Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

По следите на смеха и шегата

Доц. Петко Христов и Румен Дечев в студиото на програма „Христо Ботев“
Снимка: Божидар Любенов

В края на една от приказките, в която Настрадин Ходжа откраднал теленцето от Хитър Петър, се разказва, че Петър изпратил едно писмо до Настрадин. И в писмото, освен някои пояснения, било написано и това: "Ние можем да се шегуваме един с друг, но нека да не се крадем и лъжем." Как днес възприемаме образите на Хитър Петър и Настрадин Ходжа? И можем ли да усетим, да забележим тънката граница между шегата и лъжата?

В предаването вървим по следите на хумора и шегата с доц. д-р Петко Христов, от Института за етнология и фолклористика с Етнографски музей към Българската академия на науките и с историка Румен Дечев. Говорим за това, на какво се е смял народът в недалечното минало, на какво се смее сега и …защо.?!

Гостите разказаха някои интересни истории за раждането на този празник на веселието. Според тях можем да се доверим на някои изследователи, които приемат, че традицията за 1-ви април постепенно се заражда още по времето на античния Рим. В първите дни след пролетното равноденствие се отбелязвало настъпването на пролетта с маскаради, по време на които на всеки участник в тези празници било позволено да имитира когото си поиска и да се представя за такъв, какъвто би искал да бъде.

Други считат, че осмиването на човешката разсеяност и незнание, тръгват от Франция още през 16 век, когато Нова година започнали да посрещат на 1-ви януари, а не както е било – през последната седмица на месец март – поради това, че и Франция по това време приела Григорианския календар. И на онези, все още не разбрали тази новост, се подигравали и осмивали. Има и друга френска следа – рибките, в началото на месец април много по-лесно се ловели на въдицата. И по този повод в тези дни, на по-наивните и по-лековерни хора залепвали тайно хартиена риба и публично ги осмивали по всеки възможен повод.

Доцент Петко Христов и Румен Дечев споделиха и своя опит от срещите си с пиперливите шеги, на какво обичат да се смеят и кое е тъжното в живота днес.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Стоянка Балова

Стоянка Балова: Най-важният фактор от невербалното общуване е интонацията

Невербалното общуване в политиката има сериозна роля в изграждането на цялостната представа за поведение. Може ли да се режисира невербалното, жестовете, мимиките, позицията на тялото или напротив, то винаги издава истинските намерения, поне за тези, които могат да ги разчетат? Влияят ли ни невербалните послания в политиката несъзнателно, така че да..

публикувано на 01.10.25 в 17:15

"Златният делфин" вдига завеса за 19-и път във Варна

От 1 до 7 октомври Варна е домакин на традиционния Международен куклен фестивал "Златният делфин" . Това е най-старият фестивал за куклено изкуство в България. Провежда се на всеки три години и тази година е неговото 19-о издание. Фестивалният афиш включва 11 спектакъла на театри от Китай, Грузия и Естония, както и най-доброто, създадено от..

публикувано на 01.10.25 в 13:10

Балетният спектакъл "Парижки нощи" гостува на "Софийски музикални седмици"

На 2 октомври от 19:00 часа на сцената на Националния музикален театър "Стефан Македонски" в София Балетът на Държавна опера - Стара Загора ще представи своята най-нова постановка "Парижки нощи“.  Спектакълът, поставен по повод 100 години Старозагорска опера от Донвена Пандурски –  хореограф и режисьор, е впечатляваща балетна фантазия в четири..

публикувано на 01.10.25 в 12:35

Чеховата "Вишнева градина" с премиера във Враца

С премиера на спектакъла "Вишнева градина" от Антон П. Чехов открива новия си творчески сезон Драматично-кукленият театър във Враца . Режисьор на постановката по последната пиеса на руския класик е дело на Владлен Александров. "Това е един от шедьоврите на световната драматургия и беше време трупата на Врачанския театър да работи едно..

обновено на 01.10.25 в 11:36

Сакрално и еротично в картините на Васил Н. Василев

За Васил Н .  Василев това са основните материали – светлината на свещеното и сянката на телесното.  Градейки по особен, поетичен начин формите и пространствата с тях, ненатрапливо напомня за смисъла им на носители на сакралното и еротичното. Тази двойственост е в цялата изложба – в цикъла "Христос и блудницата“, в картините " Мъж със свещ..

публикувано на 01.10.25 в 11:36