"Изкуственият интелект като Пигмалион и Галатея". Това е името на дискусия, която ще се проведе днес (29 септември) от 18 часа в "Топлоцентрала".
Войните около изкуствения интелект са сериозно предизвикателство пред нашата представа за това какво е изкуството. Ще може ли и то да мине без автор? Какво се случва с понятия като креативност, оригиналност, трансгресивност, когато настъпи автоматичният ремикс на тоталния културен архив? Каква степен на масовизация и свръхпроизводство може да понесе естетическата сфера?
На тези въпроси ще търси отговор дискусията, споделят водещите на събитието професора по културна антропология Ивайло Дичев и д-р Мила Минева, преподавател в Софийския университет и корпоративен директор на Центъра за либерални стратегии, както и художникът Албена Баева.
Изкуственият интелект вече наложи като средство на артистите за произвеждане на текстове, музика, изображения, особено в приложните форми. На път е сякаш да възникне нов жанр на изкуство, което не само ще развие собствена естетика, но и ще принуди старите художествени форми да се преизмислят. Автор ли е вече изкуствения интелект, какво се случва с авторските права, когато говорим за алгоритми? – Този въпрос може би ще се реши от правните рамки, които се очакват до 2026-а година. Но преди това стои и въпросът дали пък всеки може да бъде творец чрез изкуствен интелект.
Историята помни и други феномени като този с изкуствения интелект, например появата на фотографията или появата на телефонните устройства. Винаги има страх и скептицизъм към подобни новости.
"Изкуственият интелект поражда лавина от кич: бързо, евтино, претенциозно, безпроблемно изкуство. От друга страна, той стимулира възникването на аматьорското и общностно изкуство, позволявайки на хора без образование и талант да произвеждат сякаш професионални творби и да общуват." – твърдят организаторите.
Дискусията е първата от серията "Културни войни: глобални, локални", която ще водят Мила Минева и Ивайло Дичев в "Топлоцентрала".
Повече чуйте в звуковия файл в разговора.
Играта "Подът е лава" превръща опасността и сигурността в топография на въображението. Инсталацията на Виктор Петров е изградена върху принципите на тази игра, които важат само в границите на четирите стени: наивните и разрушителни импулси могат да се разгърнат с пълна сила, физиката може да бъде пренебрегната, реалността и разумът са освободени от..
Галерия "Васка Емануилова", филиал на Софийската градска художествена галерия откри изложба на две съвременни скулпторки от едно поколение, чийто подход към изучаване, изграждане и обработване на формата е различен. “Противоположности и сходства” е озаглавена експозицията на Зоя Лекова и Моника Игаренска в галерия "Васка Емануилова", която до 19..
В редакция "Хумор и сатира" също се дразним от "хвърчащите" по улици, тротоари, градинки и паркове тротинетки, но доброто ни възпитание възпира някои наши пориви. На хората по света обаче явно им е дошло до гуша, защото са подхванали борба с тротинеткохулиганите, която ще наречем "експериментална". Подробности за това и за друго в неделя веднага след..
В четири епизода "Трамвай по желание" представя на своята публика миналото и настоящето, наследството и завещанието на една от най-достойните театрални институции в България – великотърновският драматичен театър "Константин Кисимов". Първата театрална трупа в града се създава през 1870. За нуждата на театъра се закупуват декори, костюми от..
Да си свидетел на пътя на човек, който следва сърцето си, несъмнено е вдъхновяващо. Радослав Владимиров припомня това както с ролята си на Мето в екранизацията на Хайтовия разказ “Сватба” – филм на Магдалена Ралчева с международно признание и с много силно изградена ценността система, така и с всичко, което прави в житейски план, където – за разлика от..
Международният поетичен фестивал " Софийските метафори" съчетава съвременна поезия, музика, визуални и сценични изкуства по начин, достъпен за широката..
Международният филмов фестивал "Срещу течението" се открива на 11 септември в София, в клуб “Строежа” от 19 часа, когато ще бъдат представени 5 филма, а..
Градът е пазител на стари традиции в занаятите, свързани с обработката на глина. Затова не случайно често е наричан "Керамичната столица на България". Тук..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg