Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Галин Стоев, който си поиска театър

Снимка: @ApolloniaFestival

В театъра ти непрекъснато си във взаимоотношения с пълната липса на утилитарен смисъл или с безсилието му да промени света. От друга страна обаче имаш отношения и със съзнанието, че той не може да промени света, но може да промени един човек, а това вече е много голяма стъпка. Режисьорът и директор на Националния театър на Тулуза Галин Стоев постепенно осъзнава тази власт, тази сила, която сцената притежава. Така се запознава и с отговорността за нея.

"В България властта на първо място се свързва със злоупотреба и след това с отговорност. Но това се случва в незрели общества, в които включително и политиците си мислят, че могат да извъртят един алъш-вериш, докато се политици, и с това приключва целият им хоризонт. Това аз намирам за дълбоко трагично. Винаги съм мислел, че политиката – затова и не мога да се занимавам с политика – е за хора много умни, много внимателни, които имат идеали и далечно зададена цел и тя е свързана с добруването на цялото общество, а не на една определена група. Така че да, театърът поне има силата и мощта, властта да говори за тези неща, а пък както се казва в Библията: който чул – чул", каза той в "Артефир".

От шест месеца Галин Стоев се чувства безсилен заради това, което се случва в Украйна. Според него в момента цари дехуманизация, а тя убива творчеството. Спасява го обаче фактът, че може да избяга в репетиции и да говори за тези неща по свой начин.

"Човешкото същeство има суперсила да алхимизира разни неща и мисля, че творчеството е такъв вид алхимизиране на неща, с които не можем да се справим на друг терен. Тогава театърът би трябвало да се опита да превърне този гняв или това безсилие в нещо градивно. Или да изправи човека срещу собствените му страхове, бягства и опити, включително ежедневни – да избягаш от това или да решиш, че то не те засяга. Но днес сме в толкова свързан свят, че не може да не те засяга, т.е. няма къде да избягаш", допълва още Стоев. 

Според него в днешно време не е възможна и т.нар. вътрешна емиграция, измислена от тоталитарния режим, с която някои хора се затварят в пространство, където цензурата не може да се намеси.

"Няма къде да се бяга, това е лошата новина. Добрата е, че след като няма къде да се бяга, трябва да останем и всеки да си свърши работата – кой колкото може", твърди той.

Възможното днес е да се изправим очи в очи с всички отлагани въпроси, смитани под килима. Килимът вече е планина, а какво искаме да оставим след нас като свят е задача с повишена трудност, но не и нерешима.

Как обаче се иска театър не във Франция, а тук – в нашата страна, в която еволюцията бавно настъпва? Какви са отраженията на режисьора и отговорностите на директора? Какво самочувствие е нужно, за да си начело на един небългарски театър? В каква свобода на сцената и извън нея могат да живеят младите таланти?

На всички тези и други въпроси Галин Стоев отговаря в звуковия файл. Точно както направи в рамките на “Аполония” 2022, където разказа каква е "Цената на успеха" в ежегодните срещи на популярни и успели български творци с тяхната публика и където проведе майсторски клас по актьорско майсторство и режисура.


По публикацията работи: Наталия Маева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Юбилейна изложба на Матей Матеев в Пловдив

Юбилейна изложба открива тази вечер известният художник Матей Матеев. Пред публиката авторът ще представи новата си самостоятелна изложба "ЖИВОТ" .  Творбите ще бъдат изложени в Градската художествена галерия в Пловдив до 30 март. "Нарисувал съм първите си 80 години" , шегува се авторът, който подготвял юбилейната си изложба над 2 години. Казва за..

публикувано на 11.03.25 в 17:30

Неоритуалната живопис на Вилиям Гетов от днес в галерия "Българи"

Големият експериментатор в стъклобетона и витража у нас, изявен със своите монументални пана между които тези в София на БСФС, БНТ, ЦКС, в Плевен, Ловеч, Ямбол, Ботевград, Габрово, се представя до 29 март в галерия "Българи" с живопис. Изложбата се открива на 11 март, посветена е на 90-годишнината от неговото рождение и е във връзка с излизане на..

публикувано на 11.03.25 в 16:05

Култура срещу насилие – можем ли да намалим младежката агресия?

Каква част от проблема с младежкото насилие можем да решим, като предоставим на младежите по-добър достъп до култура? Точно този голям въпрос стои зад дискусията "Ролята на културата в превенция на насилието и младежката агресия", която в края на февруари събра няколко културни организации с опит в областта. Инициативата за дискусията беше на "Фабрика..

публикувано на 11.03.25 в 14:49

Непознатият Тургенев в Народния театър

На 11 и 12 март в Народния театър "Иван Вазов" е премиерата на спектакъла "Музиката на лицето", който разкрива неочакваното лице на Иван С. Тургенев. Постановката е на режисьора Стилиян Петров, който съчетава ранните драматургични опити, чернови и късната ритмична проза на Тургенев в съвременна интерпретация. Чрез театъра на забавлението авторът..

публикувано на 11.03.25 в 14:35

Проф. Кръстев: Състоянието на нашите ценности е крайно незадоволително

Професор арх. Тодор Кръстев, почетен член на Международния съвет за паметниците на културата и забележителните места (ИКОМОС) и експерт по Световното наследство на ЮНЕСКО с над 40 мисии по света, коментира възможните причини, довели до скандала през последните дни.  "При нормални обстоятелства домакинството на една сесия на комитета носи ползи за..

публикувано на 11.03.25 в 14:10