Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Честно за българското кино: отзвук от 40-ата "Златна роза"

Снимка: Radoslava Boor

"Златна роза" си взе своето във Варна, но филмите, които бяха показани в рамките на 40-ия фестивал на българския игрален филм, тепърва ще живеят в зрителите. Поне така би трябвало да бъде. Те трябва да се гледат, при това на широк екран, и за тях трябва да се говори. За тях и за българското кино въобще.

Затова и "Какво се случва" се върна към фестивала на родното ни седмо изкуство, за да надникне в сърцевината му. За да разбере какво се крие в пукнатините му и останало ли е там нещо недоизказано.

Фестивалът събра хора, които обичат киното, хора, които правят филми, и хора, които подхождат към тях с критично око, но с отворени сърца. Някъде там, между срещата на киното с неговата публика и възможността да си дадем сметка къде точно се намира нашата идея за изкуство на широк на екран, имаше хора, които живееха живот почти като на кино. Те трябваше да балансират между професионалната си преценка и желанието да задоволят очакванията на публиката. Журито на филмовия фестивал имаше важна роля в него. То се водеше от усета си за кинематография и си вадеше нужните заключения от различни мнения и култури в един свят на кино.

Какъв е отзвукът от юбилейното 40-о издание на фестивала на българския игрален филм "Златна роза" обаче?

Според двама от членовете на журито за пълнометражно кино на тазгодишния кинофестивал – Майя Виткова-Косев, режисьор, сценарист и изпълнителен продуцент на над двайсет национални и международни продукции, и Илко Ганев, режисьор, сценарист и изследовател на изкуствата – Националният филмов център, който е организаторът на тази и всяка друга "Златна роза", е успял да постигне необходимото за един такъв празник на киното, и то в предизборни дни, когато всеки се бореше за вниманието на потенциалните избиратели. Във Варна обаче те бяха зрители.

Да, публиката можеше да бъде още по-многобройна, но пък за сметка на това и тя беше с отворени души и сърца и търсеше своите филми. А всички селектирани в конкурсната програма филмови заглавия бяха добри, дори и зрителят понякога да не беше съгласен напълно с тях. Освен това бяха и различни – от гледна точка както на тематика, така и на жанр и стил.

Разнообразието от гласове в т.нар. "ново българско кино" е повече е нужно за развитието му. Както и разговорите за него. "Златна роза" 2022 предложи и това – дискусии за състоянието, развитието и бъдещето на българските филми и тяхната публика. Сред дискусиите, които заслужиха внимание и които Майя Виткова и Илко Ганев отличиха, беше тази за жените в българското кино. Винаги важна тема, върху която си заслужава да се разсъждава.

Не по-малко важен акцент във фестивала на българския игрален филм бяха и децата – и като публика, и като участници във филмовия процес. Играта на малките големи актьори беше безкомпромисна и това може да го потвърди всеки, който е гледал филмите в програмата на 40-ата "Златна роза".

Къде обаче беше мястото на Министерството на културата в този кинопразник и ангажира ли се то с него всъщност?

Този и други въпроси намериха отговор в разговора с Майя Виткова-Косев и Илко Ганев, който можете да чуете в звуковия файл. В него те говорят честно за българското кино.

Снимка – "Златна роза"
По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Петър Русев с черно-бял дебют в киното

Един градски филм, който да представя драмата на интелигентния, чувствителен човек в България – това представлява дебютът в игралното кино на режисьора Петър Русев. "Апостол: един нежен рицар в Бруталия" е черно-бялата история на талантлив млад мъж, който от дълго време страда от главоболие и това го прави неработоспособен. Напътстван в кратките си..

публикувано на 20.05.24 в 16:15

Българите Woomb подгряват пост-пънк легендите Whispering Sons

Макар да съществуват отскоро, това лято за българската формация Woomb ще е, меко казано, натоварено. Предстоят им серия от концерти и фестивали.  Още тази седмица Woomb ще свирят на шоукейс конференцията Spike  в Пловдив, а преди това в София, във вторник, 21 май, ще подгряват белгийците Whispering Sons . В сърцето на Woomb стоят..

публикувано на 20.05.24 в 16:10

"Рисуващите артисти" – микс от индивидуалности

Изложбата "Рисуващи артисти" в софийската галерия "Финес" обединява десет български актьори в любовта им към изобразителното изкуство. Организирана е от Олег Чернев, който вече има три самостоятелни експозиции на фотопейзажи, а идеята е заимствана от инициативата на Игор Марковски "Пеещи артисти". "Трябваха 18 месеца, за да се стигне до..

публикувано на 20.05.24 в 14:20

Изложбата "Великден" представя най-новите творби на Велин Динев

В рубриката "Културен код" на предаването "Terra Култура" се насочваме към изложбата "Великден" на художника Велин Динев в столичната галерия "Сердика". Изкуствоведката Диана Драганова-Щир коментира симфонията от платна, асонанси и света в митове и легенди, пресъздадени от автора. В предаването се включва и самият Велин Динев. В ателието си..

обновено на 20.05.24 в 12:58
Мария Мира Хрисова и Нейка Кръстева (от ляво надясно)

Нейка Кръстева представя Илия Темков – един рицар на музиката

Странният мъж на масата до прозореца, който говори за музика – това е диригентът, музиковедът, просветителят, основателят на Международния фестивал "Мартенски музикални дни", основоположникът на музикално-образователните лектории в България Илия Темков. В "Terra Култура" разговаряме с Нейка Кръстева , журналист и автор на книгата "Илия Темков –..

публикувано на 20.05.24 в 11:30