Музика от епохата на барока и класицизма звуча на 22 февруари в Двореца на изящните изкуства BOZAR в Брюксел с гостуването на камерния оркестър Камерата Залцбург и холандската цигуларка Жанин Янсен. Изявата бе част от кратко европейско турне на състава, включващо още концерти в Херлен, Фрайбург и Париж. За начало на концерта в Брюксел музикантите изсвириха ранната Симфония № 6 в Ре мажор на Йозеф Хайдн, позната под името "Утро". Творбата е първата от три поредни симфонии, написани през 1761 – годината, в която Хайдн е назначен за капелмайстор в двора на принц Антон Естерхази в Айзенщат. Творбите, озаглавени "Утро", "Пладне" и "Вечер", отрязват три отделни моменти от деня. Шестата симфония започва с красиво соло на струнните, описващо изгрева на слънцето. Това е меко, спокойно начало на деня в сравнение с по-късните образци в репертоара като например в Алпийската симфония на Рихард Щраус. Когато слънцето засиява на небосклона, денят е огласен от песните на птиците с интересните сола на флейтата, обоя и фагота, изсвирени майсторски от солистите на Камерата Залцбург. Музикантите чудесно изобразиха жизнерадостния характер на творбата, повлияна силно от стила на италианското Кончерто гросо.
Камерата Залцбург е един от водещите европейски камерни оркестри, радващ се на над 70-годишна история. Той е основан през 1952 г. в родния град на Моцарт от диригента Бернхард Паумгартнер. Съставът е специализиран основно в изпълнение на произведения на Моцарт и неговите съвременници. За артистичното развитие на Камерата Залцбург съществен принос имат и диригентите Шандор Вег и Роджър Норингтън. С оркестъра са осъществени две интегрални регистрации на всичките концерти за пиано и оркестър на Моцарт с майсторите на клавира Геза Анда и Андраш Шиф. Възприел латинския принцип "Primus inter pares" или "Пръв сред равни", от 2016 година Камерата Залцбург работи без главен диригент, като лидери на състава са двамата концертмайстори. В Брюксел това бе роденият във Венецуела цигулар Джовани Гуцо, свирещ на инструмент Галиано от 1759 г. Гуцо и прочутата Жанин Янсен изпълниха Концерта за две цигулки № 2 в ре минор на Йохан Себастиан Бах – едно от най-известните творения на гениалния композитор. Двамата солисти изсвириха с голяма енергия и устрем двете бързи части Vivace и Allegro, в които инструментите непрекъснато си разменяха водещата роля в стремителна надпревара. А бавното Largo бе като лиричен дует от кантата с две пеещи цигулки вместо гласове.
Заедно с френската пианистка Елен Гримо през настоящия сезон Жанин Янсен е резидентен артист на Камерата Залцбург с множество съвместни изяви. Цигуларката свързва работата си с оркестъра с две думи: "доверие и Моцарт". "За мен Моцарт си остава много труден" – признава холандката. След паузата великолепният звук на нейния Страдивариус от 1715 г. изпълни залата в BOZAR с прекрасния Концерт за цигулка и оркестър № 3 в Сол мажор на Моцарт. В него цигуларката демонстрира техническа виртуозност, изразителен, ефирен звук, чиста интонация. Времето сякаш спря в бавното Adagio в плавна, нежна кантилена и прекрасно пианисимо. Янсен е майсторка на звука във всички динамики и експресии – от деликатните, меки щрихи до стремително форте. Сценичното излъчване на холандката е много естествено, непринудено и същевременно темпераментно и завладяващо. През 2021 г. Янсен участва в документалния филм "Влюбвам се в Страдивариус", разказващ през нейния поглед живота на прочутия майстор на цигулки Антионио Страдивари. Жанин Янсен е основател и артистичен директор на фестивала за камерна музика в Утрехт.
Програмата в Брюксел завърши с До-мажорната Седма симфония на Хайдн, озаглавена "Пладне". Творбата има малко по-наситена оркестрова партия в сравнение с "Утро". И в това произведение Камерата Залцбург впечатли с хомогенен, чисто интониращ щрайх. Отново великолепен бе Джовани Гуцо в дългите сола на първата цигулка. Чудесно прозвуча и дуетът му с водещия челист Антон Спронк. Завидна виртуозност демонстрира и лидерът на контрабасите Сеп Радауер в голямото соло от третата част – Менует. Публиката в BOZAR горещо аплодира участниците в концерта. Белгийските меломани за пореден път показаха характер и кураж и въпреки, че навън преминаваше поредната ураганна буря на име Луис, залата в Брюксел бе препълнена.
На днешния ден се навършват 66 години от гибелта на рок легендите Бъди Холи, Биг Бопър и Ричи Валенсуела . Самолетът им се разбива в Айова, по време на турне. На мястото на катастрофата и в родните им градове всяка година се организират възпоменателни събития. Този ден е наречен от феновете на рокендрола "Денят, в който музиката умря". Бъди Холи,..
Талантливата пианистка е родена в град Бургас в голям музикантски род. От съвсем малка има увлечение към сцената и на петгодишна възраст започват занимания по пиано, балет, танци и изобразително изкуство. След първия ѝ рецитал в пети клас, не закъсняват и наградите от конкурси: Aevea Piano Prize - Италия, Leopod Bellan International Music..
По традиция в периода преди Нова година Кралската опера на Валония в Лиеж предлага на публиката заглавия от по-лекия, комичен жанр. През 2024 г. това бе оперетата "Перикола" на Жак Офенбах, реализирана от Лоран Пейи. Френският режисьор е най-изявеният сценичен интерпретатор на творбите на Офенбах днес, достоен наследник на именития от близкото минало..
Музика: Джакомо Пучини Либрето: Джузепе Джакоза и Луиджи Илика по драмата на Давид Беласко, основана на историята "Мадам Бътерфлай" от Джон Лутер Лонг от 1898 г. Премиера: 17 февруари 1904 в Миланската Скала. Същата година е играна в Бреша, през 1906 е третата "американска" версия, а през 1907 г. е представена и в Париж. Пучини открива сюжета за..
1 февруари 3.00 часа – Рейналдо Хан (1874-1947), Клавирен квинтет във фа диез минор. 3.31 часа – Теодор Дюбоа (1837-1924), Клавирен квартет. 4.02 часа – Габриел Форе (1845-1924), Клавирен квинтет № 1 в ре минор, оп. 89. Изпълняват: квартет "Класика" и Меган Милац (пиано). 4.35 часа – Теодор Дюбоа (1837-1924), Chant Pastoral (Пастирска песен)...
Преди дни депутатът Румен Петков попита "Кой го интересува ДС?", т.е. 35 години по-късно има ли смисъл да говорим за отминали неща. За кои "отминали неща"..
Тя е символ на установения морал и етикет, при това не само на държавно и политическо ниво, обвързана е със социални каузи от всякакъв вид. Винаги трябва..
Ако попаднете на белгийски битак, наречен брокант, ще забележите как ловците на антики най-внимателно ровичкат сред купищата ленени покривки и ръчно..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg