Звуковата пърформанс инсталация "Артикулат" е дело на четирима музиканти, които чрез аудио-визуална компютърна система пресъздават музиката, генерирана от компютър, на база на техните чувства и мисли по време на концерта, както и на базата на усещанията и емоцията на публиката. Всеки музикант е оборудван със специално устройство за биофийдбек, което е прикрепено към тялото, като следи биосигналите по време на изпълнението, включващи: сърдечен ритъм, ниво на стрес и движение. Биосигналите на всеки музикант се проектират на сцената в реално време и модулират кратки аудиовизуални записи, изграждайки композицията. Чрез пълното премахване на материалното присъствие на музикалните инструменти на сцената по време на пърформънса можем да се съсредоточим върху детайлната артикулация на физическото и звуково преживяване на изпълнителите.
"Артикулат" е под патронажа на Австрийското посолство и ще бъде представен на 10-и и 11-и декември на сцената на "Топлоцентрала“, разказва медийният интердисциплинарен артист, по чиято идея се осъществява проектът – Антони Райжеков:
"Започнахме със записването на кратки видеоматериали с видео и звук, които биват ремиксирани от музикантите на сцената посредством тяхното движение, биосигнали като ниво на стрес и пулсът на сърцата им. Проектът изследва личното преживяване на музикантите, тези 4 инструмента, които записахме, но като че ли се опитваме да се фокусираме върху артикулацията, т.е. не самия инструмент, а това, което усещат вътрешно музикантите, ако мога така да се изразя. Всяко движение на публиката може да разпадне пърформанса, да го притесни. Публиката участва с вниманието си. В нашия пърформанс заключваме публиката по някакъв начин и даваме инструмент, с който да борави. Композицията се базира на отделни фрагменти."
Играта в "Артикулат" е споделена между изпълнителите и публиката и груповата динамика на публиката заедно с биосигналите на четиримата музиканти. NAMES (New Art and Music Ensemble Salzburg) като ансамбъл е базиран в Залцбург и е основан през 2014 г. Представлението ще се играе на 10-и и 11-и декември.
Ансамбълът има богата дейност, проекти и концерти на национални и международни места и фестивали като Festival Aspekte Salzburg, Dialoge Festival, Festival Mixtur (Барселона), Druskomanija (Литва), Transart Festival (Болцано), Daegu International Contemporary Music Фестивал (Южна Корея), Primavera Verona (Италия), Schönberg Center (Виена) или Adevantgarde (Мюнхен). През 2021 г. NAMES също започва свой собствен концертен цикъл в Залцбург и от 2018 г. има фиксирано сътрудничество с университета Моцартеум в Залцбург и неговото студио за електронна музика. Ансамбълът възприема себе си като колектив, който демократично работи върху всички артистични и управленски решения заедно. Комбинирайки желанието за камерна музика и майсторството на звука, NAMES вижда себе си като експериментална лаборатория за любителите на нови идеи и звуци.
Антони Райжеков е интердисциплинарен артист, работещ в областта на звука, изпълнителските и дигитални изкуства, роден в София, България и в момента живеещ в Залцбург, Австрия. Райжеков има магистърска степен по театрална режисура и бакалавър по актьорско майсторство в НАТФИЗ "Кр. Сарафов”, София. Учи джаз импровизация във Vienna Konservatorium и компютърно програмиране в LearningTree, Лондон. Той е съосновател на базирания във Виена лейбъл за нови медии THIS.PLAY – Халейн, Австрия. От 2004 г. работи професионално като съвременен художник в областта на "перформативните медии“, заимствайки от съвременните театрални, музикални и танцови изпълнителски практики, като създава генеративни музикални и графични композиции на движение, аудиовизуални произведения, базирани на интерактивни технологии и използвайки техники като сонификация, музификация, изкуствени поведенчески и нестабилни системи. Чрез проектиране и изграждане на пърформативни "инструменти“ той поставя медиите като творчески партньор и често като протагонисти и съ-автори, в допълнение към включването на публиката като активен съучастник, докато се опитва да разкрие скрити процеси и преплитания, често на границата на непредсказуеми резултати, оставяйки произведението само да се разгърне "тук и сега“.
Снимка – Топлоцентрала
Малък свят, сътворен целия от пясък отваря врати всяко лято в Морската градина на гр. Бургас. От 2008 година първият по рода си в България Фестивал на пясъчните скулптури посрещна своите първи посетители, като за кратко време стана любимо събитие не само за бургазлии, но и за гости на града през летния сезон. Самият процес на подготовка започва много..
На корицата е рядката пощенска картичка, на която са тримата – Толстой, Чехов и Горки. Те са във фокуса на изследването на проф. Людмил Димитров под заглавие "Драматургия на разотиването". Тримата писатели са известни и значими фигури в руската литература от края на XIX и началото на XX век и авторът разглежда отношенията им в творчески и личностен..
Последното премиерно заглавие в репертоара на Народния театър "Иван Вазов" е спектакълът на режисьора Тимофей Кулябин "Хеда Габлер" по едноименната пиеса на Хенрик Ибсен. В тази версия на Кулябин действащите лица са много повече, отколкото в прочутата пиеса на Ибсен. И това не са единствено хората, които главните герои срещат, не са и тези,..
Във Варна до 7 юли продължава Международното триенале "Духът на акварела" по проект на фондация "Международно акварелно общество – България" . От 8 юли в Пловдив започва и III Международен младежки фестивал на акварела. Селма Тодорова, художник и куратор, разказва в "Артефир" за двете събития. По думите на Тодорова в последните години..
В последното издание на литературния салон на "Хумор и сатира" четем "Хамлет". Не само защото има страници, които трябва да четем често, много, до полуда. Не само защото търсим онзи катарзис, който, както ни обещава Аристотел, проблясва някъде пред нас, след страха и съпреживяването. А защото това е "Хамлет" в два много различни, но същевременно..
Защо САЩ спират оръжейните доставки за Украйна и как това ще се отрази на войната там, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" проф. Тодор..
Онази, другата Америка – разговаряме в "Нашият ден" с актрисата Ванина Кондова за живота на един български артист в САЩ, как се промени страната на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg