Българските музеи се спасяват сами? Какви са необходимите законодателни промени във връзка с дигитализацията на културно наследство? Кой се страхува от виртуален музей и доколко той е в конфликт с реалния? Това са част от темите във втората от поредицата майски дискусии в ефира на програма "Христо Ботев".
Музеите се спасяват сами – защо?
“Държавата (и в частност Законът за културното наследство) отбелязва, че трябва да има дигитализация и дефинира какво означава “дигитализация на културно наследство“, но спира дотам, не продължава с това как трябва да се направи тя.
Говоря за закона, може би трябва да има някакъв подзаконов акт, някаква наредба за това, която все още не е създадена, която да даде структурата за тази всеобща дигитализация на културното наследство във всичките негови области и подразделения. Да покаже как да се случи то в специфичните музеи, архивите и библиотеки – това липсва“, казва в “Нашият ден“ доц. Венета Ханджийска, директор на Регионалния исторически музей София, и допълва:
“Дигитализацията не трябва да е самоцел, трябва да има много ясно дефинирани правила – какво дигитализираме, как го дигитализираме и какво ще стане след това с този дигитален продукт.“
“За мен отговорът на въпроса – защо се справяме сами – се крие в това, че сме твърде различни по между си. Не като тематика, а като форма на създаване, на подчинение към различни министерства и институции. Това определя и формата на финансиране“, казва в “Нашият ден“ д-р Екатерина Цекова, директор на Националния политехнически музей, и добавя:
“Темата за дигитализацията е поставяна от много години, стига донякъде и приключва, но ние в нашия музей решихме, че дългото чакане няма да ни помогне. Решихме да се насочим и да закупим един продукт, който донадградихме с наше участие, така че да бъде подходящ за дигитализация. Това е малка система, вече четвърта година работим, но сме на първия етап – по-скоро да съхраним нещата. Не сме стигнали още до виртуално им представяне.“
“Ние от Националния природонаучен музей в момента имаме текущ проект за дигитализация, който е по Европейската пътна карта за научна инфраструктура. Този проект се случи, благодарене на факта, че ние сме част от тази международна организацията на природонаучните музеи в Европа, където започна процесът за дигитализиране на природните образци в голяма част от музеите в Европа, а ние се включихме в него.
Ние сме нагледен пример за това как сами се спасяваме. Това, което правим, не е дигитализация, предвидена по направление на Министерство на културата, а друг тип“, казва в “Нашият ден“ проф. д-р Павел Стоев, директор на Националния природонаучен музей при БАН.
“Не можем да избягаме от световните тенденции – дигитализация, цифровизация – това е бъдещето. Реално, ние се занимаваме с дигитализация от десетилетия, използвайки програмите на нашите колеги, тъй като членуваме в международни организации. Що се отнася до това, което се предвижда в Министерството на културата, преди да се стигне до дигитализация, трябва да има едно много сериозно изучаване на културното наследството.
В Градинско парково изкуство например нещата са, меко казано, трагични, има един човек в НИНКН, който седи там, за да утвърждава инвестиционни проекти. Няма ги тези групи, които навремето действително се занимаваха с изучаване и паспортизация на наследството, казва в “Нашият ден“ д-р Красимир Косев, директор на Университетски ботанически градини към Софийския университет "Св. Климент Охридски" и подчертава:
“Въпросът за виртуалните музеи върви все още като дебат. В Европейския консорциум на ботаническите градини например това продължава да се обсъжда.“
Фейсбук страница на Наследство БГ
Фейсбук страница на Регионален исторически музей - София
Фейсбук страница на Национален политехнически музей
Фейсбук страница на Националния природонаучен музей
Какъв е успешният модел за дигитализация на музеите, чуйте пълната дискусията в звуковия файл.
Утре ( 10 декември) Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий" (НБКМ) ще отбележи 146-ата си годишнина. По повод празника ще бъде открита гостуваща изложба на Историческия музей в Попово. Експозицията "От киноцентъра до музейната витрина" чества 180 години от рождението на капитан Петко Войвода. 146 години Националната..
Опазването на културното и историческото наследство на България, като част от световното и европейско богатство, застава в центъра на дискусията за автентичността в риск. Доколко архитектите и инженерите имат правото и професионалната възможност да оставят на поколенията наследство, а не бутафория? Какви са подходите, критериите и..
Опазването на културното и историческото наследство на България като част от световното и европейско богатство застава в центъра на дискусията за автентичността в риск. Доколко архитектите и инженерите имат правото и професионалната възможност да оставят на поколенията наследство, а не бутафория? Какви са подходите, критериите и иновациите за..
В навечерието на 24 май сме на граничната бразда между наука и политика. Успяват ли учените да ни преведат през митовете и истината за буквите и светите братя Кирил и Методий? Къде и как се почита делото им и губи ли България в превода на историята? Ще проговорят ли архивите и какво искат или не искат да знаят младите? Мощи на Светите..
В навечерието на 24 май сме на граничната бразда между наука и политика. Успяват ли учените да ни преведат през митовете и истината за буквите и светите братя Кирил и Методий? Къде и как се почита делото им и губи ли България в превода на история? Ще проговорят ли архивите и какво искат или не искат да знаят младите? Това са само част от..
Във Видин на 21 юли започна четиринадесетото издание на фестивала на изкуствата "Дунавски вълни". Той ще продължи до 26 юли на различни места в града и в..
В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" гостува проф. Грета Панова – български учен и математик с международно признание. В момента тя е..
Дискалкулия е едно от онези състояния, които често остават незабелязани, но когато разберем какво всъщност представлява, неволно се питаме: "А дали и аз..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg