Той е водеща фигура на българската музика и култура в чужбина, удостоен е с наградата "Сребърен лъв" от Министерството на външните работи, а изпълненията му включват концерти, рецитали и камерна музика в повече от 20 държави на три континента.
Тя изнася първия си концерт на 9-годишна възраст. Дипломира се с отличие със специалност пиано в Консерваторията на Флоренция и получава магистърска и докторска степен по музикология в King’s College в Лондон. Все така не спира да преподава и изнася концерти в цял свят – и като солист, и в различни камерни състави.
Иво Върбанов и Фиамета Тарли се познават от деца, учат при един и същ преподавател в Италия и вече 20 години споделят живота си заедно. 14 от тях свирят като клавирно дуо, което обикаля света и радва публиката с изпълненията си. Те са на мнение, че любовта определено им помага в музиката.
"Най-важното е да има дълбоко приятелство и общи цели в живота, обща визия за нещата. Това, което най-много ме радва, когато свиря с него, е, че се получава нещо като прочитане на мислите на другия. Има синхрон на духовно ниво", казва Фиамета.
Иво от своя страна не пропуска възможността да изтъкне, че половинката му в музиката, а и в живота, е изключително добър пианист и музикант.

"Имаме подход, който е малко нестандартен в днешно време, защото днес много често концертите се правят с една-две репетиции, т.е. с малко репетиране и малко сериозна, задълбочена работа. В тази ситуация ние имаме възможността, когато имаме определена програма, да отделим достатъчно сериозно време и усилия, за да я подготвим на максимума на нашите възможности", допълва Върбанов.
За Фиамета Тарли всяко едно ново произведение е като растение, на което му предстои да разцъфне в ръцете ѝ. Радостта в музиката за нея се състои именно в потенциала на растението да порасне и да придобие истинската си форма в самия момент на изпълнение.
За Иво Върбанов пътят на разгръщане на музикалното произведение на сцена не е много по-различен, с изключение на това, че при него картината се разкрива от общия план към детайла.
"Ние не сме официално дуо", уточнява пианистът, "свирим на четири ръце, на две пиана, с други музиканти, камерна музика, солови изпълнения – различен репертоар. Но това, което виждаме в свирането на четири ръце и на две пиана, е подходът към инструмента да се уеднакви. Всяко тяло има различия и съответно физическият подход към инструмента е различен. Когато свирим заедно, трябва да намерим най-подходящия начин и най-общия език, за да успеем да реализираме музикалните си идеи чрез инструмента по правилния начин."

Иво Върбанов и Фиамета Тарли се срещнаха с българската публика в рамките на 38-ите Празници на изкуствата "Аполония" 2022. Там те свириха произведения от Игор Стравински и се вдъхновиха от възможностите, които им предложи пространството на Археологическия музей в Стария Созопол.
Италианската пианистка споделя, че се чувства свободна, когато свири в България, защото публиката е отворена към програми, които не са толкова стадандартни.
"Мисля, че не става въпрос само за свобода", допълва я Иво Върбанов. "Въпросът е, че у нас има възможност да се предлагат неща, които не се изпълняват толкова често, като например Стравински, а публиката има жажда за именно такъв репертоар", казва още той. "Проблемът, свързан с някои места, където продажбата на билети е фундаментална за съществуването на музикални общества и концертни зали, е, в това, че в тях не се дава възможност да се изпълняват произведения, които всъщност могат и да не доведат до нужните продажби."
Според Фиамета Тарли важният елемент в интерпретацията на която и да било музика се крие във връзката между човешкото съществувание и изобразяването му чрез музиката.
"На първо място, ние сме хора, на второ място, сме музиканти, а на трето – пианисти изпълнители. Това означава, че едното е последица на другото", подчертава Иво Върбанов, според когото този път и посока в музиката често се губи. А загуби ли се – тогава и комуникацията с публиката не е такава, каквато би могла да бъде.
Чуйте целия разговор с клавирното дуо в звуковия файл.
Снимки – Таня Димова
В епизод 613 "Трамвай по желание" прави радиопремиера на пълнометражния документален филм "Потопът и вкаменената гора", с режисьор Еленко Касалийски и по сценарий на Маргарита Бойчева. "Потопът и вкаменената гора" е филм за уникалния в световен мащаб природен феномен Вкаменената гора, който се намира на дъното на Черно море. Това е филм за..
Книгата на Николай Аретов "Преводната белетристика от първата половина на ХІХ век. Развитие, връзки с оригиналната книжнина, проблеми на рецепцията" разглежда изчерпателно преводните творби в периода от възникването на новата българска литература до Кримската война (1854-1856). Авторът се спира върху развитието на "повествователната техника,..
Драматичният театър "Стефан Киров" - Сливен гостува в София с най-новия си спектакъл – "Боряна". Постановката по пиесата на Йордан Йовков е дело на Петър Денчев. Ролята на Боряна изпълнява актрисата Мария Манолова. "Темата за избора присъства много силно в пиесата, но тя присъства и днес - ние не си даваме сметка, че нашият избор има..
Валери Чакалов, Красимир Добрев, Красимир Карабаджаков и Стефан Божков откриха снощи обща изложба с най-новите си творби, създадени в последните години. Валери Чакалов работи в областта на графиката, живописта и неконвенционалното изкуство. Красимир Карабаджаков "притежава изключително освободено образно мислене, а експресионистичните му картини..
След успеха на събитията на "Кинолюбителите" от миналата година, когато бяха показани любителски филми на Серафим Мънков и Станка Пенчева, "Киноклуб Супер 8" продължава да представя такива филми в Дома на киното. Този път ще видим още по-богатата колекция на софийския адвокат Христо Пиперков, заснета на редкия формат 9.5 мм. "Филмите показват..
Дебютната изложба "Ло̀но" на Йоана Ангелова-Тодорова е част от 15-ото есенно издание на Международния фестивал, посветен на хартиеното изкуство – София..
Човешкото сърце не е просто анатомия или орган, то е нарицателно, метафора, често експлоатирано в поезията, в литературата, в киното. Много пъти бива..
През последните години навлизането на дигиталната среда в живота на децата се превърна в централен обществен въпрос. Нови изследвания очертават тревожна..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg