Градът е най-честият свидетел на любовта, а "Иван С. Вълев е направил майсторска книга за любовта". Когато най-доброто предназначение на същия този град е да бъде споделен, на човек му остава само да стигне до правилното стихотворение. Това е ключът. Все пак "в едно такова общество, което се очертава да бъде свръх задоволено от информация, един такъв кратък, синтезиран жанр като поезията отново е жанр на бъдещето".
С порива на откривател Иван Вълев навлиза в града – този, който познаваме от улиците, булевардите, малките му тайни и не чак толкова тайни кътчета, и този, които се шири вътре в нас.
"Винаги или през повечето време има две неща – едното е това, което е тук и сега, и другото е това, което искаш да бъде тук и сега, но не е и се протягаш натам. А има моменти, когато пространството около теб, колкото и да е малко то, се разтяга до някаква безкрайност", казва авторът по повод моментите в новата му поетична книга "Навлизане в града".
За нея Петър Чухов казва, че е една "градска поезия с вселенски измерения", а Стефан Иванов - че е изключително музикална и концептуална книга, която наподобява структурата на песен.
"Тук музиката пак присъства като едно от важните неща, които са били за мен, защото осъзнах, че ми се иска в литературата – когато чета – да има повече музика. Не в смисъла на музикалност на стиха, на речта или на ритъм, защото в България има много добри поети и писатели, които го правят това нещо, а ми се искаше да присъства музиката заради самата себе си. Като явление, като нещо, което променя живота на хора по някакъв начин", обяснява Иван Вълев.
В стихосбирката му читателят открива тихата мъдрост на града и точния друг, без който Аз-ът на всеки от нас нямаше да бъде същият. Защото ние дефинираме себе си именно през другите, но и през нашите търсения, действия и движение.
Човек, казва авторът, е купчина от влияния, които моделира по свой образ и подобие.
"Навлизане в града" е втората книга на Иван Вълев. Първата му – "Завой", беше отличена с голямата награда "Пегас" за поезия на националния конкурс "Южна пролет".
За да се появи навлизането след завоя обаче, е било необходимо време за промяна.
"Просто трябваше аз самият да се променя в някаква степен. Както и да съм на някакъв по-различен житейски етап, защото ако един и същи човек пише едни книги, те ще си приличат прекалено много. Особено при поезията – тя е такъв жанр, че няма как да не оставиш голяма част от себе си в нея. И затова е нужно, за да бъде следващата книга различна и да надгражда предишната, и ти самият да бъдеш различен", допълва още Иван С. Вълев.
Според него няма нищо по-сигурно от теста на времето. А това, с което днес трябва да се справим, е равнодушието ни.
"Все по-трудно се вълнуват хората. И тъй като ако има нещо по-страшно от цинизма, това е безразличието, то това нещо е една тенденция, която е много негативна в последните две десетилетия в световен мащаб. (…) Това свръх изобилие от информация се свежда до едно безразличие като реакция и трябва да се промени, за да не бъде изкуството маргинализирано. Но как ще се промени и дали – това вече само времето ще покаже."
Повече от Иван С. Вълев чуйте в звуковия файл.
Предложената в това издание селекция от приказки, легенди и сказания разширява, обновява и преоткрива присъствието на Сенкевич в България. Хенрик Сенкевич (1846–1916) е полски писател, носител на Нобеловата награда за литература (1905). Книгата "От дълбока древност", която на 30 септември има премиера в Полския институт в София, представя три водещи..
Тази вечер (30 септември) в НБКМ, клуб "Писмена" ще се състои премиерата на книгата на Кирил Мерджански "Избрани епитафии от залеза на римската империя". За нея ще говорят Георги Цанков и Димитър Камбуров. Кирил Мерджански е един от важните съвременни български поети. Издал е книгите: "Нощен прилив" (1990), "Избрани епитафии от залеза на Римската..
Изложбата "Васил Захариев. 130 години от рождението на художника" има ретроспективен характер и представя значителна част от запазените произведения на автора. Тя е резултат от партньорството на Софийската градска художествена галерия с Историческия музей в Самоков и Държавна агенция "Архиви". Куратор е Любен Домозетски. В изложбата участват..
Постановката "Херкулес vs Авгий" е първата премиера на Театър София за новия театрален сезон. Тя е драматургична версия на класическия мит за Херкулес за почистването на Авгиевите обори и е дело на Ивайло Христов. Пиесата е решена като древнотръцка трагикомедия. Присъства хор, който не само пее, а и играе ролята на парламент и разказвач като..
Постановката "Пеперуди в стомаха" представлява забавна история, която напомня, че за да намериш себе си, първо трябва да се изгубиш в нечий друг свят. Режисьор e Николай Гундеров, a сценограф – Светла Колева. Музикалното оформление е дело на Денислав Анастасов. Актьорският състав включва Любомир Нейков, Ненчо Илчев, Иван Радоев и Лили Сучева...
Пътуването на зрителите из историите на новото българско кино в рамките на 43-тата “Златна роза” във Варна завърши с един филм, който обговаря..
В авторския си концерт композиторът Александър Кандов се връща четиридесет години назад във времето, когато е живял и работил България. В програмата са..
За донорството, трансплантациите, обществените и институционални нагласи към този процес разговаряхме с акад. Чавдар Славов. Всъщност, урологът по..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg