Едно от първите значими събития в програмата на Двореца на изящните изкуства BOZAR през новата година бе гостуването на Кралския Концертгебау оркестър от Амстердам. Интересът на музикалните любители, изпълнили докрай залата в Брюксел на 13 януари, бе породен и от изявата на нашумелия млад диригент Клаус Мякеля. През последните няколко години финландецът се катапултира с невероятна скорост на световния диригентски небосклон. На 26 години Мякеля е главен диригент на Филхармонията в Осло, а от есента на миналата година е и музикален директор на Оркестъра на Париж. Интересът на Концертгебау оркестър също не закъсня и вече е сигурно, че през 2027 г. младият маестро ще бъде осмият главен диригент в историята на състава. Дотогава той ще носи титлата "артистичен партньор", включваща множество съвместни проекти с реномирания нидерландски оркестър. Ще припомня, че от 2018 г. Концертгебау е без главен диригент, след като Даниеле Гати бе внезапно уволнен след обвинения на жени от оркестъра за поведение, преминаващо допустимите граници.
Концертът в Брюксел започна с "Айно" – последната творба на перуанския композитор Джими Лопес Белидо. Световната премиера бе през октомври миналата година във Филхармонията в Париж. Използвайки голям оркестър, с наситена духова секция, ярко присъствие на ударни инструменти и голяма ритмична енергия, в двайсет минути композиторът описва историята на красивата Айно, принудена от брат си да се омъжи за възрастния магьосник Вяйнямейнен. За да не попадне в ръцете на стареца, девойката се удавя. Историята е част националния епос "Калевала" – крайъгълен камък на финландската идентичност. 44-годишният Лопес Белидо е един от най-интересните съвременни автори, като произведенията му се изпълняват от водещи световни оркестри. През 2015 г. в Лирик Опера - Чикаго с голям успех се игра операта му "Bel Canto", базирана върху едноименния бестселър на Ан Патчет. Самият Мякеля е участвал като виолончелист на Филхармонията в Хелзинки, в изпълнението на "Peru Negro" – друга известна творба на Лопес Белидо.
Второто произведение за вечерта бе еврейската рапсодия "Шеломо" за виолончело и оркестър на Ернест Блох със солистка Сол Габета. За написването на композицията, завършена през 1916 г., Блох се вдъхновява от страници из Книгата на Еклисиаста. Шеломо е еврейското име на цар Соломон. Солото на виолончелото претворява гласа на мъдрия владетел, а оркестърът е обкръжаващият го свят. С много характер, чувство и интензитет Сол Габета изгради интересните фрази на богатата партия, пропита с еврейски колорит. Аржентинката е сред най-реномираните виолончелистки в света днес, с изключително богат репертоар, започващ от класическите концерти на Хайдн, през големите романтични заглавия, до творби на съвременни автори. През ноември миналата година в Париж Габета изпълни световната премиера на Концерт за виолончело на Франсиско Кол - произведение, написано специално за нея. Тя се радва и на тясно артистично сътрудничество с цигуларката Патриция Копачинская. На бис в Брюксел Габета подари на зрителите рафинирано изпълнение на Молитва от "Еврейски живот" на Ернест Блох.
Голямото симфонично произведение на вечерта бе импозантната Алпийска симфония на Рихард Щраус. Широкомащабна творба, написана за огромен състав от над 100 души с изключително зрелищна, богата оркестрация. "Едва сега се научих да оркестрирам" - пише Щраус до родителите си по време на репетициите за първото изпълнение през 1915 г. в Дрезден. В симфонията съставът на Концертгебау демонстрира голямото си техническо майсторство и виртуозност, всички секции бяха на висота. Клаус Мякеля настрои точно баланса между струнната и духовата група. Младият финландец безспорно притежава изключително завладяващ, атрактивен и подчертано физически начин на дирижиране. Мякеля демонстрира голяма увереност, солидна техника и много ясен, отчетлив жест. В интерпретацията си той наблегна най-вече върху блясъка, интензитета и пищността на звука, вместо да потърси по-субтилни нюанси и динамична рафинираност. Бях впечатлен най-много от лиричните пасажи на симфонията. В бурните кулминации звукът определено бе силен и не бе настроен към чувствителната акустика на BOZAR.
Бих искал да спомена и няколко биографични данни за Клаус Мякеля. Роден е през 1996 г. в Хелзинки, в музикално семейство. Първоначално свири на виолончело, а впоследствие се ориентира към дирижирането и учи при прочутия педагог Йорма Панула. Клаус Мякеля вече има ексклузивен договор със звукозаписната фирма Decca – миналата година той записа всичките симфонии на Сибелиус с Филхармонията на Осло, с изпълнения на живо и в залата на Елбфилхармонията в Хамбург. През настоящия сезон финландецът дебютира с Нюйорската и Берлинската филхармония, Гевандхаус Лайпциг, а в първия ден на 2023 г. Мякеля застана на пулта на Виенските симфоници с Деветата симфония на Бетовен във Виена. Действително главозамайваща кариера за един толкова млад музикант.
Огромен интерес към музиката на Енио Мориконе и Нино Рота, в очакване на новия концерт с разширен репертоар Ennio Morricone & Nino Rota. Part II . В зала 1 на НДК на 27 септември от 19.00 ч. ще звучат вечните и любими мелодии за всички поколения от филмите "Кръстникът“ , " Имало едно време в Америка“ , " Добрият, лошият и..
Първият в историята концерт на туарегска банда в България беше именно на Tamikrest. Не толкова отдавна. През 2022. Оттогава концертната серия "Аларма Пънк Джаз" на БНР и платформата за традиционна и нова африканска музика "АфроВизия" организираха съвместно още три техни концерта, като първото им участие у нас извън София (в Пловдив през 2023)..
С маестро Пламен Карталов е разговорът в "Нашият ден" за старта на новия сезон в Софийската опера, за триумфа на "Валкюра" в Загреб, за отминалите турнета в Италия, Полша, Турция и Естония и за току-що приключилото му участие в Международното жури за млади оперни певци. По думите на маестро Карталов артистите на Софийската опера и балет..
В предаването "Музикална мрежа " по програма " Христо Ботев " представяме новия албум на немския джаз тромпетист и вокалист Тил Брьонер, озаглавен " Италия " . Албумът е издаден на 5 септември 2025 г. и включва известни, но и не толкова познати песни от италианската поп музика, създадени в периода от 60-те до 80-те години на миналия..
На 20 септември Централният военен клуб в София ще се превърне в сцена на изключително музикално събитие от световна класа. Под мотото Ad limites impossibilitatis – "На границата на невъзможното", ОКИ Дом на културата "Средец" представя концерт, до който софийската публика ще има възможност да се докосне за първи път. Световноизвестният цигулар..
Революцията, от която имаме нужда, се случва първо в съзнанието на човек. Зрителите на 43-тия Фестивал на българския игрален филм "Златна роза" във Варна..
Изложбата "Лазурите" на художника Любен Генов пренася посетителите в свят на независимост и безбрежност – от познати, преживени природни картини до нови..
България отбелязва Деня на независимостта. В студиото на " Артефир " гостува Александър Стоянов. Историкът коментира международните и вътрешните..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg