Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Скадинди лапер" и магията на кукления театър в най-необичайни места

Димитра Попова и Любомира Костова
Снимка: Василена Мирчева

 Как се променя кукленият театър, адаптира ли се към нови сцени – в "Нашият ден" гостуват Любомира Костова, режисьор на детския спектакъл "Скадинди лапер" и Димитра Попова, автор на текста и актриса. Кукленото представление е дело на независима театрална формация, която обичайно се занимава и с японски марионетен театър. 

"Скадинди лапер" е един различен театрален проект, който живее своя сценичен живот в необичайни пространства. Премиерата се е състояла в "Топлоцентрала", но през месец март представлението може да бъде видяно на една още по-нетипична локация – в клуб "Строежа". 

Любомира Костова споделя, че независимите театрални формации страдат от липсата на сцени и пространства за изява. В същото време места като "Строежа" все по-често предлагат нестандартни възможности. Това е хубаво, особено за детския театър, който, по думите на режисьорката, е важна част от възпитанието и растежа на децата. 

Разлика в поколенията има. Според Димитра Попова количеството информация, достъпът и дигитализацията влияят на начина на възприятие. "Предлагайки изкуство, трябва да се съобразяваме с това, че то трябва да е динамично и интересно." Все пак Попова вярва, че в кукления театър има магия, която задържа вниманието на децата. Той е различен от видеата, които са свикнали да гледат – предмети, кукли оживяват пред очите им – нещо, което надскача технологиите.

Любомира Костова разказва, че формацията съществува вече 6 години. Идеята за представлението "Скадинди лапер" се ражда, след като Димитра Попова издава детска книжка с това име. Това е първото изцяло българско представление на трупата и създателите обмислят и създаването на анимационно филмче. Спектаклите на формацията винаги съчетават театъра с допълнителни линии – музикални или литературни. Според Костова децата не разбират ефекта на рационално ниво, но тяхното преживяване става много по-пълноценно.

А какво значи "Скадинди лапер"? В книгата и в пиесата това са магически думи. Произходът им се крие в детството на Димитра, когато тя си измисля свой собствен език, а това словосъчетание остава в съзнанието ѝ през всичките тези години.

Това, че спектаклите се играят в по-малки сцени, според Костова, е предимство. Разбира се, се налага допълнителна координация, но тези места проявяват необходимата гъвкавост, за да бъдат пригодени за представленията. Това улеснява контактът с публиката.

"Смятам, че е много важно децата да бъдат привлечени и да им бъде показано, че това е пространство, което е и тяхно. Защото театърът е комуникация, не само ние представяме нещо – публиката заедно с нас участва в създаването на този спектакъл дори когато не е интерактивен", казва режисьорката.

Създава се един интересен контекст за обмен на публики и общуване между различните изкуства и техните любители. Ето защо създателите на представлението призовават и други клубове и бизнеси да се замислят как могат да включат изкуството в своята дейност.

Повече по темата чуйте в звуковия файл: 


По публикацията работи: Бисерка Граматикова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Браат, няма какво да се обърка!

Това са едни от най-често използваните думи от днешните тийнейджъри. "Няма какво да се обърка" се превръща и в девиз на TRAP Fest – фестивалът за култура, музика и младежка енергия. Това лято той отново събра млади хора от цялата страна с концерти, сцени и незабравими емоции. Създателят на едно от най-новите читалища у нас и организатор на..

публикувано на 06.09.25 в 09:20
Силвия Чолева и Никола Петров

Никола Петров – за контраста между победата и разкайването

Как се ражда поетът? На този въпрос се опитва да даде отговор Никола Петров, който представи своята книга "Ето го разкаяния победител" на 41-вите Празници на изкуствата "Аполония". "Това е въпрос на емпирично доказване, което вероятно ще включи някакви генетични проучвания и проучвания на това как средата влияе, ако приемем, че те не се раждат изцяло..

публикувано на 05.09.25 в 15:31
Георги Гоцин в

Георги Гоцин и усещането за свободен дух

Това, което  открих още при първия прочит е как, през цялото време, през целия си живот искаме да бъдем колкото се може по-свободни и неограничени, но сами се ограничаваме и всъщност нашата свобода зависи изцяло от нас… казва   Яна Титова за пиесата на  Захари Карабашлиев "Лисабон". Яна Титова е режисьор на спектакъла на Младежкия театър...

публикувано на 05.09.25 в 14:23
“Диви ягоди”

“Диви ягоди” на “Аполония” 2025

След като получи “Специалната награда на журито” на Международния филмов фестивал “Любовта е лудост”, “Диви ягоди” беше представен на публиката на 41-вата “Аполония”. Дебютът в игралното кино на Татяна Пандурска е по документалните разкази “Забравените от небето” на Екатерина Томова и разказва за архитект Дафни Бело от Ню Йорк. Дафни неочаквано..

публикувано на 05.09.25 в 13:05
Таня Димова и Георги Борисов

Георги Борисов разказва историите си на “Аполония“ 2025

Георги Борисов представи двутомника си "Моите истории" в Художествената галерия в Созопол в рамките на 41-вите Празници на изкуствата “Аполония”. Литературният труд обхваща дълъг период от живота му – от 1973 до 2023 година.  Без да нарича томовете дневник, спомени или да определя изобщо жанра им, авторът "представя непубликувани свои..

публикувано на 05.09.25 в 12:01