Откритата фотоизложба на галерия "Деак 17" със заглавие "Улицата не е детска площадка" в Унгарския културен институт в София изследва влиянието на скейтбординга, превърнал се от хоби в субкултура, върху начина на живот и върху младежта в Будапеща през осемдесетте-деветдесетте години на ХХ век. С помощта на предмети, архивни снимки, документални филми, графики, интерпретиращи процесите, и с кратки филмови интервюта тя представя развитието на скейтбординга, историята на дизайна му, значението на техниките на каране.
Целта на проекта е да се върне назад в историята до търсенията на поколение, израсло в Будапеща в края на 70-те години на ХХ век, до местната интерпретация на "западния“ начин на живот. Ангажираността на тогавашните участници, поривът им за екстремност дават и представа за епохата чрез представянето практикуването на скейтбординга и неговата оценка.
"Улицата не е детска площадка" е често срещан израз още през осемдесетте години, когато скейтбордингът, достигнал в развитието си до уличен скейтбординг, навлиза и в Унгария и модерното хоби се превръща в средство за самоизява на една група, приемаща риска, смелостта и неизбежните падания. Следващият обрат в историята настъпва със смяната на режима, когато възможността за свободна търговия води до отваряне на магазини, създаването на скейтпаркове и посещения на международни звезди. Деветдесетте години са епоха на разцвет в унгарския скейтбординг. По това време общността е най-голяма и най-активна и възможностите довеждат до появата на ново поколение, което практикува скейтбординг на международно ниво. В годините преди епохата на интернета списания, видеофилми и родни брандове усилват солидарността на скейтърите. От 2000-те години се изграждат общински скейтпаркове, триковете могат да се следят ежедневно в интернет, което едновременно вдъхновява и възпрепятства, но води до възможността превърналият се през 2020 г. в олимпийски спорт скейтбординг да достигне нови върхове и в Унгария. Будапеща със своите уникални възможности и облик, с разнообразния си релеф и обществени пространства и днес, както и през изминалите четиридесет години предоставя отлични възможности на скейтърите.
"Улицата не е детска площадка" беше открита от унгарския изкуствовед и куратор на изложбата Жолт Петрани и от Борис Атанасов, председател на Българската федерация по скейтборд. Визуално оформление е на Атила Щарк.
Изложбата ще продължи до 9 март 2023 г.
Научете повече от г-жа Сандра Мишкеди – директор на Унгарския културен институт в София, както за тази конкретна инициатива, така и за други културни акценти от програмата на института през месец февруари.
Снимки – Унгарски културен институт в София
На 26 февруари от 18.30 ч. Унгарският културен институт представя 20-то издание на Международния фестивал на късометражното кино в Будапеща – BuSho (Budapest Short). Ще бъдат показани девет от най-добрите унгарски заглавия от миналогодишното издание на фестивала. Селекцията включва три анимационни, един експериментален и четири игрални..
Част си от света, който те заобикаля, но усещаш, че в теб има и един друг свят, който вече напира да излезе. Нещо в теб говори и ти вече нямаш друг избор, освен да му дадеш думата. В началото дори не разбираш, че имаш толкова думи, с които да изразиш емоцията. Изобщо не се замисляш за това, просто оставяш поривът да те превземе. Настъпва момент, в..
Ина Асса е сред най-изтъкнатите ни съвременни дизайнери. Тя започва кариерата си в Париж, в студиото на Пако Рабан, където създава аксесоари за марката, по-късно работи за Живанши, за някои италиански дизайнери, както и за Елие Сааб. У нас дълги години е главен дизайнер на Българската национална телевизия, носителка е на наградата Златна игла, както и..
Виртуозният музикант Теодосий Спасов и китаристът Християн Цвятков ще представят за първи път на софийска сцена албума си "Антарктически приказки". Премиерата е на 5 март в "София лайв клуб" и ще бъде и музикално-поетичен спектакъл, режисиран от Бойка Велкова. През 2020 г., по време на 28-ата експедиция до остров Ливингстън в Западна Антарктика,..
Нова научнопопулярна книга открива поразителни прилики между имперския Рим и индустриалния Запад. "Защо се разпадат империите" от Питър Хедър и Джон Рапли представя интересни паралели между Рим, Америка и бъдещето на Запада, като поставя въпроса възможно ли е тоталният колапс, каквато е била съдбата на древната империя, да бъде избегнат. Книгата е..
"Магията на Изтока" е изложбата живопис на Силвана Пападами, която вече може да бъде разгледана в галерия "Еритаж". Темата ѝ е свързана с мистиката на..
Знaчим пpoбив в ĸвaнтoвитe изчиcлeния бeшe пocтигнaт, cлeд ĸaтo изcлeдoвaтeли oт Oĸcфopдcĸия yнивepcитeт cъздaдoxa мaщaбиpyeм ĸвaнтoв cyпepĸoмпютъp,..
На 25 февруари се открива изложбата "Васка Емануилова и Париж" - първата изложба от музейната програма на галерия "Васка Емануилова", която отбелязва 120..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg