Градът е най-честият свидетел на любовта, а "Иван С. Вълев е направил майсторска книга за любовта". Когато най-доброто предназначение на същия този град е да бъде споделен, на човек му остава само да стигне до правилното стихотворение. Това е ключът. Все пак "в едно такова общество, което се очертава да бъде свръх задоволено от информация, един такъв кратък, синтезиран жанр като поезията отново е жанр на бъдещето".
С порива на откривател Иван Вълев навлиза в града – този, който познаваме от улиците, булевардите, малките му тайни и не чак толкова тайни кътчета, и този, които се шири вътре в нас.
"Винаги или през повечето време има две неща – едното е това, което е тук и сега, и другото е това, което искаш да бъде тук и сега, но не е и се протягаш натам. А има моменти, когато пространството около теб, колкото и да е малко то, се разтяга до някаква безкрайност", казва авторът по повод моментите в новата му поетична книга "Навлизане в града".
За нея Петър Чухов казва, че е една "градска поезия с вселенски измерения", а Стефан Иванов - че е изключително музикална и концептуална книга, която наподобява структурата на песен.
"Тук музиката пак присъства като едно от важните неща, които са били за мен, защото осъзнах, че ми се иска в литературата – когато чета – да има повече музика. Не в смисъла на музикалност на стиха, на речта или на ритъм, защото в България има много добри поети и писатели, които го правят това нещо, а ми се искаше да присъства музиката заради самата себе си. Като явление, като нещо, което променя живота на хора по някакъв начин", обяснява Иван Вълев.
В стихосбирката му читателят открива тихата мъдрост на града и точния друг, без който Аз-ът на всеки от нас нямаше да бъде същият. Защото ние дефинираме себе си именно през другите, но и през нашите търсения, действия и движение.
Човек, казва авторът, е купчина от влияния, които моделира по свой образ и подобие.
"Навлизане в града" е втората книга на Иван Вълев. Първата му – "Завой", беше отличена с голямата награда "Пегас" за поезия на националния конкурс "Южна пролет".
За да се появи навлизането след завоя обаче, е било необходимо време за промяна.
"Просто трябваше аз самият да се променя в някаква степен. Както и да съм на някакъв по-различен житейски етап, защото ако един и същи човек пише едни книги, те ще си приличат прекалено много. Особено при поезията – тя е такъв жанр, че няма как да не оставиш голяма част от себе си в нея. И затова е нужно, за да бъде следващата книга различна и да надгражда предишната, и ти самият да бъдеш различен", допълва още Иван С. Вълев.
Според него няма нищо по-сигурно от теста на времето. А това, с което днес трябва да се справим, е равнодушието ни.
"Все по-трудно се вълнуват хората. И тъй като ако има нещо по-страшно от цинизма, това е безразличието, то това нещо е една тенденция, която е много негативна в последните две десетилетия в световен мащаб. (…) Това свръх изобилие от информация се свежда до едно безразличие като реакция и трябва да се промени, за да не бъде изкуството маргинализирано. Но как ще се промени и дали – това вече само времето ще покаже."
Повече от Иван С. Вълев чуйте в звуковия файл.
Античният керамичен център край Павликени е едно от значимите археологически открития в България. Историята на неговото разкриване започва през 1971 г., когато случайно е открит по време на обработка на земята. Плугът на един от земеделските работници попада в керамична пещ, което води до стартирането на археологически разкопки. Археологът..
Известният попарт художник Калоян Илиев - Кокимото открива интересна изложба в галерия "Видима", Севлиево. Роден е през 1979 г. във Варна. Завършва Факултета по изобразителни изкуства във Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий". Специализира "Графика" в класа на проф. Радко Спасов, а след това в графичния департамент на Академията за..
Механизмите, които трябва да подпомагат финансово държавните театри, почти не работят. Културните политики са в някаква агония, а е необходимо да се обърне внимание на потребностите на всеки един културен институт, за да може той максимално добре да изпълнява своята функция. Това смятат директорката на Театрална работилница "Сфумато" проф...
Навършват се 143 години от рождението на Владимир Димитров-Майстора. За 13-и път ще бъде връчена Националната награда за живопис на името на художника. Ден преди награждаването на новия лауреат и откриването на изложбата на миналогодишния носител на наградата – Димитър Чолаков, в "Артефир" е разговорът с директора на Художествената галерия..
В предаването ви предлагаме документален запис от 4 ноември 2024 г. от залата на Виенската държавна опера на спектакъла на "Мадам Бътерфлай" – триактната драма от Джакомо Пучини, под диригентство на Джампаоло Бизанти. Композиторът открива сюжета за своята шеста опера по време на престоя си в Лондон, където гледа едноактната трагедия "Гейша" на Давид..
Преди дни депутатът Румен Петков попита "Кой го интересува ДС?", т.е. 35 години по-късно има ли смисъл да говорим за отминали неща. За кои "отминали неща"..
Тя е символ на установения морал и етикет, при това не само на държавно и политическо ниво, обвързана е със социални каузи от всякакъв вид. Винаги трябва..
Ако попаднете на белгийски битак, наречен брокант, ще забележите как ловците на антики най-внимателно ровичкат сред купищата ленени покривки и ръчно..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg