Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Иво Върбанов, Фиамета Тарли и музиката като любов между двама

Иво Върбанов и Фиамета Тарли
Снимка: Таня Димова

Той е водеща фигура на българската музика и култура в чужбина, удостоен е с наградата "Сребърен лъв" от Министерството на външните работи, а изпълненията му включват концерти, рецитали и камерна музика в повече от 20 държави на три континента.

Тя изнася първия си концерт на 9-годишна възраст. Дипломира се с отличие със специалност пиано в Консерваторията на Флоренция и получава магистърска и докторска степен по музикология в King’s College в Лондон. Все така не спира да преподава и изнася концерти в цял свят – и като солист, и в различни камерни състави.

Иво Върбанов и Фиамета Тарли се познават от деца, учат при един и същ преподавател в Италия и вече 20 години споделят живота си заедно. 14 от тях свирят като клавирно дуо, което обикаля света и радва публиката с изпълненията си. Те са на мнение, че любовта определено им помага в музиката.

"Най-важното е да има дълбоко приятелство и общи цели в живота, обща визия за нещата. Това, което най-много ме радва, когато свиря с него, е, че се получава нещо като прочитане на мислите на другия. Има синхрон на духовно ниво", казва Фиамета.

Иво от своя страна не пропуска възможността да изтъкне, че половинката му в музиката, а и в живота, е изключително добър пианист и музикант.

"Имаме подход, който е малко нестандартен в днешно време, защото днес много често концертите се правят с една-две репетиции, т.е. с малко репетиране и малко сериозна, задълбочена работа. В тази ситуация ние имаме възможността, когато имаме определена програма, да отделим достатъчно сериозно време и усилия, за да я подготвим на максимума на нашите възможности", допълва Върбанов.

За Фиамета Тарли всяко едно ново произведение е като растение, на което му предстои да разцъфне в ръцете ѝ. Радостта в музиката за нея се състои именно в потенциала на растението да порасне и да придобие истинската си форма в самия момент на изпълнение.

За Иво Върбанов пътят на разгръщане на музикалното произведение на сцена не е много по-различен, с изключение на това, че при него картината се разкрива от общия план към детайла.

"Ние не сме официално дуо", уточнява пианистът, "свирим на четири ръце, на две пиана, с други музиканти, камерна музика, солови изпълнения – различен репертоар. Но това, което виждаме в свирането на четири ръце и на две пиана, е подходът към инструмента да се уеднакви. Всяко тяло има различия и съответно физическият подход към инструмента е различен. Когато свирим заедно, трябва да намерим най-подходящия начин и най-общия език, за да успеем да реализираме музикалните си идеи чрез инструмента по правилния начин."

Иво Върбанов и Фиамета Тарли се срещнаха с българската публика в рамките на 38-ите Празници на изкуствата "Аполония" 2022. Там те свириха произведения от Игор Стравински и се вдъхновиха от възможностите, които им предложи пространството на Археологическия музей в Стария Созопол.

Италианската пианистка споделя, че се чувства свободна, когато свири в България, защото публиката е отворена към програми, които не са толкова стадандартни.

"Мисля, че не става въпрос само за свобода", допълва я Иво Върбанов. "Въпросът е, че у нас има възможност да се предлагат неща, които не се изпълняват толкова често, като например Стравински, а публиката има жажда за именно такъв репертоар", казва още той. "Проблемът, свързан с някои места, където продажбата на билети е фундаментална за съществуването на музикални общества и концертни зали, е, в това, че в тях не се дава възможност да се изпълняват произведения, които всъщност могат и да не доведат до нужните продажби."

Според Фиамета Тарли важният елемент в интерпретацията на която и да било музика се крие във връзката между човешкото съществувание и изобразяването му чрез музиката.

"На първо място, ние сме хора, на второ място, сме музиканти, а на трето – пианисти изпълнители. Това означава, че едното е последица на другото", подчертава Иво Върбанов, според когото този път и посока в музиката често се губи. А загуби ли се – тогава и комуникацията с публиката не е такава, каквато би могла да бъде.

Чуйте целия разговор с клавирното дуо в звуковия файл.

Снимки – Таня Димова

По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Първа самостоятелна изложба на Марина Дрехарова в Пловдив

Първа самостоятелна изложба ще открие днес Марина Дрехарова, ученичка в 12 клас на на националната художествена гимназия "Цанко Лавренов". Изложбата е озаглавена "Облаци и вдъхновения" и ще бъде представена в Културния център на Радио Пловдив. Марина Дрехарова е избрала да покаже на публиката 19 свои творби рисувани през последната година. Тя..

публикувано на 10.03.25 в 17:30

В Базел започна най-големият карнавал в Швейцария

По традиция началото на празненството бе дадено в четири часа сутринта, когато светлините в старата част на града бяха изключени, а улиците осветени от декоративните фенери на маскирани музиканти. Фенерите са изрисувани с лицата на политици или социални теми, които са вълнували хората през изминалата година, съобщава Swissinfo . Карнавалът е част от..

публикувано на 10.03.25 в 15:14

В Кипър започва 8-ото национално състезание от Международния поетичен шлем

Двудневна поетична битка започва в кипърската столица Никозия. Днес и утре тя е сцена на 8-ото национално състезание от Международния поетичен шлем /Cyprus International Poetry Slam/. В най-голямото и впечатляващо поетично шоу за годината се състезават 12 автори от Кипър и шестима представители на други страни. В първата вечер своите..

публикувано на 10.03.25 в 15:02
Д-р Венеса Начева и д-р Кристиян Янев

Жените в полската литература

Разговор с д-р Венеса Начева и д-р Кристиян Янев – асистенти в катедра "Славянски литератури" на Факултета по славянски филологии на СУ "Св. Климент Охридски"за жените в съвременната полска литература. Кои са първите предвестнички? Колко застъпено е т.нар. женско писане в полския литературен контекст? Какво вълнува полските авторки и в..

публикувано на 10.03.25 в 14:44
Антон Митов и Кин Стоянов

Едно мелодраматично пътуване с Кин Стоянов за представяне на книгата "Под игото"

Изневярата на Росинант или пътните сръбски неволи на оръженосците Антон Митов и Кин Стоянов, директор на програма "Христо Ботев" на БНР, които придружават самия Дон Кихот – актьора Руси Чанев, до Братислава и Виена, където в българските културни центрове и училища бе представен новия прочит на романа на Иван Вазов "Под игото". Как учениците от..

публикувано на 10.03.25 в 13:03