Защо държавата и институциите не могат да се справят с осигуряването на пътна безопасност и с корупцията сред органите на реда? Нима държавата е абдикирала или не може да се справи със ситуацията? Какви са мотивите на един човек да влезе в системата на МВР? Защо полицаи покровителстват пияни и дрогирани водачи на МПС? Чувството за безнаказаност и върховенството на Закона.
Богдан Милчев, директор на Института за пътна безопасност, бивш шеф на КАТ, коментира в "Законът и Темида":
"Държавата – това не сме ние, както обичат да казват хората. Държавата – това са представителите на държавните институции – те не могат да се справят, защото не искат да носят отговорността за това. За тях е изключително удобно да представят, че отговорността е на шофьорите, а между институциите отговорността е споделена. И така беше до 2018 г., когато стана катастрофата в Своге. Тогава ние от Института за пътна безопасност принудихме българското правителство да създаде Държавна агенция за безопасност по пътищата, която трябваше да носи общата отговорност за състоянието на безопасността в държавата и тя да даде отговор на всички тези въпроси, на които до момента държавата не даваше. За огромно наше съжаление обаче тази агенция се превърна в една паразитна структура, която се занимава с организиране на кампании, на просвещение, на обучения, на семинари – тя се държи като неправителствена организация. А ние от Института за пътна безопасност се опитваме да бъдем коректив и да коригираме държавните институции да си свършат работата. Абсолютен парадокс.
Нещата в тази държава по тема "Пътна безопасност" ще се оправят, когато хората поискат Институтът за пътна безопасност да оправи нещата. Защото аз смятам, че във времена на криза някой трябва да застане пред хората и да покаже, че е готов да носи отговорността за тяхната сигурност по пътищата. Съвсем скоро ще излезем с отворено писмо до президента, премиера и разбира се, до медиите, да получим правото за 2 години да създадем стандартите за управление на риска, като поемаме ангажимент още през първата година да намалим жертвите с между 50 и 100 човека по-малко. Искаме това единствено и само защото някой трябва да поеме отговорността за това, което се случва. Ние можем да покажем как се случва.
Богдан Милчев коментира и фигурата на бившия директор на КАТ-София комисар Тенчо Тенев, както и на Бойко Рашков в качеството му на вътрешен министър. "МВР се опитва повече от 10 години да се отърве от Тенчо Тенев. Това е емблемата на МВР – този нелеп образ! Вече съм убеден, че на Тенчо Тенев ще му бъдат повдигнати обвинения и ще бъде задържан и този път това ще бъде краят. Защото ние ще се оправим именно когато приключим с Тенчо Тенев – не като физическо лице, а с тенчотеневщината в МВР. Истината е, че Тенчо Тенев създаде всичките тези условия ние да имаме много Семерджиеви по нашите пътища. Бойко Рашков е един от проблемите на МВР също. Той излъга, че няма чадър над Семерджиев в комисията за вътрешен ред и сигурност в НС. Той възстанови тенчотеневци на всички позиции на МВР. Справянето с всичко това ще отнеме години наред."
Директорът на Института за пътна безопасност препоръча на бъдещите министри на вътрешните работи: "Въпреки че законът не го изисква, те могат, когато назначават шефове на КАТ, да изискват от тях концепции, които да са публични. Тогава хората бързо ще разберат какъв е ангажиментът на новия шеф на КАТ." Милчев подчерта, че тихомълком са назначили новия шеф на КАТ, както и зададе въпроса защо всички началници в системата на пътната безопасност са от Пловдив и дали не става дума за някаква каста, секта...
Чуйте пълния разговор в звуковите файлове.
Коментар по темата направи и консултантът на предаването "Законът и Темида" адв. Захари Генов.
Снимки – БГНЕС и Таня Любенова, БНР
Във Френския институт в София бе представен един невероятен проект на Оливие Живр, антрополог, балканист, преподавател и изследовател в лионския университет Lumière Lyon 2. В един прекрасен ден той тръгва по следите на звука или по-скоро по следите на известната у нас Радиоточка, която виси на стената в почти всички български домове. Той се среща с..
На 18 юни 2024 г. в сградата на БСК се проведе научна конференция, организирана от Арбитражния съд при БСК, озаглавена "Общи въпроси на арбитражното и съдебното производство". Проф. Таня Йосифова – председател на Арбитражния съд при Българската стопанска камара, дългогодишен консултант на "Законът и Темида" разказа подробности от конференцията в..
Насърчаването на младите хора с предприемачески дух да останат и да се развиват в България е от изключително значение за бъдещето на страната ни. За да задържим младите таланти в България, са необходими целенасочени усилия и промяна в нагласите и примера, който те получават. Пламен Попов, учредител и член на управителния съвет на Фондация..
Юридическото предаване "Законът и Темида" даде начало на своята нова рубрика "Съдебната практика на Съда на Европейския съюз", която се излъчва със съдействието на Съда на Европейския съюз. Рубриката на програма "Христо Ботев" можете да слушате веднъж месечно, всеки последен петък на месеца от 10.00 часа. В това издание на рубриката съдия Марияна..
Днешните "Епизоди от живота" се посвещават на трънското село Бусинци, защото от днес до неделя (от 28 до 30 юни ) там ще се проведе второто издание на "Фестивала на сръчните ръце". Събитието е посветено на вече забравени ръчни занаяти и традиции в България и Трънския регион. В трите дни на Фестивала ще има множество демонстрации на над 15..
Международният ден за борба с диабета се отбелязва всяка година на 27 юни. Този важен ден е създаден за първи път през 1991 г. от Международната..
Младата водеща на "Музикална шарения" по програма "Хоризонт" на БНР Стиляна Алексиева завършва начално образование в 109 ОУ "Христо Смирненски", а средно в..
Носителят на шест статуетки и 12 номинации на наградата "Грами" Джейкъб Колиър – мултиинструменталист, изпълнител, автор на песни и продуцент ще излезе на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg