Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Главен герой: Анна-Мария Йоцова

Да създадеш Монтесори училище в България

Какво отличава Монтесори училището от традиционното училище?

Анна-Мария Йоцова
Снимка: imontessori.bg

В ролята на Главен герой в "Нашият ден“ под светлините на ефирния прожектор застава Анна-Мария Йоцова, която е основател на българското Монтесори общество. Тя е основател на първата двуезична Монтесори детска градина в България. Тя е Монтесори педагог с диплом за работа с деца и подрастващи на възраст от три до осемнадесет години. Учила е детска психология в България и е специализирала като Монтесори учител във водещи Монтесори детски градини в САЩ. Осъзнаването, че има нужда от подкрепа за тези практики в България и за насърчаване на повече възрастни да се подготвят като AMI Монтесори педагози, я подтиква заедно със съмишленици да основе националната организация "Институт Монтесори България".

Накратко Монтесори методът дава онова, което е най-добро за децата. Те са поставени в центъра. Този вид обучение не се е концентрирала върху това какво трябва да прави детето за обществото, а какви природни умения то трябва да усъвършенства. Това е целта – да помогне на детето да развие своите дадености, съобразявайки се с неговите сензитивни периоди на развитие.

"Моите собствени деца ме върнаха към детските ми мечти. Това ме накара да преосмисля какво правя и защо го правя в живота си. Доколко то има смисъл, доколко то има стойност за другите – и основах Детска къща Монтесори, постепенно тя се разви в училище. И тази година завърши първият ни седми клас", споделя Анна-Мария Йоцова.

Образователната система трябва да разкрива най-доброто от потенциала на младите хора. "В наши дни образованието е много фокусирано върху академичните знания, но образованието и възпитанието. Аз самата съм образована в традиционното старо българско училище, това не е само академичните знания, то е и морално възпитание, то е и отношение към справедливост. То е включително духовно развитие", казва Анна-Мария Йоцова.

Каква е разликата на този модел от традиционния образователен?

Заради насърчаването на естествената енергия на детето да се развива и да знае много хора възприемат Монтесори образованието като “прогресивно”. Методологията е проектирана така, че ученето, усилията и инициативността да са свързани с удоволствие и успеха да можеш през тези най-формиращи години от живота.

"Разликите са доста в подхода, не толкова в съдържанието. Наблюдава се каква е нуждата на детето, така че да бъде подкрепено в своето развитие. Докато в традиционната система възрастните определят един план и всички се движат по този план, всяко дете е различна индивидуалност, в различни етапи може да поеме различни неща и да прояви различни интереси. Ученето идва винаги от интереса, каквото и да преподава учителят, каквото и да показва на децата. Той е този, който решава към какво да насочи децата. Свободата е другият важен елемент, но тя се дава със съответната отговорност", твърди Анна-Мария Йоцова.

И допълва, че като организация към AMI сме в помощ за въвеждането на Монтесори методологията в детски градини и училища, менторстваме обучението на бъдещи учители, организираме събития в подкрепа на родителството.

Голямата цел на едно автентично Монтесори училище е да се развие потенциалът на личността и да подготви децата да притежават нужните за живота умения. Академичната програма и знания не се различават от тези в традиционното училище, като тук е различен начинът на учене. Подготовката започва по-рано и е опосредствана с материали, които представляват по конкретен начин и материализират всяка концепция. Всяко дете развива опита си и извървява пътя до абстракцията, извлича формулата или извода, дефинира правилото и изключенията.

Често по метода Монтесори се обучават деца със специални образователни потребности. Децата могат да избират дейности, които предпочитат, и да работят с материали, разработени от д-р Монтесори. Това позволява на "различните" ученици да се учат, като използват ръцете си, а не от преките инструкции на учителя. Хората често се съсредоточават върху материалите, защото те са отличителни за метода. В момента има 300-400 учители, които са сертифицирани да преподават по Монтесори метода.

Нужно е още време, за да можем да видим пълния цикъл на този вид образователен метод в България.

Целия разговор с Анна-Мария Йоцова можете да чуете в звуковия файл. 

Анна-Мария е основател на първата двуезична Монтесори детска градина в България Peekaboo Montessori Children’s House. Учила е детска психология в България, завършва своя Executive MBA по Бизнесмениджмънт в University of Sheffield (UK), а с обучението си към The Montessori St. Nicholas, MCI (UK) специализира като Монтесори учител във водещи Монтесори детски градини в Palo Alto (California, USA).

Започва професионалното си развитие като Мениджър проекти във Фондация “Бъдеще за България” през 1998 г. Придобива полезен опит в работата си като ПР мениджър. За период от около 10 години преминава през различни бизнес направления и се развива като топ мениджър.

В резултат – издава първия наръчник за въвеждане и прилагане на най-добрите търговски и маркетингови стратегии за развиващите се пазари. След като става майка, решава да се върне към нещата, които е мечтала да прави, и основава първата в България двуезична Монтесори детска градина Peekaboo.

Снимки – "Институт Монтесори България", БГНЕС
По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Искра Стоилова

В семейната занаятчийска работилница на Искра и Антон Стоилови

В кюстендилското село Слокощица се намира семейната занаятчийска работилница на Искра и Антон Стоилови. Преди години семейството решава да заживее на село. Съпругът Антон до тогава е работил в дърводелски фирми, бил и крояч на обувки, а Искра – в цехове за производство на кожени изделия. След това решили да не работят за други, а да се опитат..

публикувано на 30.11.24 в 08:35
проф. Таня Йосифова (вдясно) и Анелия Торошанова

Дигитален портфейл за цифрова самоличност в ЕС

Тази година на 30 април беше обнародван един нов Регламент 1183 на ЕП и на Съвета, който влезе в сила и с него се измени регламентът относно електронната идентификация и удостоверителните услуги при електронни трансакции на вътрешния пазар . Именно с този нов регламент беше въведена правната рамка на т.нар. "европейски дигитален портфейл за цифрова..

публикувано на 29.11.24 в 14:45

Майка, мигрант и предприемач: Анна и сладкият ѝ успех

Днешният гост в рубриката „Мигранти с таланти“ е Анна Кузнецова от Москва, Русия, която успешно развива иновативен сладкарски бизнес в София. За първи път Анна посещава България на 5-годишна възраст, след като е диагностицирана с астма. Майка ѝ научава за благоприятния климат в Сандански и решават да прекарват по няколко месеца годишно там. Именно..

обновено на 29.11.24 в 14:34
съдия Марияна Кънчева

Личните данни в правото на Европейския съюз

Рубриката "Съдебната практика на Съда на Европейския съюз" на предаването "Законът и Темида" се излъчва със съдействието на Съда на Европейския съюз . Можете да я слушате веднъж месечно, всеки последен петък на месеца от 10.00 часа по програма "Христо Ботев". Шестата рубрика ще посветим основно на личните данни в правото на Европейския съюз..

публикувано на 29.11.24 в 12:45

От мечта към реалност: Пътят на Сдружението на българите на Крит

През декември 2015 г. бе основано Сдружението на българите на остров Крит с амбициозната цел да защитава правата на българските граждани на острова и да съхранява родните традиции и култура. Под ръководството на Петър Анастасов, който живее в Гърция повече от две десетилетия, организацията изиграва ключова роля за укрепването на българската общност в..

публикувано на 29.11.24 в 11:25