенията. Казусът на Тодор Църев от София е казус на хиляди хора с увреждания и намалена подвижност...
В рубриката "Епизоди от живота" на предаването "Нашият ден" редакторът Светла Тодорова споделя интересна случка от пътуването си в Гърция. Тя разказва за преживяване в автобус, който свързва пристанището Пирея с летището на Атина. Рано сутринта в началото на седмицата Светла и семейството ѝ се отправят към летището, за да хванат полет за София...
Екстремните спортове са необятна вселена, в която пристъпваме върху дъска за kite surf. Още по-необятна и труднодостъпна вселена са облеклата за екстремни спортове, в частност за кайт сърф. Марианна Калъчева – Мери и Калина Палавеева влизат в тези две вселени почти на шега, с лекотата и свободата на младостта, но и с увереността, че могат..
В своята нова книга "52 исторически разходки из България" Ели Иванова обръща внимание на малко познати, невероятно красиви места и маршрути, свързани с..
Международният фестивал "Софийски музикални седмици" е най-старият културен форум у нас, който не е прекъсвал своите издания през 55-годишната си история,..
На ул. "Шипка" 6 фотографката Теодора Нишков "Принц Датски" откри своята първа самостоятелна изложба със заглавие "100 запечатани във времето" (Строители..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg