Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Празничен "Пънк Джаз" уикенд с концертния архив на "Аларма"

Снимка: Яна Пункина

Този уикенд започват честванията на 10-годишнината от създаването на 24-часовия стрийм канал "Пънк Джаз", музикалното продължение на "Аларма" на страницата на Радио Бинар, които ще продължат през цялата 2022 г. Каналът зазвуча целодневно в интернет пространството на БНР непосредствено след "Дуенде" и несъществуващите вече "Инди" и "Чилаут" – някъде през втората половина на 2012 г. Ролята му тогава, а и сега, беше да даде глас на всичката онази "странна и прекрасна музика", която не би намерила място в ефира на комерсиалните радиостанции, но която в голяма степен отговаря на търсенията, интересите и потребностите на една по-широка палитра от ценители на изкуството музика (онова, което често съвсем не се припокрива с индустрията музика).

Тук вече десетилетие слушателите на общественото радио имат улеснен достъп до нови и често нелеки форми в джаза и съвременната импровизирана музика, доста различни от класическия джаз и мейнстрийма. Както и до актуалната пънк-фолк-блус-джаз-соул-ембиънт-нойз-електро-рокендрол сцена на близки и далечни страни, които не са част от западната индустрия (ЮАР, Япония, Монголия, Индонезия, Мали, Нова Зеландия, Етиопия, Перу, Мианмар, Ливан и пр.), без това да е в ущърб на представянето на творчеството на хилядите независими артисти от по-познатите ни Европа и Северна Америка. Има и класика, разбира се – къде без Майлс Дейвис, Колтрейн, Сън Ра, Алберт Айлер, Орнет Колман, Dead Kennedys, Иги Поп, Франк Запа, Ramones, Kraftwerk, Джон Зорн, Сид Барет, Gang Of Four, Фела Кути, The Fall, Мингъс, Чарли Патън или Майк Патън?

А ако се върнем в нови и най-нови времена, специален акцент са и съвременните групи, музиканти, автори от България и Балканите.

В ХХI век музиката (и най-новата, но и по-старата) повече от всякога в човешката история е невъзможно да бъде разглеждана като изолирано жанрово явление или просто продукт на тази или онази развлекателна индустрия, защото А) тя е част, много често ключова, от процесите и явленията в обществото и Б) морето от информация за добро или лошо поставя съвременния човек в ситуация да вижда нещата в много по-сложна система от взаимовръзки спрямо човека от "златните години" на рокендрола или двойника му от "златните години" на Съветския съюз.

Та, този уикенд (16-17 април) "Пънк Джаз" каналът на Бинар е домакин на 48-часова селекция от концертни записи от богатата история на "Аларма Пънк Джаз" – от Първо и Второ студио на БНР, както и от знакови места в столицата и страната, някои от които отдавна вече не съществуват. Сред скъпите гости на "Аларма Пънк Джаз" през годините, записи от чиито концерти ще чуете през уикенда, са The Necks (Австралия), Lafidki (Камбоджа/Франция), Eyebrow (Великобритания), Oldseed (Канада), Хюго Рейс (Австралия), Рамбо Амадеус (Сърбия/Черна гора), Brujaci (Хърватия), Jerusalem In My Heart (Ливан/Канада), Eyot (Сърбия), Йошио Мачида (Япония), Reverend Beat-Man (Швейцария), Дилейни Дейвидсън (Нова Зеландия), Oresund Space Collective (Дания/Швеция/САЩ), Кинг Аишоба & Аюуне Суле (Гана), Zea (Нидерландия), Проект "Жлуст" (Македония), Франц Николай (САЩ), както и български независими артисти като "Котки под коли", "Две купета", Zev Died Orchestra, Мартин Луканов & Mytrip, "Лоши петли", Fly We To The Moon, Kayno Yesno Slonce и др. Ще има и записи от най-младата концертна инициатива с участието на "Аларма" – серията импровизирани концерти "Ден Авангард" в галерия "Лампион", възникнали по време на пандемията по идея на контрабасиста Васил Хаджигрудев.

Уикендът ще завърши чак в понеделник вечер (18 април, от 20.00 ч.) в арт-пространството "Ателието", за където "Пънк Джаз" каналът отправя покана за среща на живо със своите слушатели. Двама от присъстващите ще спечелят двойни покани за следващия концерт на "Аларма Пънк Джаз" с участието на северномакедонските авангардисти Sethstat и Димитър Горчаков (на 20 април, сряда, от 20.00 ч.).



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Светлост": македонски фрий джаз в Русе и в София

"Светлост" са трима приятели от Скопие, закърмени с музиката на Матс Густафсон , Петер Брьоцман , Кен Вандермарк , Sun Ra Arkestra , Орнет Колман и местната хардкор сцена. Поименно – Дени Омерагич (контрабас, баритонова китара и баскитара), Нинослав Спировски (тенор сакс, кларинет) и Кристиян Новковски (барабани). По покана на..

публикувано на 04.12.24 в 13:49

Ирена Гъделева: Соня Йончева вдъхновява с всеки свой проект

Соня Йончева, призната за една от най-ярките звезди на световната опера, получи престижната награда "Музикант на годината" за 2023 година на Българското национално радио. Отличието се присъжда след национална анкета, организирана от предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Това не е първото голямо признание за оперната прима от БНР –..

обновено на 03.12.24 в 11:25

Епичен метъл маратон: "Файъруинд" и "Мастърплен" в "Джой Стейшън"

Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..

обновено на 02.12.24 в 14:04
Акустичната версия на Crime & The City Solution – Саймън Бони, Джошуа Мърфи и Бронуин Адамс.

Crime and Тhe City Solution за първи път в София

Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..

публикувано на 01.12.24 в 14:28

Белгия аплодира оперни шедьоври на Глук

Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..

публикувано на 01.12.24 в 07:55