Деветото издание на Международния фестивал за дигитални изкуства "ДА фест" започва в София. От 24 до 28 октомври пред публиката на фестивала ще се представят автори от световната дигитална сцена.
Специален гост е световноизвестната френска трансмедийна артистка ORLAN, която е за първи път в България с избрани свои проекти в галерия "Кредо бонум". Тя е изключително смел артист – започва с пърформанс през 60-те години на ХХ век, използва скулптура, фотография, музика, видео, 3D, видеоигри, разширена реалност, изкуствен интелект, роботика... ORLAN не спира да се развива и новите технологии и промяната на обществото присъстват в нейното изкуство. По-свободни ли сме днес?
ORLAN се представи и сподели в "Артефир":
"Опитвам се да не казвам "Аз съм", опитвам се да казвам "Аз сме"!
Много се радвам на възможността да участвам в "ДА фест", защото ние имаме остра нужда да мислим за новите технологии – те ни обграждат отвсякъде в ежедневието. Въпреки това всички – любителите на изкуството, колекционерите – когато потърсят в музеите и галериите, намират произведения, които са носталгични, които вече нямат нищо общо със съвременното ни общество. Това е странно, разбира се, че човек трябва да е внимателен със съвременните технологии, но в същото време е важно и да не си технофоб и да взимаш необходимите предпазни мерки, така че технологиите да не се превръщат в чук. С един чук човек може да убие някого или може да построи нов свят.
Мен не ме е страх от новите технологии, страх ме е от хората, защото хората, които създават алгоритмите за изкуствения интелект, ако те са расисти, хомофоби... ако са отвратителни хора, то това мислене навлиза в нашите общества просто по силата на това, че е заложено в алгоритъма. Човешките същества са тези, които трябва да реконструират себе си, да се еманципират от всякакви форматирания, които са им набити в главите.

Абсолютно необходимо е да се подмладим. Ние мислим с идеи отпреди 100-200 години, които просто не отговарят на съвременното ни общество.
Това, което най-много ме притеснява, са религиите. Може би съм радикална, но религиите са създадени от мъже за мъже, за да задържат тяхната власт, патриархата и женомразството. Те създават едни общества, затворени в себе си, убедени са, че обладават истината, и съответно са в постоянна война с другите такива общества. Това е отвратително, това води до войни."
Превод в ефир Мартин Петров
Цялото интервю с ORLAN, както и подробности за "ДА фест" от един от кураторите и организаторите проф. Венелин Шурелов, чуйте от звуковия файл.
Снимки – orlan.net и БНР
В епизод 613 "Трамвай по желание" прави радиопремиера на пълнометражния документален филм "Потопът и вкаменената гора", с режисьор Еленко Касалийски и по сценарий на Маргарита Бойчева. "Потопът и вкаменената гора" е филм за уникалния в световен мащаб природен феномен Вкаменената гора, който се намира на дъното на Черно море. Това е филм за..
Книгата на Николай Аретов "Преводната белетристика от първата половина на ХІХ век. Развитие, връзки с оригиналната книжнина, проблеми на рецепцията" разглежда изчерпателно преводните творби в периода от възникването на новата българска литература до Кримската война (1854-1856). Авторът се спира върху развитието на "повествователната техника,..
Драматичният театър "Стефан Киров" - Сливен гостува в София с най-новия си спектакъл – "Боряна". Постановката по пиесата на Йордан Йовков е дело на Петър Денчев. Ролята на Боряна изпълнява актрисата Мария Манолова. "Темата за избора присъства много силно в пиесата, но тя присъства и днес - ние не си даваме сметка, че нашият избор има..
Валери Чакалов, Красимир Добрев, Красимир Карабаджаков и Стефан Божков откриха снощи обща изложба с най-новите си творби, създадени в последните години. Валери Чакалов работи в областта на графиката, живописта и неконвенционалното изкуство. Красимир Карабаджаков "притежава изключително освободено образно мислене, а експресионистичните му картини..
На 28 ноември 2025 г. Сатиричният театър "Алеко Константинов" ще представи премиерата на комедията "Примадони" от Кен Лудвиг – една от най-енергичните и забавни пиеси на съвременната американска сцена. Постановката е на режисьора Калин Сърменов, който среща зрителите с остроумния свят на Лудвиг, изпълнен с обърквания, маскировки, влюбени герои..