Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

11 декември – Световен ден на тангото

През месец декември любителите на тангото отново отбелязват Световния ден на тангото на 11 декември. Тази дата е избрана неслучайно, тъй като на нея са родени двама от най-емблематичните фигури на този чувствен танц и музикални стил – Карлос Гардел и Хулио Де Каро.

Карлос Гардел, роден през 1890 г., е бил певец, композитор и актьор, известен с изразителния си глас и страстните изпълнения на тангото. Той създава много популярни песни и става символ на този музикален жанр.

Хулио Де Каро, роден през 1899 г., е бил цигулар и композитор, който играе важна роля в развитието на инструменталната музика в рамките на тангото. Той съчетава класическите музикални елементи с традиционните звуци на тангото, създавайки уникални произведения.

Световният ден на тангото предоставя възможност за почитателите на този страстен танц и музика да се съберат и споделят своята любов към него. Иво Парушев, организатор на събитията, посветени на Световния ден на тангото в България, разказа за историята и значението на танца.

По неговите думи историята на тангото е обвита в мистерия, а стилът се формира в края на ХIХ в. в Аржентина. Този танц е смесица от различни мелодии и ритми, внесени от имигрантите в страната. В него се отразяват влияния от италианската канцонета, кубинската хабанера и африканското кандомбе. Танцът започва да се танцува в бедните квартали на Буенос Айрес през началото на ХХ век и постига своята златна ера през 30-те до края на 50-те години. Това е период, през който мнозина известни музиканти в Аржентина се посвещават на този жанр.

След този период обаче, с идването на хунтата в Аржентина към края на 50-те и началото на 60-те години, тангото бива постепенно изместено и цензурирано. Но към края на ХХ век, то преживява ренесанс и продължава да привлича любители.

Иво Парушев подчерта важността на тангото – като част от културното наследство. Този танц и музикален стил се превръщат в носител на историческа и културна ценност, което ги предпазва и ги прави все по-живи и актуални в съвременния свят.

Чуйте разговора в звуковия файл. 

По публикацията работи: Зоя Димитрова
ВИЖТЕ ОЩЕ
Стоянка Балова

Стоянка Балова: Най-важният фактор от невербалното общуване е интонацията

Невербалното общуване в политиката има сериозна роля в изграждането на цялостната представа за поведение. Може ли да се режисира невербалното, жестовете, мимиките, позицията на тялото или напротив, то винаги издава истинските намерения, поне за тези, които могат да ги разчетат? Влияят ли ни невербалните послания в политиката несъзнателно, така че да..

публикувано на 01.10.25 в 17:15

"Златният делфин" вдига завеса за 19-и път във Варна

От 1 до 7 октомври Варна е домакин на традиционния Международен куклен фестивал "Златният делфин" . Това е най-старият фестивал за куклено изкуство в България. Провежда се на всеки три години и тази година е неговото 19-о издание. Фестивалният афиш включва 11 спектакъла на театри от Китай, Грузия и Естония, както и най-доброто, създадено от..

публикувано на 01.10.25 в 13:10

Балетният спектакъл "Парижки нощи" гостува на "Софийски музикални седмици"

На 2 октомври от 19:00 часа на сцената на Националния музикален театър "Стефан Македонски" в София Балетът на Държавна опера - Стара Загора ще представи своята най-нова постановка "Парижки нощи“.  Спектакълът, поставен по повод 100 години Старозагорска опера от Донвена Пандурски –  хореограф и режисьор, е впечатляваща балетна фантазия в четири..

публикувано на 01.10.25 в 12:35

Чеховата "Вишнева градина" с премиера във Враца

С премиера на спектакъла "Вишнева градина" от Антон П. Чехов открива новия си творчески сезон Драматично-кукленият театър във Враца . Режисьор на постановката по последната пиеса на руския класик е дело на Владлен Александров. "Това е един от шедьоврите на световната драматургия и беше време трупата на Врачанския театър да работи едно..

обновено на 01.10.25 в 11:36

Сакрално и еротично в картините на Васил Н. Василев

За Васил Н .  Василев това са основните материали – светлината на свещеното и сянката на телесното.  Градейки по особен, поетичен начин формите и пространствата с тях, ненатрапливо напомня за смисъла им на носители на сакралното и еротичното. Тази двойственост е в цялата изложба – в цикъла "Христос и блудницата“, в картините " Мъж със свещ..

публикувано на 01.10.25 в 11:36