Пореден повод да зададем въпроса е отзвукът от едно писмо на началничката на РУО-София Ваня Кастрева до столичните училища с указания за "законосъобразно прилагане на процедурата по налагане на санкции на учениците".
В публичните реакции нямаше изненади. Синдикален лидер припомни "класическото" правило за моркова и тоягата, като обобщи, че тоягата била строшена, а само с морков нищо не ставало, наказанията и мерките са малко и слабо въздействащи, трудно се прилагат. Учители се оплакаха от практическата невъзможност да санкционират ученици за лошо поведение. Граждани се съгласиха, че в днешното училище няма ред и дисциплина, учениците се чувстват безнаказани, учителите нямат авторитет и т.н. Ако имаше и други мнения, те бяха по-малко и по-слабо чути.
За какво говори това преобладаващо мнение? Дали не е израз на неудовлетвореността на хората от качеството и резултатите от 12-годишното пребиваване на младежта в учебните заведения и на чувството за безпомощност и страх у учителите.
Имат ли реални основания гражданите и учителите за такива усещания? Къде са истинските дълбоки предпоставки за проблемното поведение на учениците (в повечето случаи) и с наказания ли може да се повиши авторитетът на учителите, да се въдвори ред и сигурност в учебните заведения?
Какви подходи и стъпки биха подобрили климата, отношенията и резултатите в средното училище?
Чуйте коментара на Златка Димитрова от екипа на сдружение "Образование България 2030" в рубриката "Всичко за образованието".
Снимка – Pixabay
Той е на 25, бъдещ лекар, който избира своя път в детска възраст и върви по него уверено, с много вдъхновение и ентусиазъм. Стоимен Димитров завършва специалност "Медицина", в МУ "Проф. д-р Параскев Стоянов" – Варна. Бъдещият лекар е избрал за свое професионално призвание ревматологията. Интересите му са в сферите на социалнозначимите ревматични..
Пламена Николова, културолог и образователен експерт от фондация "Rise Bulgaria" и Яна Алексиева, изпълнителен директор на асоциация "Родители" коментират в "Какво се случва" идеите за образователни промени, които се появиха в публичното пространство. Сред тях са санкции за родителите, забрана за телефони в училище, оценка за дисциплина и обучение по..
С активната намеса на граждански организации, училища и действащи медиатори през лятото на 2024 г. професията "Образователна медиация" беше включена в списъка с професии, които ще могат да се усвояват в професионални гимназии и центрове за професионално обучение. За да започне обучението на бъдещите медиатори, до две години трябва да се подготвят и..
В България е било време, когато талантливите ѝ синове и дъщери са имали възможност да учат при водещи представители на културата в Западна Европа и там на дело да доказват огромните си способности. Това става и с композитора Любомир Пипков, един от най-големите български музиканти, автор на операта "Янините девет братя" и на още толкова много..
Върху значими проблеми дискутирахме заедно с акад. Богдан Петрунов. Опитен учен, лекар и преподавател, дългогодишен ръководител на Националния център по заразни и паразитни болести, акад. Петрунов е доайенът на българската алергология. Много са неговите ученици и последователи, а лично той едва преди няколко месеца прекрати активната си лекарска..
"…И продължавах да рисувам сама“ е изложба-пътешествие, което отбелязва 150 години от рождението на Елена Карамихайлова. В нея се въвеждат низ от..
Проблемите в българската психиатрия продължават да се трупат, но този път сякаш се вижда лъч надежда. В ефира на предаването Lege Artis, д-р Цветеслава..
В ефира на медицинското предаване Lege Artis проф. д-р Атанас Темелков – дългогодишен анестезиолог в МВР-болница – коментира трагичния случай с..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg