Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Моят сън" на ансамбъл "Пигмалион" – романтичен проект, вдъхновен от музиката и словото на Шуберт

Снимка: ensemblepygmalion.com

Реномираният френски ансамбъл "Пигмалион" гостува на 20 октомври в Двореца на изящните изкуства Bozar в Брюксел с интересна и стилна програма, озаглавена "Моят сън". Концертът бе дирижиран от Рафаел Пишон - основател и ръководител на състава, включващ оркестър и хор. В изпълнението участва и бележитият френски баритон Стефан Дегу.  Съдържанието на програмата е вдъхновено от енигматично писмо, което Франц Шуберт пише една сутрин през 1822 г. В текста оживяват всичките душевни вълнения на композитора - неговото скитничество, самота, утеха, любовно разочарование. Брат му Фердинанд Шуберт определя написаното като "Моят сън". В него разказвачът е прогонен два пъти от бащиния си дом. Шуберт споделя: "Дълги години пеех песни. Когато исках да възпея любовта, тя се превръщаше в мъка. А като пеех за скръбта, тя ставаше любов". Вдъхновени от тези редове, Рафаел Пишон и музикантите на "Пигмалион" създават романтично платно, включващо както забравени музикални страници, така и утвърдени шедьоври на Шуберт, Вебер и Шуман.

Стефан Дегу
Концертът бе в три части. Първата, наречена "Плач",  започна с Coronach - четвъртото от седем песнопения за женски хор, написано от Шуберт по текст от "Жената от езерото" на Уолтър Скот. Изразителните женски гласове оплакват смъртта на Дънкан.  Coronach е традиционна погребална песен в Шотландия и Ирландия, изпълнявана от певци или свирена на гайда. Баритонът Стефан Дегу изпълни две арии - първата бе от  незавършената и забравена оратория на Шуберт "Лазар". Втората бе спокойната, тъжна песен за небесната девойка от операта "Алфонсо и Естрела". В този откъс бащата на главния герой – Фролиа, разказва печалната история на ловджия, примамен от прелестите на девойка във фаталния капан на илюзорен замък. Дегу изпълни песента с хубаво легато и впечатли с мек, топъл вокал, завиден гласов обем и солидна техника. 

Ансамбъл "Пигамлион" е основан през 2006 г. от Рафел Пишон по време на следването му в Парижката консерватория. Съставът е специализиран най-вече в изпълнението на барокова музика. Оркестрантите свирят на оригинални исторически инструменти.  Миналият сезон "Пигмалион" бе резидентен състав на престижната Филхармония на Есен. Там музикантите изнесоха седем концерта, сред които бе и тематичната програма "Животът на Христос", включваща кантати на Йохан Себастиан Бах. В началото на този сезон те участваха и в новата постановка на "Лакме" на Делиб в Парижката Опера Комик. За име на ансамбъла служи известният скулптор от гръцката митология Пигмалион, създаващ прекрасни статуи от слонова кост. Той е най-известен с това, че се влюбва в едно от своите творения.


Втората част от концерта в Bozar носеше името "Миражи". Стефан Дегу изпя песента "Двойникът" по текст на Хайне от цикъла "Лебедова песен" на Шуберт в аранжимент на Франц Лист. Баритонът изобрази внушително  чувствата на бродещия през тихата нощ скитник, завърнал се в града на своята любима, за да намери дома й пуст. Оркестрантите на "Пигмалион" водени от всеотдайния и вдъхновен  Рафаел Пишон изсвириха Осмата "Недовършена" симфония  на Шуберт с голям романтичен устрем, чист, прецизен щрайх, прекрасни сола на дървените духови инструменти. Двете части на произведението бяха разделени от великолепната песен на Русалката от операта "Оберон" на Вебер, изпълнена красиво от сопраното Джудит Фа , както и от "Морската фея" - един от шестте романса за женски хор на Роберт Шуман. Вторият дял завърши с драматичната ария на Лиазарт от "Еврианта" на Вебер. Творбата се счита за предшественик на Вагнеровия "Лоенгрин", а характерът на героя Лиазарт е много сходен с този на Телрамунд. В този номер Стефан Дегу демонстрира цялото си вокално майсторство - способен да извайва нежни кантилени, последвани от бурни драматични кулминации. 

