Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Летни вечери с музика от жени композитори

Снимка: Pixabay

Лятната концертна версия на предаването "Контемпо" е посветена на творчеството на жени композитори. Ще прозвучат произведения от Грейс Еванджелин Мейсън, Елизабет Огонек, Диана Со, Мирела Ивичевич, Александра Грика, Сара Немцов и Унсук Чин.

Грейс Еванджелин Мейсън е родена в Обединеното кралство, и е носител на множество награди.
Премиерата на "The imagined forest" се състои на 5 септември 2021 година в Роял Албърт хол в изпълнение на Кралския филхармоничен оркестър на Ливърпул заедно с новоназначения главен диригент на състава Доминго Хиндоян. Разпознавайки гората като ефирна и неосезаема, Мейсън я представя като интимна и същевременно сюрреалистична. Творбата е вдъхновена от работата на Клара Селест Бьорш и е поръчана за отбелязване на годишнината на Роял Албърт Хол.
"The imagined forest" ще прозвучи в изпълнение на Кралския филхармоничен оркестър на Ливърпул с диригент Доминго Хиндоян.

Елизабет Огонек е американска композиторка, която живее и работи в Ню Йорк. Някои от най-големите и творби са "Като птици" и "Сън и безпаметност", камерен концерт за цигулка "In Silence", оркестрова творба "All These Lighted Things", творба за дванадесет изпълнителя "The Water Cantos". Работи с много оркестри – Лондонския симфоничен оркестър, Кралският филхармоничен оркестър, Чикагският граждански оркестър, Оркестърът на американските композитори и Фестивалният оркестър на Музикалната академия на Запада.

Cloudline, описана като "лирична буря", е създадена по време на пандемията и е колекция от половинчати мисли и несвързани фрази, смесени по необичаен начин. С това композиторката подчертава необичайното изживяване по това време. Друго вдъхновение и служат движещи се облаци в небето, произведения за облаците в различни жанрове в изкуството, както и художественото творчество на Джорджа О‘Кийф. Авторката споделя, че включва необичайни инструменти в оркестъра – комбинация от неакордирано пиано, арфа и маримба, която се появява в средата на произведението.
Ще чуете произведението Cloudine на Елизабет Огонек, в изпълнение на Националният оркестър на Уелс с диригент Райън Банкрофт.

Диана Со е родом от Сингапур, но работи в Париж. Печелила е множество международни награди. Сред проектите ѝ са първата ѝ опера "Трагични начини да убиеш жена", вдъхновена от едноименния роман на Никол Лоро; операта Carmen Cour d'assises, инструментални пиеси за ансамбъла на Шалфелд за сингапурския ансамбъл Еквилибриум, вокални и образователни пиеси.

"Tu est magique" е творба за женски младежки хор, а съставът е от хоровото училище на Радио Франция с диригент Софи Жанин. Това произведение е колекция от 7 кратки пиеси. Изпълненият текст може да звучи като комбинация от безсмислени срички, но всъщност сричките са думи от стихотворение, преведени на различни езици – от китайски до финландски, хърватски и други, и са подбрани заради техните звукови качества. Всяка част е своеобразна медитация/заклинание, базирано на фраза или ключова дума от стихотворението. Текстът говори за свобода и смелост да не се срамуваме от това, което сме.

Мирела Ивичевич е родена в Сплит, Хърватия и работи във Виена. От 2010 г. е ко-куратор и продуцент на Dani Nove Glazbe Split – фестивал за съвременна музика и свързани с нея форми на изкуство в Сплит, Хърватия. Съосновател и член на Black Page Orchestra, виенски ансамбъл за радикална и безкомпромисна музика от съвремието.

Творбата на Мирела Ивичевич Heart Core е написана за специалния инструментариум на ансамбъл LUX:NM. Английското заглавие "Heart Core" е причудлива игра с думата хардкор, което предполага трудно темпо в широко поле от асоциации. Мирела Ивичевич изследва динамиката на ансамбловото свирене и предоставя пространство за индивидуални инструменти, които да отговарят на различни ситуации. "Името на произведението – Heart Core, обозначава фокуса на моя интерес към процеса на композиране, а именно как и по какъв начин тези инструментите могат да се срещнат по средата, да се срещнат по средата на пътя."

Александра Грика е родена през 1977 г. във Варшава и е един от най-индивидуалните и уникални полски композитори. Нейната музика е силно повлияна от интереса ѝ към научните трудове на квантовата физика, литературата и научната фантастика. Творби на Грика са представяни в Полша, Германия, Холандия и Великобритания, Люксембург, САЩ, Франция, Италия, Украйна, на фестивали като Варшавска есен, Фестивал на премиерите в Катовице, Sacrum Profanum и Аудиоизкуство в Краков, Musica Polonica Nova във Вроцлав.

Emptyloop за струнен квартет, поръчка от Варшавската есен е пиеса за трудностите в речевото общуване между хората, които могат да бъдат резултат от: "Принуденото чувство да изразяваме мнение, независимо дали сме запознати с темата тема, както и ендогенни или придобити разстройства, като афазия и други."
Emptyloop за струнен квартет от Александра Грика ще прозвучи в изпълнение на квартет Жак.

Сара Немцов е родена в Германия и е носител на многобройни стипендии и награди, включително наградата за композиция Бузони на Берлинската академията на изкуствата, наградата за немски музикални автори на Германската асоциация за права на изпълнение и международната награда "Рикордилаб" за композиция. Нейният каталог включва повече от 100 произведения от почти всички жанрове.

"Тиккун" се отнася до еврейска дума. Немцов обяснява произхода на заглавието по следния начин: Tikkunolam означава "изцеление" или "поправяне на света" и се счита за важен етичен принцип в юдаизма като основна задача на човека: той трябва да допринесе за подобряване на състоянието на света. Немцов също събира различни звуци в музиката си и обяснява за внушителните първоначални мерки: "Струнните започват произведението само с движение на пръстите по грифа – малко, едва доловим шум, въображаем звук, като накрая се добавя лъкът". Изпълнението е на Ансамбъл Никел, Камерата Атамерак и ансамбъл "Вертиго".

Произведението "Subito con forza" от Унсук Чин е вдъхновено от "разговорните тетрадки" на Бетовен. Това са непопълнени тефтерчета, които Бетовен е носил със себе си в късните си години с развитието на глухотата си. Той ги е давал на приятелите и събеседниците си, те записвали тяхната част от разговорите си с него, и след това той отговарял на глас. При интервю с диригента на Шотландския Би Би Си оркестър, Дейвид Афкам, той споделя: "Това произведение е специално. Разполагаме с много цитати в произведението. Ярък пример е първият акорд – цитат от "Кориолан" – пълен с жизненост и пулс. Ще чуем и цитати от Петия клавирен концерт и Пета симфония, но всичко е в нейния композиторски език. Тя превежда тези мотиви по свой неповторим начин. Нотките, които композиторката е успяла да улови от Бетовен са пулсът, контрастът, енергията и стремежът за революция. Много е приятно да се изпълнява и е наистина едно ефектно и впечатляващо произведение."

Имате възможност да слушате всички произведения в рамките на предаването "Контемпо" в сряда на 24 август 2022 от 19.30 часа.

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Излезе нова книга с непознати писма от Париж на младия Любомир Пипков

В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..

публикувано на 17.02.25 в 07:50

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20