"Изкуственият интелект като Пигмалион и Галатея". Това е името на дискусия, която ще се проведе днес (29 септември) от 18 часа в "Топлоцентрала".
Войните около изкуствения интелект са сериозно предизвикателство пред нашата представа за това какво е изкуството. Ще може ли и то да мине без автор? Какво се случва с понятия като креативност, оригиналност, трансгресивност, когато настъпи автоматичният ремикс на тоталния културен архив? Каква степен на масовизация и свръхпроизводство може да понесе естетическата сфера?
На тези въпроси ще търси отговор дискусията, споделят водещите на събитието професора по културна антропология Ивайло Дичев и д-р Мила Минева, преподавател в Софийския университет и корпоративен директор на Центъра за либерални стратегии, както и художникът Албена Баева.
Изкуственият интелект вече наложи като средство на артистите за произвеждане на текстове, музика, изображения, особено в приложните форми. На път е сякаш да възникне нов жанр на изкуство, което не само ще развие собствена естетика, но и ще принуди старите художествени форми да се преизмислят. Автор ли е вече изкуствения интелект, какво се случва с авторските права, когато говорим за алгоритми? – Този въпрос може би ще се реши от правните рамки, които се очакват до 2026-а година. Но преди това стои и въпросът дали пък всеки може да бъде творец чрез изкуствен интелект.
Историята помни и други феномени като този с изкуствения интелект, например появата на фотографията или появата на телефонните устройства. Винаги има страх и скептицизъм към подобни новости.
"Изкуственият интелект поражда лавина от кич: бързо, евтино, претенциозно, безпроблемно изкуство. От друга страна, той стимулира възникването на аматьорското и общностно изкуство, позволявайки на хора без образование и талант да произвеждат сякаш професионални творби и да общуват." – твърдят организаторите.
Дискусията е първата от серията "Културни войни: глобални, локални", която ще водят Мила Минева и Ивайло Дичев в "Топлоцентрала".
Повече чуйте в звуковия файл в разговора.
33-то издание на Международния театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен предложи на публиката и критиката поводи за размисъл върху едни от най-значимите заглавия от чешкия театър и международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът проф. Калина Стефанова, преподавател в НАТФИЗ..
Тази година в Созопол се проведе международна конференция "Изкуствена и естествена креативност" посветена на 30 години Ранноесенна школа по семиотика, към Нов български университет в България. Лектори на конференцията бяха утвърдени световни имена като проф. Масимо Леоне – преподавател по визуална семиотика и психология на комуникацията, както и..
До 16 октомври в галерия "България" на Българския културен институт - Рим може да бъде разгледана изложбата Viva l’Accademia, която представя селекция от творби на преподаватели от Националната художествена академия в различни направления на визуалното изкуство – живопис, графика, скулптура, плакат, илюстрация, текстил, керамика, дигитални изкуства и..
Неделното издание на " Академия комика " , литературния салон на редакция " Хумор и сатира " , е посветено на Станислав Лем, блестящият полски писател. Роден в Лвов през 1921, Лем е сред най-знаменитите писатели-фантасти в света, с милионни тиражи и преводи на десетки езици. Вероятно най-популярен е романът му "Соларис", но творчеството..
Най-новото заглавие в репертоара на Сатиричния театър "Алеко Константинов" е "Пак плаче, но този път от щастие" на един от най-популярните сръбски драматурзи, сценаристи и романисти Новица Савич. Премиерата е на 10 октомври и е режисьорски дебют на актьора Явор Борисов. Една комедия, написана с драматургично майсторство и несъмнено познаване на..
Защо според Илиян Василев ситуацията в България – от кризата с боклука в София до войната между прокуратурата и съда – може да бъде наречена Операция..
До 16 октомври в галерия "България" на Българския културен институт - Рим може да бъде разгледана изложбата Viva l’Accademia, която представя селекция от..
В началото на седмицата Николай Бареков, преди години работил като журналист, после работил като политик, а сега с плахи опити отново да се върне към..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg