Българското училище се сблъсква всекидневно с предизвикателството как да се справи с децата, които имат трудности с поведението, и често не успява да ги идентифицира като рискова група.
"Проблемът е, че българското училище не е просто административна институция, в която започва да се превръща в последните години. Българското училище трябва да носи познание. Да създава една сигурна среда и на учителите, и на учениците. Българският учител се страхува от постфундаментални промени“, казва в "Нашият ден“ доц. д-р Катерина Дончева, преподавател в Педагогическия факултет на Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий“.
Тя допълва, че учителите се плашат от активната гражданска позиция на родителите, които в случая си търсят правата в съда. И учителите също търсят по някакъв начин своите права и искат да бъде чуто тяхното мнение. Това е показател, че гражданското общество се развива и то, разбира се, е свързано с колизии и някаква доза драматизъм.
"Не разбирам защо призивът "Спазвайте закона и наредбата" се тълкува като "Не налагайте наказание“, посочва доц. д-р Дончева.
Според нея писмо на началника на Районното управление по образование в София Ваня Кастрева до директори на училищата в столицата е напълно оправдано.
"От една страна, ние имаме Закон за предучилищното и училищното образование, чийто принципи не съответстват на съществуващите практики. От друга страна, съществува огромна пропаст между потребностите на учениците и очакваният на учителите“, коментира експертът.
Тя припомня, че образователната система трябва да бъде ориентирана към интересите, особеностите и промените в живота на детето. Имаме някакви принципи, които не съответстват на практиката. Учениците трябва да имат равен достъп до качествено образование и приобщаване на всяко дете и всеки ученик. Наистина ли всички деца са приети, включително тези със специални потребности и поведенчески проблеми?
"Всеки един индивид, всяко едно дете, което е в процес на развитие и има нужда, когато има някакви проблеми, когато има някакви обучителни трудности, да се работи в насока на преодоляване на тези трудности, включително когато става въпрос и за поведение“, твърди доц. д-р Дончева.
Тя пояснява, че при проблемно дете с неприемливо поведение, което не спазва социалните норми за поведение в училище, е нужно да се осигури обща подкрепа.
"Основното, към което трябва да се насочат бъдещите реформи в образователната система, трябва да е "инвестиция в отношение" – или как един учител да развива отношенията в класа между учениците, както и в колектива, и с родителите", казва още доц. д-р Дончева.
Чуйте повече в звуковия файл.

През последните години навлизането на дигиталната среда в живота на децата се превърна в централен обществен въпрос. Нови изследвания очертават тревожна картина: постоянният престой в социалните мрежи и безкрайното скролване в краткосрочен план привидно намаляват тревожността, но в дългосрочен – увеличават риска от депресивни състояния. Причината е в..
На прага на 2026 година в Lege Artis коментираме бюджета и здравните политики с д-р Стойчо Кацаров, п редседател на Центъра за защита правата в здравеопазването. "Харчат се все повече пари за същото качество и достъп до услуги" , заявява д-р Кацаров. Субсидиите ще се дават на избирателен принцип, и то само на държавни и общински болници, по..
В художествената галерия "Асен и Илия Пейкови" в Севлиево тази вечер ще бъде открита изложбата на младия художник Й оан Данаилов . От 17:30 ч. жителите и гостите на града ще могат да се докоснат до неговите платна и фотографии, които разкриват особеното му усещане за детайл и природа. В ефира на "Нашият ден" Данаилов сподели повече за творческия..
В "Нашият ден" разговаряме с украинския бежанец Дмитрий Трофимчук, който разказва за отношението на българските власти към съдбата му. Казуса коментира Маргарита Шурупова , руска журналистка, която от началото на войната на Русия срещу Украйна живее в България и работи за проекта "Очевидците на 24 февруари". Представяме разказа на Дмитрий,..
Започна седмото издание на благотворителната кампания "Подари приказка", насочена към най-малките деца – от 0 до 2 години, израснали в бедност. Инициативата ще продължи до края на годината. "Подари приказка" обединява добротворци от цяла България, за да подари на най-малките децане просто книжка, а начало. Начало на любопитството, на връзката..
Носителят на Нобеловата награда за литература за 2025 г. Ласло Краснахоркаи е смятан от мнозина литературни критици за един от живите класици на унгарската..
На 25 ноември художникът, поет и преводач Роман Кисьов ще представи новата книга ARS ORPHICA MODERNA – концептуален проект със стихове и картини...
След като първата ѝ книга "Столетниците: благословия или орисия" предизвика голям интерес, Мира Добрева се завръща с продължение – "Столетниците 2...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg