Артисти и режисьори посочиха проблеми с театър „Азарян“, като по-високи наеми, липса на отопление на залата, липса на реклама и проблем с възможност билетите да се закупуват изцяло онлайн. За тези въпроси се обърнахме към изпълнителния директор на НДК – Пени Раева, която обяснява какви са фактите довели до тези проблеми и как те могат да се преодолеят. Казусът с театър „Азарян“ е аналогичен и на казуса с „ДНК – пространство за съвременен танц и пърформанс“. Г-жа Раева твърди, че и двете пространства могат да съществуват при гарантиран приход за НДК в размер на 1500 лева на представление за театър „Азарян“ и 1000 лева на представление за „ДНК – пространство за съвременен танц и пърформанс“, за да може да се покрият и разходите за отопление. Това е изискване от ръководството, което е поставено за следващите три месеца:
„Отоплението е проблем за цялото НДК, за „Азарян“ проблемът е доста голям, защото за да има отопление в зала 2 – театър „Азарян“, трябва да се отопли целият дворец, а отоплението за вечер струва между 5 и 10 хил. лева. Сметките за парно на месец са между 200 и 300 хил. лева. Абсолютно невъзможно е, ако няма нищо друго в НДК, да се пусне отоплението. Проблемът с отоплението в цялото НДК тази година е голям, но не е от днес. Проблемът е финансов и липса на добра инфраструктура.
Въпросът с продажбата на билети е моя голяма болка. Още преди 3 години започна електронна продажба, която е на средата на изграждането си. Това е първото нещо, което исках да свърша като постъпих в длъжност. Заделили сме средства и това е едно от първите неща, които ще поправим. Преди 3 месеца имах срещи с актьори и режисьори, те поставиха въпроса да продават билети за театър „Азарян“ на други каси, освен на касите на НДК, и ние им разрешихме. НДК има възможност за реклама чрез информативни пана на фасадата, проверих тъй като имаше упреци, всички 5 пана са само за театрални постановки и продукции на театър „Азарян“. Съобщаваме събитията на страниците. Това, което е по нашите сили, ние го правим.
Когато е създавано театралното пространство, идеята е била да се печели и да се възвърнат 300 процента от вложеното да неговото изграждане в рамките на 3 години, това е една фикция, която още тогава е била странна.
В протокола пише, че театър „Азарян“ не би могъл да съществува като културен институт и да получава субсидия от Министерството на културата, както театрите, тъй като няма вариант това да бъде обработено юридически. Разходите по представленията са големи и се поемат изцяло от НДК, освен за тези, които са финансирани по други програми, по проекти, по които артистите кандидатстват. Това, което касае НДК – наемът на „зала 2“ е 4200 лева със стационарна техника, допълнително за спектакли се заявява техника за около 2000 лева, отделно реклама и други съпътстващи разходи. Едно представление излиза на НДК от порядъка на 6000-8000 лева. До този момент сме делили прихода на 50 на 50 с артистите. Загубите са огромни и не могат да се поемат. Това, което пожелахме за следващите 3 месеца, е да продължим по същия принцип, но да има гарантиран приход за НДК. От друга страна НДК е търговско дружество, колкото и това да не се харесва и на мен дори в някои моменти. Получава се колизия между статута на ведомството, финансовите резултати, които се изискват от нас и финансирането на пространства за култура.
Проблемът с ДНК е абсолютно аналогичен и там нещата опират до финанси. Няма представления, които да са върнати по друг повод. Там залата излиза с отоплението и всички съпътстващи разходи около 3000-4000 лева. Ние искаме гарантиран приход 1000 лева.
Между другото, има сключени принципни договори с „Азарян“, които гласят, че при продажба на билети под 50 процента, НДК има право да сваля представленията, ние не сме се възползвали никога от тази клауза. И при 10 процента пак се е играло.“
Дълговете към Столичната община от предишните ръководства на НДК в размер на 11 милиона лева вече са изплатени в по-голяма част от половината в рамките на управлението на г- жа Раева.
В епизод 613 "Трамвай по желание" прави радиопремиера на пълнометражния документален филм "Потопът и вкаменената гора", с режисьор Еленко Касалийски и по сценарий на Маргарита Бойчева. "Потопът и вкаменената гора" е филм за уникалния в световен мащаб природен феномен Вкаменената гора, който се намира на дъното на Черно море. Това е филм за..
Книгата на Николай Аретов "Преводната белетристика от първата половина на ХІХ век. Развитие, връзки с оригиналната книжнина, проблеми на рецепцията" разглежда изчерпателно преводните творби в периода от възникването на новата българска литература до Кримската война (1854-1856). Авторът се спира върху развитието на "повествователната техника,..
Драматичният театър "Стефан Киров" - Сливен гостува в София с най-новия си спектакъл – "Боряна". Постановката по пиесата на Йордан Йовков е дело на Петър Денчев. Ролята на Боряна изпълнява актрисата Мария Манолова. "Темата за избора присъства много силно в пиесата, но тя присъства и днес - ние не си даваме сметка, че нашият избор има..
Валери Чакалов, Красимир Добрев, Красимир Карабаджаков и Стефан Божков откриха снощи обща изложба с най-новите си творби, създадени в последните години. Валери Чакалов работи в областта на графиката, живописта и неконвенционалното изкуство. Красимир Карабаджаков "притежава изключително освободено образно мислене, а експресионистичните му картини..
На 28 ноември 2025 г. Сатиричният театър "Алеко Константинов" ще представи премиерата на комедията "Примадони" от Кен Лудвиг – една от най-енергичните и забавни пиеси на съвременната американска сцена. Постановката е на режисьора Калин Сърменов, който среща зрителите с остроумния свят на Лудвиг, изпълнен с обърквания, маскировки, влюбени герои..