В държава като България – малка и част от ЕС – киното се финансира главно от държавата. И тук винаги настъпва въпросът какво всъщност е участието на държавата в кинопроизводството ни и какви правила диктува тя.
"Правилата, за съжаление, в момента не са от най-добрите, доколкото има разминавания в нормативни документи, които на практика доведоха до блокиране на всички проведени сесии след приемането на измененията в закона“, каза в "Кино с думи“ Георги Чолаков, продуцент, оператор и бивш директор на Националния филмов център.
Той е сред кинодейците у нас, които се борят за промяна в правилата и вярват, че въпреки малките финансови възможности на страната ни – киното се прави с пари.
Нискобюджетните сесии са един от начините младите режисьори да достигнат до своя дебют, твърди още Чолаков. Продуцентът е на мнение, че трябва да се дава път на тези, които могат да мислят и искат да правят кино. Най-малкото за начало е добре да получат финансиране за късометражните си филми, с които да заявят уменията си и да получат шанс да се докажат.
Въпросите на съвременността пък са това, върху което трябва да се работи. Важното обаче е режисьорът да знае какво иска и да не се страхува да влезе в разговор с екипа си.
От думите на Георги Чолаков става ясно, че с днешна дата се лутаме между закона и правилника за българското кино, но все пак вървим бавно към решение на проблемите.
Чолаков участва в създаването на много български филми. Той е точното око зад камерата и основател на "Геополи филм“ заедно с Павлина Желева. Сред филмите, които са продуцирали, са "Шантав ден“, "Прима примавера“, "Реквием за госпожа Й“ и "Чудо“, получили немалко престижни отличия. От 40-ата "Злата роза“ насам имената им откриваме и зад "Изкуството да падаш“ – дебют на Орлин Милчев, и "Анна“ – също дебютен филм, но на Боримир Илков-Боно.
В звуковия файл чуйте повече за това какви правила са нужни, за да може киното у нас да създава качествена кинематография и да дава път на младите творци, и към какви промени в Закона за филмовата индустрия се стремят кинаджиите у нас.
На 27 януари се навършва 1 година от смъртта на актьора Славчо Пеев. Спомняме си за него със записи от Архивния фонд на БНР. Светослав Пеев завършва актьорско майсторство през 1964 година. През годините Славчо Пеев, както го познаваме, играе в Драматичен театър – Добрич, в Сатиричния театър "Алеко Константинов", като до 1989 година е..
Харуки Мураками, един от най-четените съвременни писатели, спряган многократно като следващ носител на Нобеловата награда за литература навърши 76 години. След като вече две десетилетия прозата му живее и в превод на български език, и е превеждана и на над 50 други езици, и то не само от японски, до каква степен може да се твърди, че Мураками е..
Киното е необятен и най-вече визуален свят. Играе с всичките ни сетива, но без зрението, няма кино. Виновници да виждаме киното са операторите. И колкото зависи от режисьорите какво виждаме на екрана, толкова зависи и от оператора. Занаятът през окото на обектива, представен от младия оператор Александър Добрев, е равен на дисциплина и..
Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли, политически, икономически, обществени, са прекрасна лаборатория за един писател, смята Шумналиев. "Надарени сме от историята и от Бога да бъдем наистина заредени с творческа енергия и..
Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има такива хора – не е ясно дали се наричат писатели, прави уговорка той още във въвеждащия текст и продължава, но изглежда, че те не могат да не кажат думата си в края на своя следобед, преди да се е..
Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има..
Антикорупционният фонд ( АКФ) излезе с ново разследване , в което разкрива "скандални назначения на политически свързани лица в "Булгартрансгаз"...
Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg