Отново за средствата за българското кино. Шестият форум за устойчивото развитие на българското филмова индустрия, организиран съвместно от НАТФИЗ и УНСС, потърси най-добрия път за ефективно и ефикасно управление и финансиране на българската филмова индустрия – през призмата на европейските политики и практики, което от своя страна да доведе до нейното устойчиво развитие.
По отношение на българското кино и доколко е критична неговата "моментна снимка", Галина Тонева, председател на Асоциацията на продуцентите в България, коментира:
"Сега всъщност има средства за българското кино, които обаче не могат да достигнат до своите бенефициенти поради липсата на адекватна нормативна уредба. След приемането на горещо аплодирания Закон за филмовата индустрия (миналата година през март), направи се Правилник, който беше приет зад гърба на цялата филмова общност – той е безобразен и допълнително внася проблеми в начина, по който се оценяват проектите, и по отношение на възможността тези средства да достигнат до създателите на българско кино. А всъщност парите бяха отпуснати по този Закон.
Рамката за български кино се разшири до 26 млн. годишно, но за съжаление, през миналата година от тези 26 млн. бяха усвоени едва 3,9 млн., 11 млн. се върнаха, 10 млн. бяха запазени в една транзитна сметка. За съжаление сега тези средства се отнемат от българското кино. Това стана причина и да се направи този форум по спешност и да поставим нашите условия пред държавните институции, като Министерството на културата, които отговарят за културната политика.
Не са виновни създателите, режисьорите, продуцентите, които чакат да бъдат финансирани. Просто начинът, по който това трябва да се случи, е неадекватен, не отговаря на никакви европейски практики.
Крайно време е да се създаде фонд, защото тези средства не могат да се връщат всяка година и НФЦ да задлъжнява... и 2023 г. да се изправи пред дефицит – да бъдат раздадени на хартия 40 млн. лв., за които ще имаме само 20 млн. И се започва едно чакане като в предишните години."
Тонева, продуцент на "Гала Филм", представи в "Артефир" и късометражния игрален филм "Джаз", дебют на режисьора и сценарист Антоний Аргиров:
"Това е един музикален поклон, реверанс към хората на културата. Сценарист и режисьор е Антоний Аргиров, оператор – Симеон Керемедчиев, звук Димитър Величков-Шмид. С участието на Рени Врангова, Валентин Ганев, Вежен Велчовски, Бояна Топчийска, Ярослава Павлова, Александър Кънев, Лука Кшемшински и Скилъра. Филмът е осъществен благодарение на Столичната програма "Култура" и Столичната община.
"Джаз" ще бъде представен до края на годината – надявам се в рамките на "Джеймисън" (късометражната състезателна програма на СФФ), ще търсим начин да има и своята публична премиера. Отделно от това имаме и партньорство с платформи като NO BLINK, Neterra, за да може да бъде видян."
В програмата на тазгодишната Киномания е включен филмът "И това е за тази Коледа" на режисьора Петър Вълчев, В него се разказва за възрастен мъж, който разбира, че ще посрещне Коледа сам. В навечерието на семейния празник той разбира, че с дъщеря си и нейното семейство няма да прекарат заедно. И решава да прекара деня на гроба на починалата..
В редакция "Хумор и сатира" обичаме да пътуваме и затова често пъти поглеждаме към далечни страни, та да знаем какво ни чака, ако вземем, та най-сетне хванем самолета нанякъде. Тази седмица погледнахме и към Япония, а какво видяхме можете да разберете в неделя веднага след новините в 18 часа, когато ви предлагаме да чуете: - Увод с песни от фестивала..
Оказва се, че много от читателите на Христо Мухтанов са очаквали третата му книга да е също с поезия. Изборът да пише и издаде поетичните си фрагменти в "Полюсът на живота" обаче е печеливш. Прозите на Мухтанов остават поетични, защото, както казва Валентин Дишев, "онова, което наричаме желание да се срещнеш със себе си, да се опознаеш, да..
Какво превръща медийните сензации в неразрешени загадки? Кое в действителност наричаме "феномен" и нужни ли са непременно отговори на всички въпроси? Едва ли ще прозвучи като изненада за някого, че колкото по-загадъчни и необясними са някои случаи или явления, толкова по-силно те провокират любопитството и желанието ни да се доберем до истината. Коя..
В пространството на джаз клуба In The Mood художникът Орлин Атанасов откри самостоятелна изложба с необичайно заглавие "Странни мисли по никое време". Работите са в техниката на асамблажа и колажа. Творецът съчетава разнообразни материали, които открива на битака, или които морето "връща" на брега "вече обработени", за да създаде своите творби...
От 10 до 15 декември ще се проведе Софийския международен литературен фестивал в НДК. Дария Карапеткова , координатор на събитието, запознава..
В рубриката "Темите на деня" екипът ни имаше удоволствието да разговаря с Теодора Нишков, известна още като Принц Датски, и доц. д-р Александър Нишков,..
Нобеловият лауреат за литература Юн Фосе пише първата си пиеса "Някой ще дойде" през 1992 година. В края на 90-те пиесите на норвежкия писател започват да..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg