Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Хора и улици, град като град

Павлина Делчева-Вежинова (вляво) и Силвия Чолева
Снимка: Белослава Димитрова

Каква беше София, как изглеждаха сгради и улици, как живееха хората в нея през втората половина на ХХ век? 

В книгата си със заглавие "Хора и улици, град като град" Павлина Делчева-Вежинова е отворила албума със снимки и спомени, за да възкреси един град, хората и живота в него. Дългогодишен редактор и сценарист в БНТ, тя вече ни разходи из софийските кръчми от онова време в книгата си "По дирите на изчезналите софийски кръчми", а сега задачата ѝ е да ни припомни какви бяха например улиците "Раковски" и "Царя", "Графа" и площад "Славейков", театралните сцени, музиката, галериите, играчките, забавленията, градините, магазините, не на последно място – хората. Авторката разказва за интелектуалния елит на България от онова време, за поети, писатели, художници, артисти… 

Памет за отминалото, което не бива да забравяме, особено важна памет за следващите поколения. Разбира се, в голямата си част това са лични спомени, преживелици, усещания, но кое стойностно творение не минава през личното? Несъмнено обаче е извършена и много работа по издирване и проучване, подреждане. Макар да не е търсена хронология, все пак се е наложило организиране на твърде обемния материал, като даже има и отпаднали страници. Затова книгата със заглавие от текст на песен се чете с удоволствие, любопитство и малко тъга за онази София, която – като всеки град – се променя…

Чуйте Павлина Делчева-Вежинова.

Снимки – Белослава Димитрова БНР и изд. СофтПрес

По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Явор Боянов се завръща с творби абстрактна живопис

В четиринайсетата самостоятелна изложба Явор Боянов се завръща абстрактната живопис. Експозицията е озаглавена Ego Death и е вдъхновена от психеделичната ера на 60-те и 70-те години на XX век и идеите за разширяване на съзнанието и вътрешно прозрение. Ego Death представлява финалната част от неофициална трилогия, в която две предходни експозиции..

публикувано на 17.06.25 в 17:22

"За живота" и кризите

"За живота" е фотографски проект, фотокнига или дори документално-художествен роман, провокиран от Ковид пандемията, войната в Украйна и геополитическите кризи. Фотографски потрети на семейства, загубили свой близък и такива, които очакват дете. Контрапунктите на живота. В изданието са поместени и анкети с участниците, в които те отговарят на въпроси,..

публикувано на 17.06.25 в 16:54
Калин Серапионов, София Грънчарова, Правдолюб Иванов, Аксиния Пейчева и Мариела Гемишева

Институтът за съвременно изкуство отбелязва 30-ия си юбилей с поредица от събития

"Паралакс акция. Откъде идваме? Кои сме? Къде отиваме? И защо няма да се върнем там, откъдето сме." – с този надслов и с повод трийсетгодишнината на ИСИ – София, институтът готви серия от събития в следващите месеци.Те включват три групови изложби на членовете на Института, а първата от тях, озаглавена "Помним ли това, което сме забравили?" отвори..

публикувано на 17.06.25 в 15:25
Акад. Пламен Карталов

Вагнеровият дух оживява в Софийската опера това лято

В предаването "Нашият ден" и рубриката "Разговорът" слушателите имаха възможността да се срещнат с маестро Пламен Карталов – режисьор, визионер и дългогодишен ръководител на Софийската опера и балет. Повод за разговора бе предстоящият летен сезон, както и провеждането на Вагнеровия фестивал, който се утвърди като културен акцент в програмата на операта...

обновено на 17.06.25 в 13:43

Полина Герасимова: Увреждането не е пречка

Четвъртото издание на "Изкуство с увреждания" – изложбата "От Фридо Кало до Стиви Уондър" ще бъде открита на 20 юни в галерия "Куб" на Топлоцентрала. Каузата и изпълнението са на визуалната артистка Полина Герасимова, която се бори за изкуството да няма граници на достъп. Четири интерактивни инсталации ще предоставят документални разкази за 11..

публикувано на 17.06.25 в 11:05