Има спектакли, които ти засядат като бучка в гърлото и се чудиш откъде ти е дошло. А в същото време много добре знаеш, защото ти говорят или за нещо до болка познато, към което никога повече не искаш, а и нямаш сили да се завърнеш, или за нещо, за което само си слушал и изпитваш ужас, че може да те сполети. Да се превърне в новата ти реалност. Подобно чувство оставя "Ботушът" у хората – удря ги с бърз ритник, а после ги гледа как се давят в изтезанието си.
Постановката на Варненския драматичен театър "Стоян Бъчваров" е под режисурата на Стоян Радев Ге. К. и в нея участват четирима актьори – Константин Соколов, Николай Божков, Недялко Стефанов и Станислав Кондов. Четиримата, които ни връщат назад, за да разберем защо не можем да тръгнем напред. Защо все се пренареждаме и все няма ред.
Пиесата е дело на Лило Петров и както той пише – разказва за времето, когато площадите бяха преизпълнени с народ, който скандираше "45 години стигат" и пееше "Комунизмът си отива, спете спокойно, деца", остана далеч назад; за убитите, измъчваните, изселените, репресираните; за неосъществените мечти и за повсеместното бездарие, обуто в ботуши.
Отново ли това ни чака? Отново ли ще пренебрегнем Бога, вместо да се завърнем към думите му?
Тези питания отекват в нас заради времето, в което живеем днес, и в което – изглежда – сме живели винаги. За тях обаче ще научите повече, ако гледате постановката, която беше част от програмата и на 31-вото "Варненско лято".
А в звуковия файл режисьорът Стоян Радев говори за това кога свършва възмездието и кога започва отмъщението. И изобщо има ли граница между тях, или едни му викат така, други – иначе.
Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли, политически, икономически, обществени, са прекрасна лаборатория за един писател, смята Шумналиев. "Надарени сме от историята и от Бога да бъдем наистина заредени с творческа енергия и..
Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има такива хора – не е ясно дали се наричат писатели, прави уговорка той още във въвеждащия текст и продължава, но изглежда, че те не могат да не кажат думата си в края на своя следобед, преди да се е..
Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както самата война срещу Украйна. Тя е променила думите, променило се е значението им. Украинският поет Остап Сливински, съставител на "Речника" припомня в предговора си поетичния цикъл "Свят: наивни поеми",..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари зрителите ще могат да видят възстановена в оригиналния ѝ вид постановката, направена преди 20 години от проф. Крикор Азарян. "Целта ни е този текст на Радичков да го пренесем през времето, както..
Защо фашистките и нацистките настроения стават все по-приемливи и често са бъркани с "консерватизъм" и как войната срещу реалността се задълбочава,..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg