Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ралица Вацева: Стенописта е повече от рисунка върху стена

Според младата художничка академичното образование дава възможност да изградиш своя авторски поглед, стъпвайки върху наследството на вековете

Ралица Вацева е студент по стенопис в Националната художествена академия. В момента продължава обучението си с магистратура в същата дисциплина с ръководител асистент Любомил Драганов. Нейните интереси са свързани с приложението на стенописта в архитектурата като цяло, както и работата с техниките мозайка и витраж, а интересът Ѝ към работата със стъкло е отдавнашен и съвсем неслучаен.

Повече за експериментите и търсенията си в изкуството споделя пред тя в ефира на „Нашият ден“:

„За витража всичко започна от майка ми Радка Вацева, която се занимава с декорация върху стъкло. От малка ми е било интересно да я гледам как работи с играта на светлините, които създават бойчките върху стъклото“.

Вследствие на този все още детски интерес, Ралица постъпва в Националната гимназия по приложни изкуства „Св. Лука“, специалност силикатен дизайн, където, благодарение на преподавателя Ѝ д-р Елизар Милев любовта Ѝ към стъклото става още по-голяма.


След гимназията избира да задълбочи познанията си с академично обучение в специалността стенопис.

 „Исках да видя какви са възможностите на стъклото в архитектурата, тъй като то дава много големи възможности за работа – веднъж като обемна форма, но и отделно в плоскост, като витраж. Можеш да работиш с невероятни съчетания на цветове, структури, различни техники на обработка като фюзинг. Може да се правят и студени обработки като гравирано стъкло, матиране“.


Обучението в Националната художествена академия дава на Ралица широк поглед към стенописта като дисциплина.

„Стенописта не е просто да направиш нещо голямо и да го поставиш върху стена. Внасяйки даден проект или дадено решение, ти вече вкарваш определена намеса в архитектурата, ти можеш да „отвориш“ едно пространство и то да стане безкрайно, или да го смалиш. Тези неща се съобразяват и проявяват в цветовото решение на даден проект, без значение от техниката“.

Ралица споделя още, че за нея е важно да има познания за това какво са правили старите майстори, защото именно това е нещото, което се е доказало във вековете.

„Ние, стъпвайки върху това, което те са направили, имаме възможността да продължим напред. Но със наши възгледи“, допълва тя.

Преди две години, заедно с дългогодишния Ѝ приятел и също възпитаник на НХА, но в специалност скулптура Филип Филипов, успяват да наемат малко помещение, превръщат в първото си учебно и творческо ателие.


„Покрай Covid пандемията нямахе възможност да работим в Художествената академия и респективно да използваме нейните ателиета. Предполагам, че не само за нас, но и за много наши колеги, се появи острата нужда от пространство, тъй като не всичко можеш да свършиш като задание в хола, или в кухнята . Така че това малко пространство, което ние всъщност взехме като спасение от цялата тази ситуация, се превърна и в път. Работили сме туки живопис, и рисунка, и скулптура, включително и витражи, въпреки че не сме още на сто процента оборудвани“, разказва за импровизираното им ателие Ралица.

Често пъти различни хора се спират да наблюдават работата им през прозорците на ателието и да се радват на труда им, а двамата с Филип планират да покажат част от творбите си и в дебютна съвместна изложба.

Повече подробности от интервюто с Ралица Вацева можете да чуете в звуковия файл.

Снимки: Личен архив
По публикацията работи: Зоя Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Петя Кокудева и 19 вълнуващи истории на деца бежанци

Петя Кокудева е детска писателка и пътешественик. Завършила е журналистика и има магистратура по творческо писане. Автор е на 8 книги за деца и е носител на знакови национални награди за литература. "Колето на Кинан" е последната ѝ книга, и тя е различна. Различна откъм подход и идея – картинен сборник с истории на деца бежанци. Съвместно с..

публикувано на 27.11.24 в 10:11

В търсене на собствен стил с Artist at Play

Поп-ъп изложбите, които дават изява на прохождащи артисти са отговорност на Биляна Токмакчиева. Всеки месец нейната сформирана общност Artist at Play организира тези изложби с предварително зададена тема, като условието е артистите да не работят с обичайните за тях медии. Всеки е свободен да експериментира без да има рамката на оценката, на..

публикувано на 27.11.24 в 09:05

67 години от основополагането на "Златния фонд" на Българското национално радио

Днес отбелязваме 67 години от деня, когато за първи път записите в "Златния фонд" на БНР започват да се описват и организират във ведомост . По повод тази значима за Българското национално радио дата в "Нашият ден" разговаряме с Антон Митов , директор на Архивния фонд на БНР. По думите на Митов за архиви се заговаря още при основаването..

публикувано на 27.11.24 в 09:02

Антиромантична комедия за брака

На 30 ноември е вторият премиерен спектакъл на   "О(б)твързан" от Ханох Левин в Театър "Възраждане". Преводът и постановката са на режисьорката Тери Фишер. Според нея това е  антиромантична комедия, в която всички са по-умни от нормалното, но са принудени да се оженят. За героите на актьорите Свежен Младенов, Жана Рашева, Георги Златарев, Мариана..

публикувано на 27.11.24 в 08:15
Владислав Кацарски и Анелия Велинова

Брайл ФМ навърши 10 години

Радио Брайл ФМ е българско социално интернет радио, където хората с увреждания учат и работят.  Целта на радиостанцията е да запознае обществеността с хора със специални нужди – с техните проблеми, възможности, постижения и права и да направи обществото по-толерантно.  Вече 10 години Анелия Велинова – изпълнителен директор на медията, и..

публикувано на 26.11.24 в 18:46