Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проф. д-р Неда Балканска

За многоликия образ на специалния педагог в съвременната образователна среда

Специалната педагогика е наука за която трябва да се говори. Какви специалисти се подготвят в Катедрата по специална педагогика към Факултета по науки за образованието и изкуствата на СУ "Св. Климент Охридски“? Дали обучението  постига  своите цели по посока изграждане на общество без дискриминация към лицата с увреждания, включването им във всички обществени слоеве на живот в зависимост от индивидуалните им особености?

Преди броени дни бе представена монография "Специална педагогика“, която е резултат от колективния труд на преподавателите от катедрата. Нейната цел е да бъде в помощ на студентите по специална педагогика, но на практика отразява и търсенията на университетските преподаватели. В нея са споделени визии за развитието, възпитанието, обучението, подкрепата и образованието на децата със специални образователни потребности ще разширят съвременните педагогически хоризонти и ще бъдат ключ за откриване на ефективни практически решения.

"Това което се опитахме да реализираме в нашия екипен труд беше да обрисуваме многоликия образ на специалния педагог. От специалния учите на деца и ученици със специални потребности и нарушения до ресурсния учител, както и подходите, които трябва да се включат в съвременната образователна среда “.

Това казва в интервю за БНР проф. д-р Неда Балканска, ръководител катедра "Специална педагогика" във факултета по науки за образованието и изкуствата за СУ “Св. Климент Охридски“.

Образованието трябва да се приобщи към децата със специални потребности, а не обратното – децата към образованието.
На национално ниво приобщаващото образование не се получава, тъй като голям проблем е намирането на ресурсни учители, които трябва да са мотивирани.

"Системата, трябва да бъде трансформирана“, казва още проф. д-р Неда Балканска.

Децата със специални образователни потребности провокират съвременните педагогически стандрати и са начин за откриване на ефективни практически решения.

Повече за интердисциплинарната наука "Специална педагогика", която намира приложение в различни сфери, като педагогическа, социална, терапевтична и консултативна, можете да чуете в  в звуковия файл.


По публикацията работи: Наталия Маева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

За птиците – с любов

Малко след втория за годината Световен ден на мигриращите птици (World Migratory Bird Day), проведен под мотото "Създаване на градове и общности, благоприятни за птиците", водещите на "И рибар съм, и ловец съм" Росен Мирчев и Асен Масларски потърсиха актуална информация за птиците и най-вече за хората, които се грижат за тях от Стойчо Стойчев и Димитър..

публикувано на 27.10.25 в 15:15
Ана-Мария Кръстева с пастор Николай Вълчев и Любомира Вълчева (отляво на дясно)

Реформацията

На 31 октомври се навършват 508 години от началото ѝ. Ще се върнем няколко века назад – в началото на XVI век – време на големи противоречия. Католическата църква е все още най-влиятелната сила в Европа – духовна, политическа и икономическа. В този период се ражда Реформацията.  Католическата църква по онова време е станала изключително богата и..

публикувано на 27.10.25 в 11:15
Кадър от награждаването

"Хижа на годината" 2025: Тенденции в планинския туризъм и хижарското дело

В "Нашият ден" гостува Венцислав Венев, председател на Български туристически съюз. Говорим за развитието на хижарското дело у нас след инициативата "Хижа на годината 2025", тенденциите в отношението на туристите към планинските подслони, новите предизвикателства пред БТС, възраждането на хижи в различни райони на страната, както и за участието на..

публикувано на 27.10.25 в 10:50
Илюстративна снимка

Децата в риск: Чия е отговорността, когато училището и семейството се провалят

Темата в "Нашият ден" са децата в риск. След трагичния случай с убийството на 15-годишно момче от негов връстник в софийски търговски център, задаваме въпроса – как се възпитават онези деца, които живеят в бедност, в изолация или в семейства, които сами имат нужда от помощ? Кой носи отговорността, когато училището и семейството не успяват. Може ли..

публикувано на 27.10.25 в 09:41

Чиста храна

Търсейки чистата храна, човечеството е склонно да мисли, че тя се произвежда лесно. Би могло да не е чак толкова трудно, ако човек знае какво прави и умее да обхване процеса от началото до края му. И ако стремежът е в края му да няма отпадък, да бъде затворен цикълът, да се усвои всяко произведено зрънце и да бъде вложено в продукти – значи е..

публикувано на 26.10.25 в 10:21