Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ученици от българските неделни училища в Кьолн и Париж посетиха столиците на България

Образователното пътуване е по програма на МОН, от която ще могат да се възползват 11 български училища в Европа.

Двадесет гимназисти от българското неделно училище "Аз Буки Веди" в Кьолн и "Св. Кирил и Методий" в Париж имаха възможност да видят и да се докоснат до важни за историята ни места и обекти в София, Велико Търново, Плиска, Велики Преслав, също етнографския музеен комплекс "Етъра", Ловеч и др.


В рубриката "Всичко за образованието" двете ръководителки на групите – Росица Байрактарски, директорка на училище "Аз, Буки Веди" и Марияна Широва, учителка по български език и история в училище "Св. Кирил и Методий", споделиха за преживяното по време на образователното пътуване и наблюденията си върху ефекта от него за учениците, повечето от които родени в чужбина, живеещи и учещи в чуждоезикова среда. Въпреки че всички те са посещавали родината на родителите си, гостуват на роднини и почиват в курортите ни, това пътуване им показва една "друга" България – страна с богата история, култура и съвременност.


Интересен и полезен е замисълът да се обединят групи от деца, живеещи и обучаващи се в две различни държави с различен национален език. Това ги стимулира да използват българския език, за да общуват  помежду си, за което спомага и грижливо подготвената програма от занимания, съчетаваща полезното с приятното, казва Росица Байрактарски.


"Езикът е мостът, който води до всичко друго, т.е. без един добър, стабилен, както казвам, език, който да позволи на децата да стъпят с два крака в разговорите, в културата, във всичко, което ги обгражда на български език, те не могат да достигнат и не могат да почувстват дори история, литература и т.н. като свои. Затова трябва да се обръща повече внимание на езика и той да бъде стабилизиран и вкаран в някакви релси, за да може децата този инструмент, ако трябва да го наречем така изкуствено, той е повече от инструмент, обаче с този инструмент да могат да достигнат и до другото познание."


Марияна Широва с удоволствие наблюдава реакцията на децата при срещите "на живо" с това, за което са учили в часовете. "Най-вече те изградиха една емоционална връзка с това, което знаят, видяха го на живо и като говорят и на български всъщност езикът им послужи за създаване на тази емоционална връзка с България и със знанието за България. Изведнъж то оживя сякаш… стана лично… За нас е много важно българският език, който преподаваме на почти 2000 километра от България, да бъде личен, да има емоция с него, защото това е гаранция, че тези ученици ще продължат да го практикуват…"


Преди разговора с двете учителки имахме възможност да чуем какво направи най-силно впечатление на самите деца в запис, който осъществи специално за предаването госпожа Байрактарски.

Повече чуйте в звуковите файлове



По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мария Боянова, гл. ас. д-р Радина Илиева, гл. ас. д-р Стамен Кънев (от ляво надясно) на събитие в столичен мол за разпространяване на образователните програми и продукти на Националния етнографски музей, както и актуалните изложби.

НЕМ – пазител на българската идентичност: 3 епизод – Образователни програми

В третия епизод, посветен на Националния етнографски музей към БАН, разказваме за образователните програми , които реализира музеят днес. Националният етнографски музей към Българската академия на науките съществува, за да събира и изследва истории и предмети от бита на българина в миналото и настоящето. Сред основните цели на музея са: Да..

публикувано на 12.11.25 в 16:10

SOS детски селища в подкрепата за психичното здраве при подрастващите

"Подкрепа за психично здраве и благосъстояние сред уязвими подрастващи" Това е инициатива, която се реализира от сдружение SOS детски селища България и цели да подпомогне деца на възраст между 10 и 15 години в това да разпознават и отработват техните чувства и емоции, породени от стреса в ежедневието, в училище и в семейството. Дейностите по..

публикувано на 12.11.25 в 15:50
д-р  Радостина Минина

От науката към практиката: нов инструмент за ранно откриване на стреса

Кои са най-стресиращите професии в България и какви са нивата на социална тревожност сред младите хора – това бяха сред основните теми на Националната научна конференция, посветена на психичното здраве и съвременните подходи за неговото опазване. За инициативата и новите изследвания разказа д-р Радостина Минина в ефира на предаването "Време за..

обновено на 11.11.25 в 13:23
Д-р Радослав Александров

Еврика! Успешните българи: Радослав Александров

Той е живо доказателство за това колко важна е приемствеността в образованието и науката. Някогашният медалист от международните олимпиади по биология д-р Радослав Александров днес е един от преподавателите, които подготвят младежите от националния ни отбор. А е започнал да помага на по-младите олимпийци още като първокурсник... "Гордеем се с..

публикувано на 10.11.25 в 17:05

"Музейко" – епизод 1: Настояще

Науката се превръща в игра, когато можеш да я пипнеш и помиришеш, да скочиш с двата крака в друг свят, да експериментираш и да се изненадваш. Когато можеш да мечтаеш. Започваме едно вдъхновяващо приключение, в което ще ви заведем в най-големия детски научен център в България, който се намира в София – Общински културен институт..

публикувано на 10.11.25 в 12:55