Немската хореографка, танцьорка и режисьорка Саша Валц, известна със стратегиите на съвременния танц, които прилага, за да съживи и изследва исторически и нови опери и балети, налага жанра на хореографската опера. Последният ѝ проект, който ще може да се види и в България на сцената на "Топлоцентрала", се нарича "In C". Пърформансът е вдъхновен от музикалната композиция на Тери Райли, под влиянието на коронавирус пандемията. Именно заради ограничителните мерки, които бяха наложени на културния сектор, Валц решава да приложи дистанционна видеохореографска система, която да ѝ позволи да общува с танцьорите от своята трупа, разпръсната по целия свят. Пърформансът ще бъде представен в България под ръководството на хореографа от испански произход Орландо Родригез, който работи със селектираните български танцьори в продължение на четири месеца преди официалната премиера в "Топлоцентрала" – разказват хореографът Орландо Родригез и една от участничките от българска страна – съвременният артист Яница Атанасова:
"Има две различни неща в представлението – едното е периодът на пандемията, в който работихме, започнахме процеса в края на 2020 година. Беше точно в периода на локдауна, рестрикциите бяха в сила и ние работихме за елемента на освобождаването на чувствата и емоциите, например колко сме ограничени в това ограничено пространство, колко сме отговорни за своите избори, които правим, но също и за стойността на нашата отговорност в обществото, в колективността. По време на пандемията ние загубихме някак нашата свобода на избор, защото трябваше да работим колективно, защото всеки се бореше с един същ проблем. Затова пърформансът е базиран на идеята за група, където всеки индивид работи по свой собствен път, има своето индивидуално пътешествие, но пърформансът не би се получил, ако групата, не намери композиция и конфигурация, за да бъде заедно в пространството. Пространството е изпълнено от цялото група, но изборите са индивидуални. Така че по този начин представлението борави с въпроса за пандемичната ситуация. А другият елемент е връзката с музиката – използваме оригиналната музикална композиция на Тери Райли, която е създал през 1964-та година. И главно идеята с музиката беше да имаме 53 музикални фрази, които да бъдат или много къси, или много дълги, но да се чуват хронологично в ред. Идеята на Саша Валц беше да преведе тази система в танц. Така създадохме 53 фигури, те се представят аналогично, преминават от една към друга и по време на това пътуване през тези 53 фигури пространството е изпълнено от групата танцьори, които преминават през едно житейско състезание, импровизирайки с много ясни правила и стратегии, но винаги е различно. Представяме пърформанса на различни места по света, с различни хора, и всеки пърформанс може да бъде различен" – Споделя Орландо Родригез.
Яница Атанасова е един от участниците в пърформанса от България. Останалите участници са Ана Петкова, Василия Дребова, Виолета Витанова, Емилия Тончева, Жана Пенчева, Зорница Стоянова, Ивайло Димитров, Искра Иванова, Карина Илиева, Станислав Генадиев, Филип Миланов. Самата Яница обича смелите проекти, като хореограф и режисьор на оригиналния художествен танцов филм "Задължително приятно", в съавторство с Татяна Соколова, работи с видеографията и проекта на Саша Валц, който се ражда от оригиналния подход към видеографията:
"Нас, като артисти, ни предизвиква да се търсим и да се загубваме. Целият спектакъл е изграден и върху импровизирани решения, които се вземат на момента. Настоящето в танца е нещо много свободно и приятно. Това, което много харесвам в работата на Саша Валц, е идеята за въздух, вятър в движението и това, че тялото в танца излиза от баланса и го намира. Това е много приятно усещане."
Премиерите на "In C" – пърформанс на Саша Валц са на 27 и 28 май от 19.30 часа на сцената на "Топлоцентрала".
Повече чуйте в разговора на Ангелина Грозева с Орландо Родригез и Яница Атанасова.
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg