"Този филм разкрива една истина, която много хора ги е страх да кажат. Особено за това, което се случва в училище с децата, взаимоотношенията между тях и учителите", казва Маргарита Стойкова за новия филм на Яна Титова.
Още с първата ѝ поява в кадър разбираш, че ще станеш свидетел на игра, която ще те извади от кожата ти само за да те върне обратно в нея и да те накара да не вярваш какво точно ти се е случило. Пътуване в света на емоциите е играта на Маргарита Стойкова. Разплаква те, разсмива те, натъжава те, съчувстваш ѝ, разбираш я, ядосваш ѝ се, вълнува те.
Когато град Варна ѝ връчи специалната си награда на 41-вата "Златна роза", не сбърка като каза, че ѝ я присъжда заради "незабравимата ѝ дебютна роля, изпълнена с енергия и страст". Ролята ѝ на Дида в "Диада". 16-годишно момиче, с което зрителят съпреживява динамичния живот на тийнейджърите. Тийнейджърите, на които им липсва внимание и грижа от страна на родителите, отношение и вяра от страна на учителите, топлина и разбиране от страна на приятелите, възможности за развитие от страна на средата.
"Трябваше да вляза вътре в живота на едно друго момиче, което има абсолютно различен живот от този, който водя аз. Цялата подготовка беше около четири месеца за това да се превърна в друг човек. В момента, в който стъпихме на снимачната площадка, аз не съм имала ден или момент, в който да се разколебая дали това е правилно, или грешно, защото просто живях нейния живот и нейния ден, тъй като филмът се развива в 17 часа", обясни в "Кино с думи" Маргарита Стойкова.
С ексклузивната си прожекция "Диада" дотолкова впечатли зрителите, критиката и журито на "Златна роза", че създаде прецедент – за първи път в историята на фестивала голямата награда за най-добър пълнометражен филм се присъди не на един, а на два филма: "Уроците на Блага" и "Диада". Яна Титова взе и наградата за режисура, а филмовата история получи и отличието на критиката.
Както обаче самата режисьорка, а и сценаристка на филма казва: след девет години той е готов чак сега, защото е чакал главните си актриси да пораснат. Петра Църноречка, която играе най-добрата приятелка на Дида – Ива, и самата Маргарита Стойкова, която е истинската фурия в този разказ за вътрешния свят на едно момиче, което живее в действителност, подвластна на външното.
"Беше доста интересен процес, никога не бях работила по този начин, но пък за дебютна роля ми се искаше нещо такова. Точно това си мечтаех да бъде, просто Яна е наистина уникална", допълва актрисата. Според нея именно Яна Титова е това, от което българското кино се нуждае, а "Диада" е филм, който всички трябва да гледат – и тийнейджъри, и родители, и учители.
И още:
• Как е протекла подготовката на Маргарита Стойкова за ролята ѝ на Дида и защо се налага да премине през различни лишения, за да усети какво означава да нямаш нищо, а да искаш да постигнеш всичко?
• Кое прави Яна Титова толкова добър режисьор и изкусен манипулатор на снимачната площадка, който знае как да извади най-доброто от актьорите, с които работи?
• Защо "Диада" е филм, по-голям от всички замесени в него?
• Как се създава истинност на екрана, от която така да те заболи, че да искаш да я промениш?
• Кога обществото ще чуе какво имат да му кажат подрастващите и защо е важно да ги видим, преди да започнем да ги "четем"?
• Знаем ли какво се случва в училищата и до какво води създаването на прослойки и насилствено разделение сред тийнейджърите?
• Какъв е животът на хората в малките населени места у нас и защо забравяме да се обърнем към тях?
• Защо е важно да окриляваме таланта, а не да му създаваме изкуствен път за развитие?
• Кога сме отговорни за болките на другите и кога актьорите, които пресъздават хора с истински проблеми, могат да бъдат посланици на промяната?
• Защо изкуството трябва да ни оставя без дъх и каква е ролята на киното днес?
Маргарита Стойкова има отговор на тези въпроси в звуковия файл. Ще запомните името ѝ, щом гледате "Диада", а това ще бъде възможно от 10 ноември. Тогава филмът на Яна Титова тръгва по кината. Фестивалният му живот обаче тепърва започва, защото "Диада" е селектиран на един от водещите кинофестивали в света от "А" клас – този във Варшава.
Във филма участват още Иван Бърнев, Силвия Лулчева, Жаклин Дочева, Цветан Алексиев, Васил Бинев, Ирмена Чичикова, Стоян Дойчев и др. Той е заснет в Ямбол от оператора Мартин Балкански и е продукция на Portokal и No Blink.
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..
Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..
Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм. Пабст остава спорна фигура и до днес..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в..
Когато предишния път бях на остров Мавриций надлежно се сбогувах с него завинаги, защото смятах, че едва ли ще се върна в този отрязък от рая. Но..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg