Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Записки по едно предателство":

Робът е предател, свободният човек не е

Зрителите на 41-вата "Златна роза" гледаха новия филм на проф. Георги Дюлгеров

Снимка: zlatnaroza.bg

Проф. Георги Дюлгеров – тази институция в българското кино, както го наричат всички, представи на "Златна роза" 2023 новия си филм "Записки по едно предателство". Той е вдъхновен от епохалните "Записки по българските въстания" на Захари Стоянов и цели да репродуцира смъртта на Георги Бенковски, но и да припомни кой е той всъщност. Разказът проследява основни етапи от неговата дейност по подготовката на въстанието и след това.

Въпросът за предателството занимава режисьора още от 1975 година, но едва сега той успява да представи извода, до който достига – че робът е предател, свободният човек не е.

"Първо, трябваше категорично да се противопоставим на тази митологема, че българското племе е предателско. Аз от край време споря с разни народопсихолози, като ми заговорят за това, и винаги давам като пример как Захари е влязъл в Пловдивския затвор, 300 души са го познали и никой не го е предал, не е разбил легендата. При положение че мнозина от тях са били със смъртни присъди и биха могли да се надяват на смекчаване на присъдата, ако го предадат", обясни проф. Дюлгеров.

С филма си той се опитва да разгледа човека в неговото диалектично многообразие.

Проф. Георги Дюлгеров
"Питам се какво е свободният човек – каза още режисьорът – и си отговарям, че свободният човек е този, който уважава другия, който уважава свободата на другия. Робът, освен че се подчинява физически на господаря си, а наум го псува, той също така не уважава свободата на другия. За да предадеш някого – това означава, че другият въобще за тебе нищо не значи. В наши дни това
, да не уважаваш другия, избива в много странни прояви."

94-минутният исторически разказ проследява и срещата на Захари Стоянов с дядо Вълю десет години по-късно. През по-голямата част зрителят вижда това, което и Стоянов. Или в случая Иван Николов, актьорът, който пресъздава автора на записките, върху които стъпва филмът и които сюжетът следва напълно достоверно. Без излишен героизъм и с някакво смирение към историята.


Според режисьора историческите филми не би трябвало да бъдат илюстрации към читанките по история. Те въпреки това, че трябва да са автентични и да възпроизведат историческите събития максимално вярно, би трябвало да имат и някакво послание към съвременниците. Затова и Дюлгеров много стриктно се придържа към "Записките" – защото самият Захари Стоянов не си позволява да преиначава фактите и да създава погрешни патриотарски настроения. По думите на професора това е и майсторството на тази книга – че в нея има и величието, и падението.

"Захари Стоянов е такава фигура в българската история, в българската литература, че много заслужава да се говори за него и най-сетне да се въплъти. Аз мисля, че това, което Иван направи – разбира се, то вече в е съзвучно с нашето време – е много близко до Захари такъв, какъвто днес ни е необходим", обясни режисьорът.

От своя страна Иван Николов казва, че винаги е мечтал да участва във филм на проф. Георги Дюлгеров, дори да участва точно в този филм. По отношение на свободния дух и интересите ни към миналото, актьорът допълва:

"Това любопитство понякога е свързано с желанието ни да заседнем в едни травми от миналото, които ние не можем да преодолеем и обявяваме себе си за жертви на това минало, както и че от нас в настоящето нищо не зависи. Свободата на духа е плод на ежедневна работа на човека, това е отговорност към собствения живот на всеки един от нас – всеки ден да преодолява тези предизвикателства, които са непрекъснати."

Като човек от XX век, който иска да разказва на хората от XXI век истории от миналото, проф. Георги Дюлгеров дълго е разсъждавал над "Записки по българските въстания" – българската библия, с която според него трябва да се гордеем. И тази среща с предателя години по-късно, която е толкова покъртително драматична, че си плаче за кино, е имала много варианти за реализация. В първата идея за филма "Да отвориш рана" Захари Стоянов е трябвало да бъде изигран от Иван Добчев. През годините в неговите обувки проф. Дюлгеров е виждал Ивайло Христов и Филип Аврамов. Накрая обаче историята си дочаква времето и правилния актьор за образа на Стоянов, а именно – Иван Николов.

Към днешна дата поводът Георги Дюлгеров да напише този сценарий е емоционален, а възможност да реализира филма по него му дава БНТ с обявената позиция за екранизация. Намесена е и една телевизионна игра на знания, в която незнанието на един учител в гимназията го провокира още повече.

Подробностите можете да чуете в звуковия файл.

В "Записки по едно предателство" участват още Пламен Димов в образа на Георги Бенковски и Ивайло Христов в ролята на предателя дядо Вълю. Ключови персонажи във филма са и отец Кирил, изигран от Цветан Алексиев, Нею в лицето на Красимир Доков и Стефо Далматинеца, в чиято роля влиза Джордж Арабаджийски. Всички те са работили със специалист по диалектите, за да пресъздадат максимално вярно времето, в което се развива действието във филма.

В рамките на 41-вия фестивал на българския игрален филм "Златна роза" проф. Георги Дюлгеров представи и книгата си "Биография на моите филми".

"Записки по едно предателство" можете да гледате и днес, 27 септември, на официалната му прожекция в Дома на киното в София. Разпространител на филма, който тръгва по кината от 29-и, е No Blink | Film.

Снимки - "Златна роза"

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Театралното изкуство и тенденциите от Международния фестивал в Пилзен

Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..

публикувано на 24.11.24 в 08:40

Фестивалът Aerowaves и 20 години сцена "Дерида"

Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..

публикувано на 23.11.24 в 09:35

Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика

Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..

публикувано на 23.11.24 в 09:00

Рисунка. Майстори

"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..

публикувано на 22.11.24 в 17:30

В "Панспермия" Полина Видас разказва нашия живот

Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..

публикувано на 22.11.24 в 16:50