Славата на франко-фламандския композитор Орландо ди Ласо (ок. 1532-1594) през Ренесанса е толкова голяма, че е надмината като че ли единствено от продуктивността му. Автор на над 2000 творби, той е наричан от съвременниците си "първенец на музикантите", а освен това е и забележителен певец, за когото съществуват легенди, че е притежавал толкова красив глас като момче, че е бил отвличан цели три пъти.
Много малко се знае за ранния живот на композитора. Роден в град Монс около 1532 г., Ласо може би е пял в църквата "Свети Николай". До нас са достигнали свидетелства обаче, че на 12-годишна възраст постъпва на служба при Феранте Гонзага, който пребивава в региона по това време, и скоро след това момчето го придружава до Милано, където Гонзага е управител на града. Пет години по-късно Орландо ди Ласо се мести в Неапол, където постъпва на работа при Константино Кастриото. Смята се, че по това време младежът започва да композира и че част от произведенията от първата му печатна колекция, издадена през 1555 г. в Антверпен, са от този период. След кратки назначения във Флоренция и Рим, Ласо постъпва през 1556 в двора на херцог Албрехт V в Мюнхен. Седем години след назначението си като тенор, композиторът е повишен на maestro di capella – длъжност, която ще заема в продължение на 30 години чак до смъртта си през 1594.
Основно задължение на Ласо през този период е било осигуряването на музика за богослужението, като основно място заемат месите му. Голяма част от тях са така наречените "пародийни меси", тъй като са създадени върху други произведения – мотети, шансони, мадригали – както негови, така и от други композитори. Месите на Ласо са определяни от музиколозите като "изключително инструктивна антология" на методите за разработване на предварително зададен музикален материал, независимо дали светски или духовен. В същото време обаче композиторът създава и кратки, силабични образци на жанра, които макар и да не демонстрират пълния му творчески капацитет, в по-голямата си част се радват на широка популярност по време на живота му.
Освен това Ласо твори и в жанра на мотета, мадригала, шансона и немската песен. Създава и над 100 Магнификата по време на живота си – значително повече от другите изтъкнати композитори от епохата (за сравнение Джовани Пиерлуиджи да Палестрина е автор на 35).
Този вторник (30май от 23 часа) в предаването "Музика хисторика" ви представяме живота и творчеството на ренесансовия композитор Орландо ди Ласо с изпълнения на вокалните състави "Хилиард", "Орландо", Oxford Camerata, Европейския вокален ансамбъл, Камерния хор на Намюр, инструментален ансамбъл La Fenice и консорт "Ричеркар".
Музикалният фестивал дава място за изява на ученически рок групи от цяла България, които имат възможност да се качат на сцената и да представят авторски изпълнения или кавъри на световни рок класики. Събитието се финансира от Община Пловдив и е част от Културния календар на града за 2025 година. В юбилейното 10-то издание на Стейдж Парк в Пловдив..
Оперната вечер на 21 юни посвещаваме на оперната прима Мариана Цветкова, която ни напусна внезапно. Ще прозвучат избрани документални и студийни записи под диригентството на Павел Балев, Иван Маринов, Йордан Дафов. Сред тях са откъси от Чайковски, Верди, Пучини, Бетовен, Вагнер - малка част от огромния репертоар на Мариана Цветкова. Начален час..
Традиционно в края на месец юни насочваме вниманието на слушателите на програма "Христо Ботев" към интересни събития от програмата на Международния музикален фестивал "Варненско лято". Морската столица се превръща в голям културен център с вече почти 100-годишна традиция. Екип "Класика" отново ще ви направи съпричастни към програмата на фестивала,..
Детският хор "Бодра песен" от град Шумен спечели шампионската награда за най-добрия хор на 10-ия Международния хоров шампионат Lege Artis в град Тузла , Босна и Херцеговина. Младите ни певици пребориха 17 хора от 5 държави (България, Словения, Сърбия, Македония, Босна и Херцеговина) и спечелиха още 3 награди: • първа награда в..
Принцесата на акордеона Ксения Сидорова ще дебютира в зала "България" на 19 юни от 19 ч. Под диригентството на Михал Нестерович, тя ще представи премиерата за България на Концерта за акордеон и оркестър от българската композиторка Добринка Табакова, написан по поръчка на Софийската филхармония. В програмата ще бъдат включени още Увертюра..
Какво се случи с "Голямото жури" на "Дарик", как продължава "Журито" в интернет пространството, какво е елементаризиране на журналистиката,..
Защо и как се променят медийните, политическите и гражданските разкази за войните, които се водят в Близкия изток и в Украйна, коментира в "Мрежата" по..
Институтът за съвременно изкуство в София отбелязва своята 30-годишнина. Започва програма от три групови изложби на своите членове, като предвижда и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg