Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Знаменитият оркестър на Концертгебау - Амстердам триумфира в Брюксел

Снимка: bozar.be

Едно от първите значими събития в програмата на Двореца на изящните изкуства BOZAR през новата година бе гостуването на Кралския Концертгебау оркестър от Амстердам. Интересът на музикалните любители, изпълнили докрай залата в Брюксел на 13 януари, бе породен и от изявата на нашумелия млад диригент Клаус Мякеля. През последните няколко години финландецът се катапултира с невероятна скорост на световния диригентски небосклон. На 26 години Мякеля е главен диригент на Филхармонията в Осло, а от есента на миналата година е и музикален директор на Оркестъра на Париж. Интересът на Концертгебау оркестър също не закъсня и вече е сигурно, че през 2027 г. младият маестро ще бъде осмият главен диригент в историята на състава. Дотогава той ще носи титлата "артистичен партньор", включваща множество съвместни проекти с реномирания нидерландски оркестър. Ще припомня, че от 2018 г. Концертгебау е без главен диригент, след като Даниеле Гати бе внезапно уволнен след обвинения на жени от оркестъра за поведение, преминаващо допустимите граници.

Клаус Мякеля
Концертът в Брюксел започна с "Айно" – последната творба на перуанския композитор Джими Лопес Белидо. Световната премиера бе през октомври миналата година във Филхармонията в Париж. Използвайки голям оркестър, с наситена духова секция, ярко присъствие на ударни инструменти и голяма ритмична енергия, в двайсет минути композиторът описва историята на красивата Айно, принудена от брат си да се омъжи за възрастния магьосник Вяйнямейнен. За да не попадне в ръцете на стареца, девойката се удавя. Историята е част националния епос "Калевала" – крайъгълен камък на финландската идентичност. 44-годишният Лопес Белидо е един от най-интересните съвременни автори, като произведенията му се изпълняват от водещи световни оркестри. През 2015 г. в Лирик Опера - Чикаго с голям успех се игра операта му "Bel Canto", базирана върху едноименния бестселър на Ан Патчет. Самият Мякеля е участвал като виолончелист на Филхармонията в Хелзинки, в изпълнението на "Peru Negro" – друга известна творба на Лопес Белидо.

Второто произведение за вечерта бе еврейската рапсодия "Шеломо" за виолончело и оркестър на Ернест Блох със солистка Сол Габета. За написването на композицията, завършена през 1916 г., Блох се вдъхновява  от страници из Книгата на Еклисиаста. Шеломо е еврейското име на цар Соломон. Солото на виолончелото претворява гласа на мъдрия владетел, а оркестърът е обкръжаващият го свят. С много характер, чувство и интензитет Сол Габета изгради интересните фрази на богатата партия, пропита с еврейски колорит. Аржентинката е сред най-реномираните виолончелистки в света днес, с изключително богат репертоар, започващ от класическите концерти на Хайдн, през големите романтични заглавия, до творби на съвременни автори. През ноември миналата година в Париж Габета изпълни световната премиера на Концерт за виолончело на Франсиско Кол - произведение, написано специално за нея. Тя се радва и на тясно артистично сътрудничество с цигуларката Патриция Копачинская. На бис в Брюксел Габета подари на зрителите рафинирано изпълнение на Молитва от "Еврейски живот" на Ернест Блох.

Сол Габета
Голямото симфонично произведение на вечерта бе импозантната Алпийска симфония на Рихард Щраус. Широкомащабна творба, написана за огромен състав от над 100 души с изключително зрелищна, богата оркестрация. "Едва сега се научих да оркестрирам" - пише Щраус до родителите си по време на репетициите за първото изпълнение през 1915 г. в Дрезден. В симфонията съставът на Концертгебау демонстрира голямото си техническо майсторство и виртуозност, всички секции бяха на висота. Клаус Мякеля настрои точно баланса между струнната и духовата група. Младият финландец безспорно притежава изключително завладяващ, атрактивен и подчертано физически начин на дирижиране. Мякеля демонстрира голяма увереност, солидна техника и много ясен, отчетлив жест. В интерпретацията си той наблегна най-вече върху блясъка, интензитета и пищността на звука, вместо да потърси по-субтилни нюанси и динамична рафинираност. Бях впечатлен най-много от лиричните пасажи на симфонията. В бурните кулминации звукът определено бе силен и не бе настроен към чувствителната акустика на BOZAR.

Бих искал да спомена и  няколко биографични данни за Клаус Мякеля. Роден е през 1996 г. в Хелзинки, в музикално семейство. Първоначално свири на виолончело, а впоследствие се ориентира към дирижирането и учи при прочутия педагог Йорма Панула. Клаус Мякеля вече има ексклузивен договор със звукозаписната фирма Decca – миналата година той записа всичките симфонии на Сибелиус с Филхармонията на Осло, с изпълнения на живо и в залата на Елбфилхармонията в Хамбург. През настоящия сезон финландецът  дебютира с Нюйорската и Берлинската филхармония, Гевандхаус Лайпциг, а в първия ден на 2023 г. Мякеля застана на пулта на Виенските симфоници с Деветата симфония на Бетовен във Виена. Действително главозамайваща кариера за един толкова млад музикант.

Снимки: bozar.be
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Надпяване" – фолклорната класация на програма "Христо Ботев", май 2024

В класацията "Надпяване" всеки месец ще ви бъде представяна различна музика. Екипът на предаването се старае да бъде на вълните на новите фолклорни жанрове, но и да не забравя традиционното звучене на любимата ни народна музика. В ефира на програма "Христо Ботев" ще чуете да се съревновават не само прекрасни певци, но и виртуозни инструменталисти. Освен..

обновено на 09.05.24 в 10:33

Започва Музикалният фестивал "Дни на музиката в Балабановата къща"

XV Международен фестивал "Дни на музиката в Балабановата къща" е част от Културния календар на Община Пловдив. Пролетното издание тази година започва на 12 май и ще продължи до края на месец юни. Артистичният директор Мила Павлова и нейният екип, подкрепени от Министерството на културата, Община Пловдив и фондация "Музикартисимо", за пореден път..

публикувано на 08.05.24 в 12:45
Orchestre tout puissant Marcel Duchamp

Всемогъщият оркестър "Марсел Дюшан" в София

Афробийт , (пост)пънк , авангарден поп , инди-джаз … каквото и да кажем за музиката на Orchestre tout puissant Marcel Duchamp (или Всемогъщия оркестър "Марсел Дюшан"), ще е хем точно в целта, хем крайно недостатъчно. Възникнал преди 18 години в независим скуот (завзето градско пространство) в Женева, днес Оркестърът наброява 12 души с две..

публикувано на 07.05.24 в 19:52
Проф. Пламен Джуров

Проф. Пламен Джуров – един диригент, една епоха

През последните близо 50 години името на проф. Пламен Джуров се утвърждава като емблема и запазена марка за висше художествено майсторство в извайването на музикалната тъкан чрез висока ерудиция, богата душевност, себеотдаденост на любимото изкуство – музиката, винаги търсещ нови пътища и неизследвани хоризонти, вдъхновен експериментатор и не на..

публикувано на 07.05.24 в 08:33
Чик Кърия и Пако де Лусия - двама приятели и двама от

Приказни сюжети в развитие

От 7 май (02:00-03:00), в три последователни нощи по същото време започва "Музиката, която обичам" с нов (стар иначе) водещ - може и да го разпознаете на една от снимките. В мини-поредици за поне по месец и нещо ви очаква за начало следното: 7.5 - Вторник е времето, посветено на артистите, първи повярвали в новото (април 1993) предаване на Програма..

публикувано на 06.05.24 в 23:08