47-годишният френски певец е сред най-успешните баритони днес. Репертоарът му е изключително разнообразен и включва творби от Клаудио Монтеверди до Оливие Месиен. Стефан Дегу се чувства удобно както в оперни роли, камерни рецитали, така и в кантатно-ораториални творби. В началото на следващата година баритонът ще се завърне в Брюксел за централната роля в "Евгений Онегин" на Чайковски. 

В последната част от концерта, озаглавена "Смърт и преображение", Дегу ни пренесе в небесното царство с арията на Доктор Марианус "Как волният простор духа омая" от третата част на "Сцени из Гьотевия Фауст" на Шуман. През целия концерт бях най-силно впечатлен от плавната, елегантна във всички динамики вокална емисия на певеца; перфектно изравнен глас във всички регистри. Райската атмосфера допълниха и два красиви фрагмента - нежната мелодия на хора "Блажен и спокоен" от ораторията "Лазар" и псалмът "Бог е моят пастир" на Шуберт, в който в съпровод на арфа женските гласове ни пренесоха в друго измерение. На бис Стефан Дегу подари на сравнително малобройната, но ентусиазирана публика в Bozar рафинирано изпълнение на Песента към Вечерницата от "Танхойзер" на Вагнер. Музикантите от "Пигмалион" записаха творбите от програмата на "Моят сън" тази година, а компактдискът излезе на пазара в началото на октомври.


Снимки: Jean-Baptiste Millot
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Шедьовър на Бритън на оперната сцена в Брюксел

Интригуващата, енигматична камерна опера на Бенджамин Бритън "Въртенето на винта" се игра през май в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Творбата се счита за един от шедьоврите в оперната литература, създадени след Втората световна война. Световната премиера на"Въртенето на винта" е през 1954 г. в театър "Ла Фениче" във Венеция, представена от..

публикувано на 19.05.24 в 08:15
The Crossover Trio и Теодосий Спасов

Теодосий Спасов и The Crossover Trio с нов музикален проект на българска сцена

На 18 май в рамките на SoFest Spring маестро Теодосий Спасов и гръцкото The Crossover Trio ще ни отведат на музикално пътешествие до Източното Средиземноморие и Балканите в Sofia Live Club. Виртуозният музикант превръща изпълненията си в необикновен синтез между традиционен фолклор и класически джаз, а гръцкото трио ще се включи с мелодии на..

публикувано на 18.05.24 в 08:25
Борис Христов  в ролята на хан Кончак в „Княз Игор”

Борис Христов като Галицки и Кончак в "Княз Игор" на Бородин

На 18 май преди 110 години е роден   Борис Христов . Избрахме запис от Златния фонд на БНР, който със сигурност ще изостри любопитството ви: "Княз Игор" от Бородин. Осъществен е през 1966 година в Париж с изцяло български състав. В ролите на Галицки и Кончак ще слушате Борис Христов. Това е период на върховно изпитание за великия певец. През 1964..

публикувано на 18.05.24 в 07:50
Станислав Почекански и Аделина Александрова в студиото на програма „Христо Ботев“

Станислав Почекански: Успехите на моите ученици са двигател, който ме кара да вървя напред

"Общуването с младите хора не само ме зарежда, но и ме обогатява – казва Станислав Почекански. Вече девет години той е Председател на Съюза на българските музикални и танцови дейци, но освен това е и великолепен цугтромбонист и преподавател, който заслужено се гордее с постиженията на своите ученици от класа по камерна музика. – Със своя мироглед и..

публикувано на 17.05.24 в 15:45
Гергей Мадараш, гост-диригент

Томас Аунер и Гергей Мадараш в дебют със Симфоничния радиооркестър

Интригуваща и стилно подбрана програма предлага Симфоничният оркестър на Националното радио на 17 май, петък, от 19.00 часа , който ще бъде излъчен в пряко предаване на вълните на програма "Христо Ботев". Концертът в столичната зала "България" под надслов "Симфонични контрасти" под палката на унгарския гост-диригент Гергей Мадараш, който..

публикувано на 17.05.24 в 08:58