Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Шампион" от Терънс Бланчард в запис от Метрополитън

Тази събота (8 юли) в оперната вечер на програма "Христо Ботев" със съдействието на Европейския съюз за радио и телевизия ви предлагаме "Шампион" – джаз операта на Терънс Бланчард, която разказва историята на боксьора Емил Грифит. Произведението получи бляскава премиера на сцената на Метрополитън опера в Ню Йорк през април тази година под палката на Яник Незе-Сеген, а в главните роли влизат: младия Емил Грифит – Раян Спийдо Грийн (бас-баритон), възрастния Емил Грифит – Ерик Оуенс (бас-баритон), Емелда Грифит – Латония Мур (сопран), Хауи Албърт – Пол Гроувс (тенор), Кати Хейгън – Стефани Блайт (мецосопран) и Бени "Кид" Парет – Ерик Грийн (баритон).


"Шампион" не е първата опера на Терънс Бланчард, която се поставя на престижната сцена в Ню Йорк. През миналия сезон беше представена и творбата "Огън, затворен в костите ми", която беше и първата опера от чернокож композитор в Метрополитън. Но всъщност "Шампион" е по-ранната от двете опери на композитора, като световната премиера е през 2013 г. в Сейнт Луис. За постановката в Метрополитън обаче Бланчард специално редактира произведението. Композиторът е известен на публиката като джаз тромпетист, както и като автор на музика за над 40 филма. Често колаборира с режисьора Спайк Лий, като два пъти е номиниран за наградите "Оскар", а освен това е носител и на пет отличия "Грами".


Но как се преплитат джазът и операта в неговото произведение? Ето какво разказва композиторът: "В операта се чуват акордови последования, както и типични за джаза похвати, но съм се опитал да използвам оркестрацията и аранжимента, за да изградя драмата на историята. В рамките на операта ще можете да чуете блус, суинг, самба, както и парадна музика, така че за мен това не е точно джаз опера. По-важното за нея е, че тя комбинира всички тези елементи на джаз света по начин, който да предаде историята. В операта също така присъстват много възможности за импровизация. Не само от инструменталистите, но и от певците. Все пак аз съм джаз музикант – никога не искам да чуя нещо два пъти по един и същи начин. Трябва да си потопен в момента през цялото време. И някои от певците определено подходиха свободно към материала, а това е много важно, защото смятам, че в момента операта трябва да предава музиката на своята култура и време. И има логика да не прилагаме импровизации в "Кармен" или "Тоска", но в нашия случай, когато разказваме тези съвременни истории, защо не? Разполагаме с всички тези цветове, които хората използват в оркестрациите си, така че защо да не позволим и на певците да приложат тези похвати и в своите изпълнения? Мисля, че се получава интересен хибрид и освен това привлича нова публика, която може да се асоциира с това, което певците осъществяват с оперните си гласове".


Освен "Шампион" на Терънс Бланчард в предаването "На опера в събота" ще прозвучи и запис на концерт на Симфоничния оркестър на Би Би Си, състоял се по време на фестивала Промс в Лондон миналата година. Начело на ансамбъла застава Семьон Бичков, за да представят дългоочакваната Втора симфония "Панорами от Прага" от съвременния британски композитор Джулиан Андерсън, както и Симфонични танци, опус 45 от Сергей Рахманинов.

Снимки: Метрополитън опера Ken Howard / Met Opera
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Митко Щерев

Митко Щерев се прощава с публиката: Последен концерт и поглед назад

Наскоро българската музикална сцена бе изправена пред новината, че обичаният композитор Митко Щерев ще се оттегли от сценичните си изяви. Окончателното сбогуване ще се състои на 28 октомври в зала 1 на НДК, по време на заключителния концерт "Обич и песен ". По думите на Щерев, неговото реално оттегляне от сцената е настъпило още през..

публикувано на 28.10.24 в 12:08

"Пловдив Джаз фест" 2024 – в десетката!

И по света, и у нас, думата "джаз" е все така "лесна за произнасяне и приятна за ухото", според Ърнест Хоупкинс, в чиято кратка статия, публикувана в "Сан Франциско Бюлетин" през 1913 година, е упомената за първи път. Думата – с цялото ѝ емоционално и смислово значение, удобно се е настанила и в календара на града под тепетата. А цветната програма,..

публикувано на 28.10.24 в 10:20
Виктор Теодосиев

Виктор Теодосиев: За мен валдхорната е начин да изразявам своите емоции

Виктор Теодосиев е сред най-изявените млади български инструменталисти. Той е трето поколение в семейство, посветило се на валдхорната. Възпитаник е на Националното музикално училище "Любомир Пипков" в София, а в момента е студент в Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" в класа на именития проф. Владислав Григоров. Виктор..

публикувано на 27.10.24 в 10:35

"Весталката" на Спонтини с великолепен запис от Опера Бастий

" Операта на Спонтини, написана през 1807 година е спечелила известно утвърждение чрез одобрението на Вагнер, който оценява смесицата от митологизъм и трансцендентност на любовта. Творбата става още по-известна когато легендарното сопрано Мария Калас разкрива драматичния ѝ потенциал за публиката в Ла Скала през 1954 година." – четем в статия за от..

публикувано на 26.10.24 в 07:45
Плакат: „Аларма Пънк Джаз“

Масахико Сато с извънреден концерт в "Гьоте-Институт"

След невероятния концерт, който изнесе в зала "Сингълс" на НДК в сряда, маестро Масахико Сато , една от живите легенди на японския авангарден джаз, остава за още един (камерен) концерт в залата "Гьоте-институт – България" на ул. "Будапеща" 1 в петък вечер (25 октомври) . Вратите на залата отварят в 20.00 ч., а началото е точно в 20.30 ч. На..

публикувано на 24.10.24 в 20:47