Неотдавна в публичното пространство се появи текст – позиция на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" за агресията. За тези, които следят тематиката, позицията не е изненадваща. "Актуалният" елемент е позоваването на драстичния случай на насилие над младата жена от Стара Загора. В общи линии се предлага агресията да се спре с агресия – задължителен договор за спазване на училищния правилник, който родителите да подписват, санкции към ученици и родители, забрана на "нерегламентираната комуникация" между родител и учител, въвеждане на оценка за дисциплина и т.н. всячески отпор срещу "войнстващите родителски напъни за намеса в управлението на българското образование".
На въоръжение се изваждат добре познатите репресивни методи от недалечното минало, които трябва да осигурят безоблачното настояще на училището и светлото бъдеще на обществото. Позицията е неадекватна и незащитима, но друго е по-важно в случая – реакцията на самите учители. Без да имаме точни данни, само от коментарите в социалните мрежи разбираме, че част от учителите одобряват това затягане на режима, включително и въвеждането на оценка за дисциплина.
Защо това е така, толкова безпомощни, обезверени и отчаяни ли се чувстват българските учители, за да приемат наказанията и ограниченията като единствен начин за справяне с агресията на ученици и родители, които се нарочват за врагове на училището. В рубриката "Всичко за образованието" се опитваме да "надникнем" в класните стаи и коридори, за да разберем в каква ситуация са учителите и от каква защита и подкрепа се нуждаят.
Разговаряме с Виктория Костадинова, която има дълъг стаж като учителка в различни степени на средното образование, училищна психоложка и отскоро зам.-директорка на Център за деца със специални образователни потребности в Плевен.
В.К.: "Агресията е непознаване на алтернативно поведение. Висок е процентът на учениците по данни на УНИЦЕФ за последните години, които са свидетели на форми на насилие – най-често емоционално, физическо и сексуално. Така наречената оценка, за която лобират организациите на синдикална основа, за мен ще бъде връщане назад, ще се постави фокусът върху грешката, върху неумението, върху негативната част на детската личност, нещо, което съвременните образователни политики, включително и в България, вече се стремят да преодолеят. Има чудесни практики за преодоляване на стигмата "лош ученик" и "проблемен клас" – вече не говорим само за наличие на отделни случаи на агресия, а за случаи на масови нарушения на дисциплината и появата на така наречения феномен "труден клас".
Българският учител е изправен пред една много сериозна, предизвикателна ситуация, при която често е оставян сам в рамките на училището да извършва превенция, да има интервенция и след това да работи и образователно…
Искам да вметна също, че навлизането в образователната система у нас на подпомагащи специалисти в голяма част от случаите остава неразбрано от учителя, който преподава конкретни предмети. Малко са училищата, в които екипът за личностна подкрепа и развитие е приет, работи стиковано с останалите колеги и екипно се взимат решения и се извършват приобщаващи успешни практики.
Аз бях част от екипа на Основно училище "Никола Вапцаров" в Селановци и мога да кажа, че, когато отгоре от страна на директора приобщаващата практика е призната като ценна, изведена е като принципи в стратегията на училището и документите, които се създават, се прилагат и са реалистични и целите са свързани с успеваемостта на детето не само в академичен план, но и в посока изграждане на психично здраве, изграждане на емоционална и социална компетентност, изграждане на навици и качества, които ще направят този човек конкурентен на база на индивидуалните му възможности, това е възможно.
Има добри примери в българската училищна практика. Ако даваме гласност и широта на възможности да бъдат овладени тези практики, демонстрирани и представени, мисля си, че учителят няма да се чувства така самотен."
Целия разговор чуйте в звуковия файл
Българският политически живот и изобщо българското общество са прогизнали от популизъм, твърди в най-новата си книга "Българските разломи" проф. Георги Каприев. Това значи, обяснява професорът, че популистките практики са включени в действие от най-началните времена на българската история – от борбите за църковна независимост и споровете..
Темата в това издание на "Време за наука" е една от най-дискомфортните човешки емоции – срамът. Сигурно няма на този свят човек, който поне веднъж да не се е червил, да не е изгарял от срам, а ако има такъв човек, вероятно е социопат. Знаем за какво служи страхът, за какво ни предупреждава болката. За какво ни е срамът се питаме във..
Не от вчера бизнесът у нас алармира, че изпитва недостиг от квалифицирани кадри. В края на миналата година Министерството на образованието и науката предложи 61.32% професионални паралелки в план-приема за гимназии за учебната 2025/2026 г. – най-високият досега процент. Дали това е достатъчно като мярка да повиши интереса на младите хора към..
"Най-важното през целия ми живот е било, че никога не съм спирал да търся нови решения и да уча. Най-важното е да не спираш да упражняваш знанията, които имаш, да търсиш начин да ги надградиш, за да правиш нещата по-лесни, по-прости и по-сигурни. Така растеш!" – това е изводът, който инж. Емил Митев прави на този етап от живота си. Той е носител..
Главен асистент Силвия Георгиева от Университета за национално и световно стопанство, катедра Предприемачество, неотдавна беше в любимия ми щат Гуджарат, за да преподава в тамошния университет. Тъй като не съм ходила в Ахмедабад след ковид пандемията, нямам търпение да я разпитам за този най-голям град в щата, който е и на седмо място в огромна..
На 21 февруари 2025 година бе реализиран новият албум на легендарната джаз фюжън група "Йелоуджакетс". 27-ият студиен албум на двукратните носители на..
"Аз не съм си поставял никакви граници. Просто написах музиката така, както я чувам, както я усещам. Тя е повлияна от моите преживявания, моето обучение,..
Сценарист пише за себе си като режисьор, така определя процеса по създаване на филма "Плът" Димитър Стоянович. Режисьорският му дебют е един от три..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg