"В различни посоки делото на Франсоаз Долто се продължава днес и всички те са в България." – казва проф. Моника Богданова, психоаналитик, преподавател, създател на психоаналитичния център "Зеленият двор" и организатор на "Дните на Долто" у нас.
115 години от рождението на френската психоаналитичка се навършиха тази седмица, много от нейните книги са издадени в България, а идеите ѝ се доказват във времето. Една от най-големите от тях е, че "всичко е език" и бебето може да общува и да доказва кое е много преди да започне да говори.
"Има много сигнали, които бебето ни дава, ако има някакъв проблем, но ние, забързани в ежедневието си, ги неглижираме. – казва проф. Моника Богданова – Прочуто на тази ширина е "То ще го израсте", но ние, психоаналитиците, знаем, че това не е така. Когато дойде семейство с дете на 4-5 години, което не говори, много малко неща могат да се направят. Долто е била оптимист по отношение на детското развитие с изключителна вяра в ресурса на малките деца и бебетата.
По онова време да се говори на бебетата и то за трудни теми е било странно. Тя е казвала, че детето има право на своето страдание. Сега обаче децата станаха свръхценни и това да могат да се справят сами, да паднат, да се ожулят – все по-рядко става. Изключителна драма за децата е, че са свръхобгрижвани. Много люшнахме и виждаме последиците от това. Всички сме много свободни и продължаваме да търсим информация, къде са границите ни в ученето, в знанието?
Не е клише да уважаваш детето, но трябва да имаш дистанция от него, да го погледнеш и да се запиташ то всъщност има ли нужда от това?
Наричали са Долто "бабата на Франция", тя е могла да бъде рязка и категорична, но психоанализата винаги стои зад нея. Време е да се прилючи със стремежа към перфектното родителство. Никой не очаква да има перфектни майка и баща и слава богу. Защото иначе няма да има развитие."
Още за идеите на Франсоаз Долто и за дейността на "Зеленият двор" – чуйте в "Какво се случва".
Снимка – "Зеленият двор" и clinicand.com
"Не е нужно хората да са трезви или да са спрели наркотиците, за да заслужават храна, подслон и мило отношение". Такава е философията на "Розовата къща" – нископрагов център за работа с хора, зависими от наркотици и алкохол. В къщата хората получават храна, дрехи и всякаква помощ, от която се нуждаят, докато на местата, където те се събират,..
Екстремните метеорологични и климатични явления са причинили икономически загуби на активи, оценявани на 822 млрд. евро за периода 1980-2024 г. в Европейския съюз, като над 208 млрд. евро (25 %) от тях са настъпили между 2021 и 2024 г. Анализите на Европейската агенция по околна среда показват, че икономическите загуби се увеличават всяка..
На 27 ноември (четвъртък) – забравения Ден на победите, от 16.00 часа в Националния военноисторически музей на ул. "Черковна" 92 в София ще бъде открита изложбата "Войната и творците. Пътят през мрака". Тя представлява аудио-визуално пътешествие, в което войната е представена през очите на творците – художници, писатели, фотографи, които са..
През последните години навлизането на дигиталната среда в живота на децата се превърна в централен обществен въпрос. Нови изследвания очертават тревожна картина: постоянният престой в социалните мрежи и безкрайното скролване в краткосрочен план привидно намаляват тревожността, но в дългосрочен – увеличават риска от депресивни състояния. Причината е в..
На прага на 2026 година в Lege Artis коментираме бюджета и здравните политики с д-р Стойчо Кацаров, п редседател на Центъра за защита правата в здравеопазването. "Харчат се все повече пари за същото качество и достъп до услуги" , заявява д-р Кацаров. Субсидиите ще се дават на избирателен принцип, и то само на държавни и общински болници, по..
Дебютната изложба "Ло̀но" на Йоана Ангелова-Тодорова е част от 15-ото есенно издание на Международния фестивал, посветен на хартиеното изкуство – София..
През последните години навлизането на дигиталната среда в живота на децата се превърна в централен обществен въпрос. Нови изследвания очертават тревожна..
Човешкото сърце не е просто анатомия или орган, то е нарицателно, метафора, често експлоатирано в поезията, в литературата, в киното. Много пъти бива..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg