Пореден повод да зададем въпроса е отзвукът от едно писмо на началничката на РУО-София Ваня Кастрева до столичните училища с указания за "законосъобразно прилагане на процедурата по налагане на санкции на учениците".
В публичните реакции нямаше изненади. Синдикален лидер припомни "класическото" правило за моркова и тоягата, като обобщи, че тоягата била строшена, а само с морков нищо не ставало, наказанията и мерките са малко и слабо въздействащи, трудно се прилагат. Учители се оплакаха от практическата невъзможност да санкционират ученици за лошо поведение. Граждани се съгласиха, че в днешното училище няма ред и дисциплина, учениците се чувстват безнаказани, учителите нямат авторитет и т.н. Ако имаше и други мнения, те бяха по-малко и по-слабо чути.
За какво говори това преобладаващо мнение? Дали не е израз на неудовлетвореността на хората от качеството и резултатите от 12-годишното пребиваване на младежта в учебните заведения и на чувството за безпомощност и страх у учителите.
Имат ли реални основания гражданите и учителите за такива усещания? Къде са истинските дълбоки предпоставки за проблемното поведение на учениците (в повечето случаи) и с наказания ли може да се повиши авторитетът на учителите, да се въдвори ред и сигурност в учебните заведения?
Какви подходи и стъпки биха подобрили климата, отношенията и резултатите в средното училище?
Чуйте коментара на Златка Димитрова от екипа на сдружение "Образование България 2030" в рубриката "Всичко за образованието".
Снимка – Pixabay
"За всички ученици е важна мотивацията, а Гошо е изключително мотивиран. И изпълнен с желание да помага на другите." Това казва за Георги Костадинов неговата учителката в Бургаската природо-математическа гимназия Мариана Анастасова. На юнската сесия той успешно взе и последния си изпит за тази учебна година и от есента ще е второкурсник във..
В последните десетилетия, след приемането на Закона за културното наследство (ЗКН) през 2009 г., нашето недвижимо национално наследство, нашите старини бяха оставени на произвола на съдбата и природните сили, се казва в документ-петиция, изготвен от група експерти и интелектуалци в България. "Поставяме настоящия документ на обсъждане пред..
Магистратурата ѝ по "Междукултурна комуникация и превод с китайски и български език" от Софийския университет е добавка към другата от НБУ по "Международни отношения и дипломация". Тя е живяла в Китай, учила е в тамошен университет и е създател на Фейсбук страницата "С обич от Китай", която няма начин да не ви е попадала в мрежата с любопитните..
Древният лидийски град Сардис е бил един от най-богатите градове в миналото. Сардис е бил столица и по време на управлението на цар Крез, останал в историята с вкуса си към богатствата, като Крез е управлявал едно наистина внушително царство, което обхващало голяма територия – от Милет и Ефес до Черноморското крайбрежие и Анталия. Ако трябва да си..
"Аз избрах професията на геодезиста, защото има движение, а работата на бюро не ме привлича. Свързването със земята е нещо, което ми е присърце, сподели второкурсничката в УАСГ – специалност "Геодезия" Цветелина Лазарова. "Първоначално никога не съм си мислила, че ще избера геодезията за своя специалност. При мен има наследственост, защото баба ми и..
В последните десетилетия, след приемането на Закона за културното наследство (ЗКН) през 2009 г., нашето недвижимо национално наследство, нашите старини..
В предаването "Български изпълнители" на 11 август 2025 ще си спомним за един талантлив български певец, чийто глас звучи вече само от архивните записи,..
Магистратурата ѝ по "Междукултурна комуникация и превод с китайски и български език" от Софийския университет е добавка към другата от НБУ по "Международни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg