Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Жулио Ресенде: Луд съм по музиката в цялото ѝ многообразие

Искам един ден да дойда и да свиря в България

| Интервю

Португалският композитор и пианист Жулио Ресенде над десет години работи по създаването и налагането на фадо-джаза. Преподавателката му по пеене в Консерваторията е била българка и той таи голям интерес към гласовете от България, като съжалява, че все още не е могъл да дойде. Успокоявам го, че тези Нови български гласове вече имат латино "Грами" с Арканхел за съвместния им проект, както и че заедно с Роберто Фонсека са концертирали както у нас, така и на един от най-големите френски фестивали – този в Марсиак. Но няма как първият ми въпрос да не е свързан с уточнението какво точно прави той: фадо-джаз или джаз-фадо и каква е разликата между двете:

"Тук започвам с думата "фадо", защото опитът ми е с фадото, което трябва да стане малко по-свободно. Роден съм в Португалия и фадото е първото ми призвание, а джазът е избраното второ. В такъв смисъл фадото е първично, не казвам че джазът е вторичен, дава ти всичките цветове на природата. За пръв път ми задават такъв въпрос. Джаз-фадо не би ме променило също, но според мен би било по-подходящо за американски джазмени, които правят фадо в джаза си.

Като звездите около Амалия Родригеш, с които тя записва албум с джаз-стандарти?

"Да, направо е невероятно – има цял албум с американски стандарти, не съм сигурен дали така се казваше ("Амалия на Бродуей", 1986)

Сигурно и на американците ще звучи невероятно твоето "Фадо Поинсиана на Ахмад Джамал" от предстоящия ти албум.

"Исках да е по-скоро фадо, да е различно от обикновения джаз. Затова дадох повече от органично свързаната с мен музика, фадото."

Според мен си отишъл по-далеч от предишните ти опити в рока и прогресив рок с Джон Ленън и Пинк Флойд

"Е, мисля, че "Пинк Флойд" се получи добре. Не е лесно да си представиш тази песен (“Shine On You Crazy Diamond”) само на пиано. Докато с "Imagine" пианото си е там и за да направиш нещо различно, все пак трябва да оставиш красивата мелодия. "Фадо Поинсиана" е по-далеч от оригинала. Но запазвам грациозността, с която Ахмад Джамал представя темата."

Можем ли да приемем албума ти и като послание, имаш заглавия, свързани с Африка, с независимостта

"Баща ми е негър от Ангола, майка ми е бяла португалска. След края на колониалното минало на Ангола семейството се установява в Португалия, където започва и моят живот. Но музикалната част от фамилията ми идва от Африка, от Ангола."

Пишеш и за края на войната

"Да, тогава не си представях, че в наши дни ще има война, в която една ядрена сила ще нападне съседката си, това ме притеснява много."

Мисля, че си сред малкото джазмени, които ѝ обръщат внимание, повечето американски и други джазмени са левичари, които протестираха срещу войните в Залива, а сега не ги чуваме

"Имам син на 5 години и не ми се струва, че трябва да се воюва за глупави неща. Особено като водиш война, на която като политик не пращаш своите деца. Ако знаеш, че и те ще умрат, няма да почваш война."

Tвоят финал на албума затова ли е "Now We Are Brothers"?

"За мен най-важното след края на колониалната война, най-важно бе зараждащата се солидарност, да признаваш различността на другия и да споделяте помежду си тези си различия."

Също си и в други музики, особено в албума ти “Fado&Further”

"Чувствам се музикант, луд съм по музиката в цялото ѝ многообразие, умея да слушам и се опитвам да нямам предразсъдъци преди всичко."

Какво ще ми кажеш за най-новата ти композиция, с която мисля днес да завърша предаването: “TheRetornadosLovesTwoLands”

"Както ти казах, част от семейството ми напусна едната си родина, но продължава да си я спомня, нищо, че като се е родила там, е била португалска. В същото време е и африканска, чувствата не са лесни, има и любов, но има и болка."

Както ти обичаш еднакво майка ти и татко ти, така и той по същия начин може да обича двете си родини?

"Да, хубавото е, че не се забравя това, което си научил в едно толкова хубаво място."

А за теб може ли да се каже, че тези две страни са фадото и джаза?

"Да, напълно, научил съм много и от двете страни, няма защо да има война между тях. И вместо финал – искам един ден да дойда и да свиря за вас, в България, благодаря ви за вниманието, което ми отделихте!"

Чуйте пълното интервю от звуковия файл.




По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Шедьовър на Бритън на оперната сцена в Брюксел

Интригуващата, енигматична камерна опера на Бенджамин Бритън "Въртенето на винта" се игра през май в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Творбата се счита за един от шедьоврите в оперната литература, създадени след Втората световна война. Световната премиера на"Въртенето на винта" е през 1954 г. в театър "Ла Фениче" във Венеция, представена от..

публикувано на 19.05.24 в 08:15
The Crossover Trio и Теодосий Спасов

Теодосий Спасов и The Crossover Trio с нов музикален проект на българска сцена

На 18 май в рамките на SoFest Spring маестро Теодосий Спасов и гръцкото The Crossover Trio ще ни отведат на музикално пътешествие до Източното Средиземноморие и Балканите в Sofia Live Club. Виртуозният музикант превръща изпълненията си в необикновен синтез между традиционен фолклор и класически джаз, а гръцкото трио ще се включи с мелодии на..

публикувано на 18.05.24 в 08:25
Борис Христов  в ролята на хан Кончак в „Княз Игор”

Борис Христов като Галицки и Кончак в "Княз Игор" на Бородин

На 18 май преди 110 години е роден   Борис Христов . Избрахме запис от Златния фонд на БНР, който със сигурност ще изостри любопитството ви: "Княз Игор" от Бородин. Осъществен е през 1966 година в Париж с изцяло български състав. В ролите на Галицки и Кончак ще слушате Борис Христов. Това е период на върховно изпитание за великия певец. През 1964..

публикувано на 18.05.24 в 07:50
Станислав Почекански и Аделина Александрова в студиото на програма „Христо Ботев“

Станислав Почекански: Успехите на моите ученици са двигател, който ме кара да вървя напред

"Общуването с младите хора не само ме зарежда, но и ме обогатява – казва Станислав Почекански. Вече девет години той е Председател на Съюза на българските музикални и танцови дейци, но освен това е и великолепен цугтромбонист и преподавател, който заслужено се гордее с постиженията на своите ученици от класа по камерна музика. – Със своя мироглед и..

публикувано на 17.05.24 в 15:45
Гергей Мадараш, гост-диригент

Томас Аунер и Гергей Мадараш в дебют със Симфоничния радиооркестър

Интригуваща и стилно подбрана програма предлага Симфоничният оркестър на Националното радио на 17 май, петък, от 19.00 часа , който ще бъде излъчен в пряко предаване на вълните на програма "Христо Ботев". Концертът в столичната зала "България" под надслов "Симфонични контрасти" под палката на унгарския гост-диригент Гергей Мадараш, който..

публикувано на 17.05.24 в 08:58