Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Доц. Иво Инджов

Предизборната кампания като сгрешен модел на комуникация

Иво Инджов
Снимка: Ани Петрова

Към 31 март – края на женския месец, както някои го наричат, в последния ден на предизборната кампания, в самия край на Великденските пости и в началото на пролетта, пейзажът у нас може би изглежда така: хора с развети руски знамена, които настояват да излезем от НАТО и ЕС, прокуратура, която твърди, че е жертва на опити за атентат, финансово министерство, което опровергава заплахата от държавен  фалит, бомбени заплахи в училищата… И да, това прилича на разколебаване и всяване на страх у българските избиратели, които и без това са уморени да се надяват, че България я чакат по-добри дни и години.

Как изглеждаше предизборната кампания този път?

Мнението е на медийния и политически анализатор доц. Иво Инджов, преподавател по журналистика във Великотърновския университет “Св.св. Кирил и Методий“.

С какво ще бъде запомнена тази предизборна кампания

Кампанията протече доста вяло. Имаше някои напрежения, които възникнаха от участниците извън самата нея и тук визирам този доклад на финансовото министерство, изтекъл в медиите, че едва ли не държавата е пред фалит, след това самото министерство трябваше да го опровергава. Тук визирам и атаките срещу училищата, които са един вид хибридни атаки, както се оказва.

Дали са насочени точно към изборите, ние не знаем, но тенденции за  всяване на страх и разколебаване у избирателите се чувства. Аз не вярвам това да окаже съществено влияние върху желанието и намерението на хората да гласуват или да не гласуват.

Като цяло премина една прогнозируема кампания, пета поред в рамките на две години, в която избирателите са уморени, самите политици са уморени, а и нямат достатъчно финансов ресурс, очевидно, защото това показват справките от проучвания и наблюдения, които се правят на изразходваните средства. Няма достатъчна емоция, ако щете, в самата кампания, въпреки някои по-остри сблъсъци, въпреки че една от водещите партии правеше много по-агресивна кампания спрямо основния си опонент, другата правеше доста по-миролюбива кампания, но както виждаме, а и социологическите проучвания го показват, че на финала имаме изравнени сили както за първото и второто място, така и за третото и четвъртото място. Не знам дали след 2 април ще има развръзка, или ще отидем на нови избори наесен.“

Най-силното впечатление

“Това, което ме впечатли, пак има връзка с характеристиката на кампания като вяла – нито една партия не направи митинг, истински предизборен митинг от този вид, който познаваме от зората на демокрацията и не само, където политиците спорят помежду си, където партийните привърженици спорят помежду си и митингът се превръща в израз на този тип политическа комуникация, който се прави в предизборния период.

Очевидно партиите, включително и по-големите, нямат електорат, който да извадят на улицата, нямат оратори, които да направят това нещо. Представяте ли си на един площад, който да е пълен 1/3 и да говори ораторът на празен площад и след това да се появи като кадри, като видео...

Страхуват се политиците. Скъсана е връзката между политика и електорат и заради това те  говорят само  на твърдите ядра, които има опасност да не се мобилизират. Това един сгрешен модел на комуникация – да си говориш само със себеподобни, да се затваряш в едни предизборни ехо-камери и да нямаш опит да направиш публично сблъсък на аргументи, на позиции с твоя противник.”

Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.

Снимка – Ани Петрова, БНР

По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Читалището в село Братаница – пазител на българския дух и култура

Село Братаница се намира в община Пазарджик и в него живеят около 2200 човека. Населеното място разполага с кметство, църква, пощенска станция, основно училище, детска градина, читалище, търговски обекти, заведения и шивашки цех. Голяма част от жителите се занимават със земеделие. Има предположения, че селото е съществувало още през XII век...

публикувано на 03.02.25 в 18:10

Седмица на университетите в Ямбол

Двайсет висши учебни заведения се включиха в "Седмицата на университетите" , която започна днес в Ямбол. Те представят подробна информация за своите обучителни програми, специалности, условия за кандидатстване и студентски стипендии. Във фокуса на днешния ден бяха техническите университети в София, Варна и Габрово, както и архитектурния..

публикувано на 03.02.25 в 17:30

Ирландия инвестира 2,5 милиона евро в индустриални изследвания и иновации

Ирландия инвестира 2,5 милиона евро в проекти, фокусирани върху изкуствения интелект, мъжкото безплодие и слънчевите панели , съобщава обществената радио и телевизия RTE . Чрез Програмата за стипендии за изследвания, развитие и иновации в индустрията ще бъдат финансирани изследователи в 22 компании за развитие на индустриални изследвания и..

публикувано на 03.02.25 в 17:20

Спасителната капсула на времето в изкуството на Стела Стефанова

На 4 февруари 2025 г. в столичната галерия "Теа Алба" ще бъде открита изложбата "Виждам" на художничката Стела Стефанова. В навечерието на вернисажа, който ще се състои между 15:00 и 18:30 часа , авторката разкри в ефира на Terra Култура своите мисли за изкуството, красотата и посланието на предстоящата експозиция. Според Стефанова, нейните картини..

обновено на 03.02.25 в 13:00
Антон Митов и Михаела де ла Русо

Антон Митов представя: Аржентинското танго на Михаела де ла Русо

Михаела де ла Русо, всъщност, е музикалният редактор на предаването Михаела Колева, която наскоро се завърна от кратко пътешествие в Аржентина. Как се стига до латиноамериканската страна? Здравеопазването в Аржентина и мъдрецът на Михаела. Конят – "естествен метод за превоз" и какво прави той, докато пиеш кафе. От Сан Хуан до Сан Луис – какво..

публикувано на 03.02.25 в 12:11