"Отправяне към Годо" е спектакъл, в който се разглеждат темите за самотата, загубата, объркването и търсенето на свързване. Двама изгубени персонажи навлизат в празнота, привидно лишена от време и пространство, издирвайки връзка – със собствените си тела, помежду си, със земята и пространството, които обитават. По поетичен и по делничен начин те изглежда са изгубили и ключовете, и душите си, споделя хореографа и актьор от ирландски произход Дани Кърнс:
"Поставяме телата си в гранични ситуации. Идеята за чакането, което поставя Бекет в текста, ние интерпретираме през телата си. Боравим и с въпроса за загубата, какво ще погледнем на загубата, дори на смъртта. Импровизираме много, но не разбирайте, че представлението е пълна импровизация, просто като хореографии и контактна импровизация много изследвахме и търсихме тези въпроси за границите. Текста на Бекет, за нас е вдъхновение за движението на телата ни. Нашите персонажи по-скоро се лутат и спъват в пространството, решени да се отправят към неизвестното, дори ако се наложи да "изгубят главите си", за да намерят нещо по-ценно."
Представлението е колаборация между изпълнителите Мари Шабер, Дани Кърнс и композитора/музикант Томас Брода и през 2023 г. е представено на фестивалите Resolution в The Place и Camden Fringe в Cockpit Theatre, Лондон. Започвайки работа заедно по време на пандемията, авторите се зареждат от отношенията между лични истории, колективни травми и необходимостта едновременно да поставяме под въпрос и да приемаме нещата, които изглеждат абсурдни в живота и в творческия процес. Работата включва постоянно връщане към "оставането в неизвестност" в опит да не бъде предписвано еднозначно тълкувание, а да бъде оставено пространство за появата на нюанси и многосмислие. Откакто представлението е на сцена, то продължава да се развива в срещите си с въображението и асоциациите на публиката, които носят нова информация, тълкувания и идеи на авторите.
"Екзистенциално е по игрив начин – помага ми да достигна до чувството на екзистенциален ужас, но по начин, който ме кара да се навеждам напред и да се ангажирам с идеите." Джоел Гейтхаус (ръководител на бакалавърската програма по актьорско майсторство за сцена и екран в Performance Preparation Academy). Зрителите са поканени да останат за неформална дискусия с артистите след представлението. Датата на премиерата е 15-и февруари от 19 часа на сцената на Топлоцентрала.
В момента Дани работи и по импровизационни сутрешни уоркшопе в клас, който се занимава с практиката на контактна импровизация през специфичната гледна точка на изпълнението. Ще изследваме докосване, скали на мускулно напрежение и освобождаване и изграждане на последователност на партньорство с контактна импровизация като основа в Ход – движенческа лаборатория.
Дани Кърнс изследва теми, свързани с връзките, самотата, мъжествеността чрез сложни слоеве, които могат да бъдат докодирани чрез тялото. Работата, която върши, е много физическа, със силен акцент върху импровизацията за откриване и за изпълнение (сама по себе си), както и върху изграждането на театрални пейзажи, които синтезират целия му опит и обучение. Конкретни форми, които са го ръководили, са контактната импровизация и капоейра, които той е учил в продължение на 15 години. Интересува се от тялото като средство за преодоляване на обикновените и механични модели в живота – това го кара да работи в Полша в продължение на няколко години със Studium Teatralne, бивш лабораторен театър със силен акцент върху обучението на изпълнители, следвайки родословието на Йежи Гротовски. Мари Шабер е хореограф, учител и изпълнител през последните 16 години в Лондон, Франция и Германия. Обучавала се е в The London Contemporary Dance School и наскоро придобива магистърска степен по творческа практика от Trinity Laban. Тя е стипендиант Gill Clark и Leverhulme. Работата ѝ се представя в Европа – в Tripspace, Tanzfabrik Berlin, в художествени галерии в Хонконг и Малайзия, на специфични места в Буркина Фасо, в OMI в САЩ. Томас Брода е мултиинструменталист, с дълбока любов към импровизацията и връзката между различни форми на изкуство. Тримата работят заедно от 2019 г. като опитни практикуващи в съвременния танц, контактната импровизация, физическия театър и музиката и ги комбинират, за да създадат истории и преживявания, които резонират и са въздействащи за тях самите.
Снимки: РЦСИ "Топлоцентрала", Ангелина Грозева
Сюжетът на романа "Лешникови градини" поставя сериозни и открити въпроси, без компромиси. Защото тъкмо със задаването на въпроси се открива нов свят, който трябва да бъде изследван от читателя. Свят, създаден от автора – в случая каза писателят, поет и преводач Хайри Хамдан. Самият той казва, че се пита постоянно защо героите му са взели..
Стратегии за прилагане при четене и изисквания за жанрове. Размисли за романа на Владимир Полеганов "Другият сън". Каква подготовка изисква четенето? Трябва ли читателят да е наясно с конвенциите на съответния жанр или с начините, по които работят литературните похвати, за да чете пълноценно? Какво "изискват" от нас литературните..
Архивите са живи в "Terra Култура", за да отбележат чрез хроника в звук 5 години без Стефан Данаилов . Ламбо, Мастера, майор Деянов, българския Ален Делон… Какво остава след човек, когато отпътува отвъд този свят? Може би винаги е подходящо да питаме мечтите на човека. Малкият Стефан е мечтаел да стане моряк. Съдбата обаче го кани..
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се срещнете с този естетически и социален портрет на социално бедни хора. Специален гост на предаването "ФотоФабрика – факт и фикция" е един от най-човеколюбивите съвременни артисти Валерий Пощаров,..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Точка Илиева е артист на свободна практика с дълбок интерес към уличното изкуство, което използва като платформа за социални и екологични послания. Нейни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg