Изглежда, че за да се получи едно представление, са нужни простички неща. Като това режисьорът да е преди всичко честен и добър човек, който вярва в своите актьори, а те самите да са отдадени и готови да се разголят напълно – със сърцето, душата, рациото и физиката си, с историите и болките си, с любовта си.
Йерней Лоренци, световноизвестният словенски режисьор, носител на европейската театрална награда "Премио" за 2017, постави на сцената на Народния театър авторския си спектакъл "Орфей". Не след дълго представлението се изигра и на сцената на вече свършилия 31-ви Международен театрален фестивал "Варненско лято". И всичко беше все така силно емоционално, игриво, задушевно, лично, всеобщо, митично, но и много съвременно.
В основата на спектакъла лежи древният мит за Орфей и Евридика, но и много повече от това. Линията на мита следва линията на разказа, в който актьорите, събрали сили за това, споделят себе си и преживяванията си, а разказът следва линията на музиката, която служи като оръжие срещу съдбата. И не че имаме нужда непрестанно от съображения за сигурност, но как иначе да се справим с вечната война, която ни е налегнала?! В случая е намесена Троянската, но добре знаем, че точно тя никога не е свършвала и до днес я повтаряме и преповтаряме.
"Орфей" на Лоренци е пресъздаден през чувствителността и рефлексията на съвременния човек, който стъпва на изконните базиси – любовта създава живот, но тя може да роди и смъртта.
Изправен пред неугасващите екзистенциални проблеми, човекът е в постоянно вътрешно състояние на мир и война, където енергията има своите лимити. А може би пък точно тя е въпрос на характер.
От забравата ли се страхува Орфей, или от заблудата, че може да се справи и да не погледне своята Евридика? Самотата ли е по-страшна, или загубата на любовта? И не е ли именно любовта по-силна от всичко, дори и от човека? Или пък тя извира от него и го прави човек? Владо Пенев разказва:
И Дарин Ангелов, който припомня, че сцената не търпи его, тъй като самата тя е егоистична по природа, но всеки, попаднал на нея, жадува изкуство и е готов да ѝ дава от себе си, е част от актьорите, които следват Орфей в неговия път към подземния свят, където всичко е като тук – ад, изпълнен с хора, лични страхове и илюзии, но и с Евридика. Та нали за всеки Орфей има една Евридика, а за всяка Евридика има точния Орфей.
Но на какво сме готови за всепоглъщащата, силна в метафизичните и мистичните си измерения любов? Дарин Ангелов отговаря:
Самата Евридика, или по-точно – Василена Винченцо, която влиза в нейната роля, също коментира пътя на "Орфей". На сцената на "Варненско лято" тя игра бременна. Все пак в новия живот се крие доказателството, че любовта е над всичко. Дори над смъртта, която е неизбежна за всички.
Когато се говори за театър, няма как да не се говори за любов. Няма как човек да не пожелае още от живота и да не му бъде благодари, че безспирно го търпи. Неизбежно е обаче да не уважи и смъртта, тъй като се оказва, че с любовта имат много общо и често вървят ръка за ръка. Поне това припомня на зрителите "Орфей" на Лоренци – театралното събитие на сезона.
А по въпроса дали сме способни да бъдем щастливи, когато знаем, че и щастието изисква отговорност, все така ще се чудим.
Снимки: Народен театър "Иван Вазов"Големият български поет Ани Илков, една от значимите фигури в съвременната българска култура издаде книга със събрани стихотворения под заглавие "Бързо насън". Сборникът включва произведения от периода 1989 - 2022 година. Премиерата се състоя в клуб "Писмена" на НБКМ в присъствието на знакови личности от културния ни живот, колеги, приятели,..
Първият превод на български на шедьовъра " МАУС " на Арт Спигелман беше представен в One Book Bookstore. "Баща ми кърви история" и "Тук започнаха мъките ми" са двете части на книгата. Тя е наградена с "Пулицър" и дава начало на термина "графичен роман". Както пишат издателите, историята разказва за "Владек Спигелман, евреин, оцелял в..
Фотографията има силата да разкрива истории без думи или текст, запечатвайки моменти, които иначе биха останали забравени или неизказани поради едни или други социални и политически причини. Такъв е случаят с документалния разказ на Гаро Кешишян, започнат преди повече от 40 години. Една негова фотографска серия се превръща в машина на времето към малко..
"Нашият ден" насочва вниманието на своите слушатели към програмата на Българския културен институт в Берлин в началото на 2025 година – разговор с директора на Института Борислав Петранов . Тази вечер предстои в Берлин да бъде представена книгата на Кристина Патрашкова "Въпреки всичко: Българските писатели в годините на цензурата"...
С Мила Искренова , гост в "Нашият ден", разговаряме за танца, българската културна сцена и темите, които я вълнуват. Повод за разговора е 65-годишнината на водещия хореограф в съвременния танц, един от посланиците на културата в инициативата на БНР. Освен хореограф на известни български танцови групи, Искренова е и автор на книгите "Радостта..
Днес (5 февруари) се навършват 40 години от откриването на Експерименталния сатирично-вариететен театър към Дома на хумора и сатирата в Габрово . Негови..
На вчерашния 4 февруари 2024 г. 22-годишна жена намушка няколко души в центъра на София. В ефира на "Lege Atris" психиатърът Цветеслава Гълъбова..
Вечно живият театър и класическата драматургия са неговата страст. Той е български режисьор с европейско измерение като творец, магьосник за актьорите...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg