Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Историческият инструмент сакбът през погледа на Емил-Джордж Атанасов

Снимка: Wikipedia

"Сакбътът е предшественикът на цугтромбона, като той произлиза всъщност от т.нар. slide trumpet, който е първият тромпет с цугов механизъм от XIV век" – това разяснява Емил-Джордж Атанасов – единственият български изпълнител на старинния инструмент. Завършилият престижния университет за музика Guildhall в Лондон допълва, че "основната разлика между тромбона и сакбъта е в големината. Сакбътът има по-тесни тръби, камбаната му е по-малка, мундщукът е по-плитък, но най-съществената разлика е в тембъра на инструмента, който звучи доста по-меко и даже има една характеристика с въздух в звука... Сакбътът не позволява военно свирене с твърди атаки... По-скоро трябва да се подхожда вокално, защото през Средновековието и малко след това сакбътът е съпровождал човешки гласове в църквата".

Сакбътът партнира особено успешно на други духови инструменти като например корнета – но не става дума за модерния меден духов инструмент, подобен на тромпета. Въпреки сходството в името двата инструмента нямат общо с изключение на начина на звукоизвличане – чрез трептенето на устните на изпълнителя. Корнетът, използван през Средновековието, Ренесанса и Барока, наричан още "цинк", се прави от дърво, покрито с кожа, и има дълговидна форма, чашковиден наустник и пръстови дупки. Освен с корнета, сакбътът исторически се комбинира и с дървения духов инструмент крумхорн.

Как се е зародил интересът на Емил-Джордж Атанасов към исторически информираните изпълнителски практики, кога е била първата му среща със сакбъта, както и какви съвети би дал на младите си колеги, които имат желание да започнат да се занимават с ранна музика, можете да чуете този вторник (15 ноември) от 23 часа в предаването "Музика хисторика", когато ви запознаваме отблизо с този интересен инструмент. Вечерта допълват записи на Английския и Нюйорския корнет и сакбът ансамбъл и на състава His Majestys Sagbutts And Cornetts на произведения от Михаел Преториус, Хайнрих Бибер, Готфрид Райхе, Даниел Шпеер, Франческо Скарлати, Джовани Габриели, Джироламо Фрескобалди, Алфонсо Ферабоско - баща и Орландо Ди Ласо.

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ирена Гъделева: Соня Йончева вдъхновява с всеки свой проект

Соня Йончева, призната за една от най-ярките звезди на световната опера, получи престижната награда "Музикант на годината" за 2023 година на Българското национално радио. Отличието се присъжда след национална анкета, организирана от предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Това не е първото голямо признание за оперната прима от БНР –..

обновено на 03.12.24 в 11:25

Епичен метъл маратон: "Файъруинд" и "Мастърплен" в "Джой Стейшън"

Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..

обновено на 02.12.24 в 14:04
Акустичната версия на Crime & The City Solution – Саймън Бони, Джошуа Мърфи и Бронуин Адамс.

Crime and Тhe City Solution за първи път в София

Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..

публикувано на 01.12.24 в 14:28

Белгия аплодира оперни шедьоври на Глук

Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..

публикувано на 01.12.24 в 07:55

"Калас и Онасис" – опера-мюзикъл за любов, ревност и предателство

На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..

публикувано на 30.11.24 в 08:50