Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Варужан Апелян

Защо тежките железопътни инциденти са толкова много?

Снимка: БГНЕС

България от години държи едно от първите места по брой на катастрофите на железопътни прелези в Европа, а голямата част от тези инциденти не се разминават без жертви и загинали. Не броим материалните щети върху превозните средства и железопътната инфраструктура. На практика в страната не съществува неохраняем прелез. 

Железопътният експерт Варужан Апелян коментира за "Нашият ден", че причината за тежката катастрофа на жп прелеза край видинското село Гара Орешeц, където преди няколко дни загинаха трима души, не е техническа неизправност на сигнализацията. Прелезът е без бариера, но със светлинна и звукова сигнализация.

"Правилата не са спазени от водача на тежкотоварния камион, който е преминал през прелеза. Мястото на удара е в завой. Видимостта е била 80 м, което означава, че ако са се движели със 70-80 км, времето за реакция и на двете страни е 4 сек. – време, в което може да се задейства спирачката на влака", допълва експертът.

Много от водачите зад волана обаче се оказва, че не разпознават какво указва лунно бялата, мигаща светлина на автоматичните прелези или липсата на такова показание, при наличие на такава светофарна секция. Необходими са медийни кампании за безопасност на движението при прелези, в които НКЖИ да е основен партньор, казва Варужан Апелян.

Необходимо е да има видеокамери по прелезите, като парите за монтажа могат да дойдат от държавата и КАТ. Освен това трябва да се построят повече надлези, да има по-тясно сътрудничество между НКЖИ и КАТ, както и със съответните общински власти, посочва Апелян.

Повече можете да чуете в звуковия файл. 

По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Младите срещу тоталитарната система

"Съпротивата срещу тоталитарния режим е сравнително добре изследвана, но аспектът на младежката съпротива остава в сянка. Смятам, че тя заслужава да се отдели и да се осмисли самостоятелно – казва Петя Ангелова, културолог в Софийския университет, автор на изследване по темата. – Самите млади имат осъзнато ангажиране към историческите процеси. И през..

публикувано на 10.09.25 в 16:05
Проф. Тодор Кантарджиев

Положението с Covid-19 не е така опасно, както се представя

Нова вълна на Covid-19 – пикът се очаква в края на месец септември, обяви Националният център по заразни и паразитни болести (НЦЗПБ). Броят на заразените нараства с 30 % на седмична база и ще се удвои. В Lege Artis разговаряме с проф. Тодор Кантарджиев , епидемиолог и бивш директор на НЦЗПБ. По думите на Кантарджиев към момента случаите..

публикувано на 10.09.25 в 14:15

Спешната помощ e в криза

Спешната помощ в криза – това сочи анализ на Съюза на парамедиците в България, изготвен на база запитване до Министерството на здравеопазването и до центровете за спешна медицинска помощ по Закона за достъп до обществена информация. 340 места в системата са трайно незаети. Най-много специалисти липсват край морето, в София и в Силистра...

публикувано на 10.09.25 в 13:24

Все по-голяма част от ресурса на публичния сектор се насочва към здравеопазването

Как се разходват средствата за здравеопазване? В Lege Artis Петя Георгиева, икономист от Института за пазарна икономика, коментира отчета на НЗОК за 2024 година. Георгиева обяснява, че са похарчени малко над 18% повече средства от предходната година. Това, от една страна, не е изненада, защото бюджетът тенденциозно се увеличава...

публикувано на 10.09.25 в 12:33
Веска Събева

Нужно ли е да се вдигне потребителската такса за посещение при лекар

Нужно или ненужно е вдигането на потребителската такса за посещение при лекар – коментар в Lege Artis на Веска Събева , председател на Асоциацията на родители на деца и младежи с епилепсия и зам.-председател на Националния съвет за хората с увреждания.  Обсъжда се таксата да стане отново 1% от минималната заплата. "Аз не съм съгласна,..

публикувано на 10.09.25 в 12:15