Защо държавата и институциите не могат да се справят с осигуряването на пътна безопасност и с корупцията сред органите на реда? Нима държавата е абдикирала или не може да се справи със ситуацията? Какви са мотивите на един човек да влезе в системата на МВР? Защо полицаи покровителстват пияни и дрогирани водачи на МПС? Чувството за безнаказаност и върховенството на Закона.
Богдан Милчев, директор на Института за пътна безопасност, бивш шеф на КАТ, коментира в "Законът и Темида":
"Държавата – това не сме ние, както обичат да казват хората. Държавата – това са представителите на държавните институции – те не могат да се справят, защото не искат да носят отговорността за това. За тях е изключително удобно да представят, че отговорността е на шофьорите, а между институциите отговорността е споделена. И така беше до 2018 г., когато стана катастрофата в Своге. Тогава ние от Института за пътна безопасност принудихме българското правителство да създаде Държавна агенция за безопасност по пътищата, която трябваше да носи общата отговорност за състоянието на безопасността в държавата и тя да даде отговор на всички тези въпроси, на които до момента държавата не даваше. За огромно наше съжаление обаче тази агенция се превърна в една паразитна структура, която се занимава с организиране на кампании, на просвещение, на обучения, на семинари – тя се държи като неправителствена организация. А ние от Института за пътна безопасност се опитваме да бъдем коректив и да коригираме държавните институции да си свършат работата. Абсолютен парадокс.
Нещата в тази държава по тема "Пътна безопасност" ще се оправят, когато хората поискат Институтът за пътна безопасност да оправи нещата. Защото аз смятам, че във времена на криза някой трябва да застане пред хората и да покаже, че е готов да носи отговорността за тяхната сигурност по пътищата. Съвсем скоро ще излезем с отворено писмо до президента, премиера и разбира се, до медиите, да получим правото за 2 години да създадем стандартите за управление на риска, като поемаме ангажимент още през първата година да намалим жертвите с между 50 и 100 човека по-малко. Искаме това единствено и само защото някой трябва да поеме отговорността за това, което се случва. Ние можем да покажем как се случва.
Богдан Милчев коментира и фигурата на бившия директор на КАТ-София комисар Тенчо Тенев, както и на Бойко Рашков в качеството му на вътрешен министър. "МВР се опитва повече от 10 години да се отърве от Тенчо Тенев. Това е емблемата на МВР – този нелеп образ! Вече съм убеден, че на Тенчо Тенев ще му бъдат повдигнати обвинения и ще бъде задържан и този път това ще бъде краят. Защото ние ще се оправим именно когато приключим с Тенчо Тенев – не като физическо лице, а с тенчотеневщината в МВР. Истината е, че Тенчо Тенев създаде всичките тези условия ние да имаме много Семерджиеви по нашите пътища. Бойко Рашков е един от проблемите на МВР също. Той излъга, че няма чадър над Семерджиев в комисията за вътрешен ред и сигурност в НС. Той възстанови тенчотеневци на всички позиции на МВР. Справянето с всичко това ще отнеме години наред."
Директорът на Института за пътна безопасност препоръча на бъдещите министри на вътрешните работи: "Въпреки че законът не го изисква, те могат, когато назначават шефове на КАТ, да изискват от тях концепции, които да са публични. Тогава хората бързо ще разберат какъв е ангажиментът на новия шеф на КАТ." Милчев подчерта, че тихомълком са назначили новия шеф на КАТ, както и зададе въпроса защо всички началници в системата на пътната безопасност са от Пловдив и дали не става дума за някаква каста, секта...
Чуйте пълния разговор в звуковите файлове.
Коментар по темата направи и консултантът на предаването "Законът и Темида" адв. Захари Генов.
Снимки – БГНЕС и Таня Любенова, БНР
В редакция "Хумор и сатира" не сме такива хора, но знаем истински случаи на хора, които работят с удоволствие и без заплата. Освен за тях, в неделя веднага след новините в 18 часа можете да чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", които в чест на Деня на българските зоопаркове разказват за животни. -..
Евроскептичните гласове казват, че гражданите ще обеднеят, ако бъде прието еврото у нас. Допълват, че България не е готова, че Европейският съюз е потъващ кораб, че страната ни не изпълнява критериите наистина и лъже Европейската комисия за бюджета, който е представила. Как можем да обясним на гражданите доколко изброените тези имат основания,..
Какво да направят наследниците при наследяване на имущество, в което има значителни задължения? Какво означава да приемеш наследството от своя наследодател? Как може да стане това? Какво означава да приемеш наследството под опис? Какво може да направи един наследник, наследил освен права, включени в наследството, също така и парични задължения..
Как да защитим правата си, когато частен съдебен изпълнител (ЧСИ) запорира сметките и имуществото ни? Може ли ЧСИ заедно с полиция да влезе в жилището в наше отсъствие и да опише и изземе вещи? Коментар на адв. Петър Николов , консултант на предаването "Законът и Темида": "Много е важно гражданите да са абсолютно сигурни, че частен съдебен изпълнител..
Европейската комисия даде България на Съда на ЕС по два случая. Първият иск е за неправилно транспониране на правилата за правото на адвокат, а вторият – на правилата на ЕС за таксите за изминато разстояние и винетките. България не е транспонирала правилно в националното си законодателство Директивата за правото на достъп до адвокат и осъществяване на..
Евроскептичните гласове казват, че гражданите ще обеднеят, ако бъде прието еврото у нас. Допълват, че България не е готова, че Европейският съюз е..
Изкуственият интелект не може да замени естествения, защото не може да разбере живота, съзнанието и да генерира смисъл, е тезата на Сергей Герджиков,..
Проф. Момчил Методиев, преподавател в НБУ, ръководител на Института за изследване на близкото минало и главен редактор на сп. "Християнство и култура",..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg