Градът е най-честият свидетел на любовта, а "Иван С. Вълев е направил майсторска книга за любовта". Когато най-доброто предназначение на същия този град е да бъде споделен, на човек му остава само да стигне до правилното стихотворение. Това е ключът. Все пак "в едно такова общество, което се очертава да бъде свръх задоволено от информация, един такъв кратък, синтезиран жанр като поезията отново е жанр на бъдещето".
С порива на откривател Иван Вълев навлиза в града – този, който познаваме от улиците, булевардите, малките му тайни и не чак толкова тайни кътчета, и този, които се шири вътре в нас.
"Винаги или през повечето време има две неща – едното е това, което е тук и сега, и другото е това, което искаш да бъде тук и сега, но не е и се протягаш натам. А има моменти, когато пространството около теб, колкото и да е малко то, се разтяга до някаква безкрайност", казва авторът по повод моментите в новата му поетична книга "Навлизане в града".
За нея Петър Чухов казва, че е една "градска поезия с вселенски измерения", а Стефан Иванов - че е изключително музикална и концептуална книга, която наподобява структурата на песен.
"Тук музиката пак присъства като едно от важните неща, които са били за мен, защото осъзнах, че ми се иска в литературата – когато чета – да има повече музика. Не в смисъла на музикалност на стиха, на речта или на ритъм, защото в България има много добри поети и писатели, които го правят това нещо, а ми се искаше да присъства музиката заради самата себе си. Като явление, като нещо, което променя живота на хора по някакъв начин", обяснява Иван Вълев.
В стихосбирката му читателят открива тихата мъдрост на града и точния друг, без който Аз-ът на всеки от нас нямаше да бъде същият. Защото ние дефинираме себе си именно през другите, но и през нашите търсения, действия и движение.
Човек, казва авторът, е купчина от влияния, които моделира по свой образ и подобие.
"Навлизане в града" е втората книга на Иван Вълев. Първата му – "Завой", беше отличена с голямата награда "Пегас" за поезия на националния конкурс "Южна пролет".
За да се появи навлизането след завоя обаче, е било необходимо време за промяна.
"Просто трябваше аз самият да се променя в някаква степен. Както и да съм на някакъв по-различен житейски етап, защото ако един и същи човек пише едни книги, те ще си приличат прекалено много. Особено при поезията – тя е такъв жанр, че няма как да не оставиш голяма част от себе си в нея. И затова е нужно, за да бъде следващата книга различна и да надгражда предишната, и ти самият да бъдеш различен", допълва още Иван С. Вълев.
Според него няма нищо по-сигурно от теста на времето. А това, с което днес трябва да се справим, е равнодушието ни.
"Все по-трудно се вълнуват хората. И тъй като ако има нещо по-страшно от цинизма, това е безразличието, то това нещо е една тенденция, която е много негативна в последните две десетилетия в световен мащаб. (…) Това свръх изобилие от информация се свежда до едно безразличие като реакция и трябва да се промени, за да не бъде изкуството маргинализирано. Но как ще се промени и дали – това вече само времето ще покаже."
Повече от Иван С. Вълев чуйте в звуковия файл.
"Есенни театрални срещи в Русе" – така се нарича новият фестивал, чието първо издание ще се проведе от 8 до 13 октомври в крайдунавския град. Основен организатор е Катя Костова – българка, живееща от десетилетия в Берлин и председател на сдружение "Кауза Пещера", а партньор и домакин на театралния празник е Драматичният театър " Сава..
Преди шест години на режисьора Бойко Боянов му хрумва идеята да разкаже историята на един клас, който се събира за среща след 30 години. От искреността на всеки един, дошъл на сбирката, започва да прозира предисторията на "Клас 90" – дебютния филм на Боянов, който се срещна за първи път с публиката си на 42-рата на "Златна роза". Заедно със..
Книгата "Грация на смеха. Или за спецификата на комическото белканто в операта "Дон Паскуале" от Гаетано Доницети. Теоретични и режисьорски подходи" от Стефан Донев е възможност да се проследи опита на автора като режисьор "да открие и разясни", по думите на Петър Пламенов, спецификите и "неповторимото очарование" на шедьовъра на Доницети. Стефан..
Задава се циркова революция! От 10 до 13 октомври в "Топлоцентрала" ще се проведе едиснтвеният по рода си фестивал в Бълагрия, посветен на съвременния и социален цирк – "ЦИРКОЛЮЦИЯ". Организаторът от фондация "Мини Арт" Гео Калев и огненият артист от колектив "Агнон" Кристиян Димитров запознават слушателите на "Артефир" с..
Англоезична поезия от XIV в. до XXI в. съдържа новото издание "Потомството на Чосър". Мащабната антология в "Артефир" представя лично нейният преводач и съставител проф. Александър Шурбанов. Това не е канонична, а лична антология, подчертава гостът. Избраните произведения в книгата са такива, оставили през годините следа в..
"Есенни театрални срещи в Русе" – така се нарича новият фестивал, чието първо издание ще се проведе от 8 до 13 октомври в крайдунавския град...
Силвана Грънчарова и Христина Топалова-Инка казват за себе си, че са граждани на света, защото през последните 40 години са посетили над 65 държави..
Три века след нейното създаване, музикалната трагедия на Шарпантие – "Медея", намира своята майсторска интерпретация на сцената на Парижката "Опера гарние"...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg