Борис Минков е едно от най-авторитетните имена в литературата ни. Автор е на романи и разкази, на книги с литературни изследвания, на учебници, редактор е в сп. "Страница". Той успява с достойнство да "стои" от двете страни – на писателите и на литературните критици и историци – при което балансът е доста труден. Борис Минков обаче успява и респектира с работата си и в двете посоки.
В интервю във в. "Култура" на въпрос на Марин Бодаков за каква литературна критика мечтае, той отговаря, че "адекватната критика на един роман може да бъде само друг роман, на една балада – друга балада и т.н. Книга срещу книга, като постепенно противоборството на това "срещу" се снема и от написаното става произведение. Това "срещу", което пада, е единствената територия на творчеството – толкова голяма, че никой не може да я притежава. Произведенията съществуват само в своята взаимна критическа поставеност спрямо другите.
И това е колкото идеален, толкова и универсален модел за критиката: и най-кратката рецензия (като всеки прочит) набелязва винаги "едно друго произведение" (това, което би могло да бъде), фиксира в крехката си, неустойчива на времето структура едно от неговите безкрайни възможни подобия. Ако човек тръгва към заниманието с критика, като мисли за тези космически неизчерпаеми възможности, тогава няма всекидневно потъване в рутината, няма пустота и принуди. Тогава критиката може да бъде самото мечтаене."
Новата книга на Борис Минков се нарича "Висящите полета на българската литература" и в нея той успява да се приближи максимално до мечтаната критика, за която говори в интервюто. Целта му е тези "висящи полета" да „изпълняват роля на своеобразни (рецептивни) гнезда", "висяща е конструкцията на гнездото, в което гнезди литературната (ни) продукция", казва той. "Висящи съоръжения са мрежите на традицията", както и висене е "самото дълго траене, в което живее изкуството", пише Минков.
Книгата отпраща към желание за свързаност в литературата ни, засичане на тези висящи полета, "прескачане" между произведения и автори, акцент върху тенденции и перспективи. Борис Минков разглежда литературните процеси, като изследва разнообразни връзки и пресичания между класически и съвременни творби, опира се на досегашни проучвания и анализи.
В книгата литературното поле е видяно като общо, в съвкупност, но и с много възможности за отклонения, които дават нови посоки и поводи за анализиране, за творчески търсения.
Повече чуйте в разговора с Борис Минков.
Снимки – Мая Любенова и Библиотека "Страница"
"Дневник от войната" е вторият самостоятелен авторски моноспектакъл на Силвия Станоева. Българската актриса е многократно награждавана за нейната работа в театъра. От 2022 г. живее в Рим. Представлението разказва за любовта на една жена, която живее в Париж по времето на Втората световна война и окупацията на града от нацистите. Войната отключва в..
Казват, че да си актьор не е лесно, да играеш себе си обаче – е още по-трудно, но и забавно. Четирима артисти чупят общо приетата матрица и излизат на сцената заедно, или поне донякъде, за да чуят зрителите техните откровения, абсурди, житейски ситуации,които всеки от нас е изпитвал, но не е казвал на глас. Без роли и без претенции. Йоанна..
Съвсем не на шега на 1 април в галерия "Ракурси" Валентин Ангелов подреди изложба със свои картини под името "Понякога вали през април". Това е неговата 13 експозиция в галерията и е поглед към търсенията му през последната година. Посетителите ще се насладят на серия от маслени платна, акварелни рисунки и графики. Сюрреалистичните му..
Когато чуем израза "двойнствен живот", често си представяме човек, който може би не води много честен такъв. В контекста на професиите обаче, това може да вземе невероятни обрати, които будят повече възхищение, отколкото съмнение. Такъв е случаят и на Ния Атанасова. Основното ѝ занимание е детската хирургия, но извън него е развила страстта да..
Константин Павлов е признат като оригинален творец със силно влияние върху модерната българска поезия и култура. Той е между най-значителните български поети на XX век. Поетът, драматург и киносценарист е роден на 2 април 1933 година. Завършва гимназия през 1952 г. Следва право в Софийския държавен университет . Работил е като редактор в Радио..
На 7 април – Деня на здравния работник, отбелязваме значимостта на хората, които се грижат за здравето ни не само в болничните зали, но и чрез словото...
Представете си ярко розово езеро със захарно бели облаци… във водата. Трудно е дори за разюздано въображение. А такова място съществува! Селото около..
"Ганьограф" е авторско работно наименование на кратките визуално-словесни творби в социалните мрежи, описващи "класическия българин" или "класѝка", нещо..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg