Филмът, който донесе номинация на Крум Родригес от Американското общество на кинооператорите – "Гражданинът светец", беше прожектиран пред българската публика на 28-ия София филм фест в присъствието на режисьорката му Тинатин Кайришвили.
Грузинската сатирична притча разказва историята на светец, който слиза от кръста, за да заживее сред смъртните. При това в черно-бяло.
"Разказваме вечна история, която може да се развие по което и да е време, в който и да е народ и именно затова реших да я разкажа в черно-бяло. Освен това за всички кинодейци си мечтаят да снимат черно-бял филм. Пробвах различни крайности и тази една от тях", каза в "Артефир" Тинатин Кайришвили.
Филмът ѝ изпитва пределите на човешката вяра и поставя в основата най-същественото за човека - надеждата.
"Може би знаете, че Грузия е доста религиозна държава и това е съвсем отчетливо след разпадането на СССР. Религията още повече се засили тогава. Много от хората обаче не разбират какво се крие зад вярванията, просто ги следват, без да ги поставят под съмнение. Аз от своя страна исках да го направя – да поставя под съмнение това дали трябва да се следва такъв модел на вярване, който да се приравнява към добър живот. Имах желание да поставя въпроса: "Това ли иска Христос от нас и как ще реагира той, ако дойде сред хората?". Имам много персонажи във филма заради въпросите, които исках да поставя. Някои от тях са доста набожни, фанатични дори, други пък съдят. Така че филмът е по-скоро за надеждата, всички ние имаме нужда от нея, независимо дали сме набожни, или не. Това се стремих да подчертая", обяснява грузинската режисьорка.
Според сюжета на филма ѝ на главния площад на миньорски град се издига кръст със статуя, изобразяваща светец, смятан от местните миньори за техен закрилник. Един ден кръстът е свален за ремонт, а статуята внезапно изчезва. Когато впоследствие сред жителите се появява мистериозен непознат, за тях няма съмнение кой е той. Идеята на Тинатин Кайришвили е той да бъде ням, а хората да водят монолози с него по същия начин, по който се изповядват пред дадена икона. Говорят, но не очакват отговор. Всичко води до това, че човек често избира да предостави отговорността за решенията и действията си на друг, в случая на оживялата статуя.
"Исках да покажа, че хората си намират собствени извинения за различни събития. Исках да има и хумор, защото не може да съдиш сериозно, когато нещо такова се случи", допълва Кайришвили. Според нея осъждането, на което сме способни, се дължи на страха, който изпитваме.
"Гражданинът светец" е третият ѝ филм, дебютът ѝ "Булки" излиза през 2014 година. Тинатин завършва филмова режисура в Университета за театър и кино в Грузия и усилено се занимава и с продуцентство. Сценарият на черно-бялата история, част от програмата на София филм фест 2024, също е нейно дело.
За киното и работата си с оператора Крум Родригес режисьорката казва:
"Киното е нещо, което се натрупва в нас, и когато вече не можем да оцелеем без него - можем да се изразим. Най-доброто в киносвета е, когато откриеш някой, който споделя твоите мисли, идеи и представи. С Крус се случи именно тази връзка и много се радвам, че филмът му донесе успех на всички континенти."
Целия разговор с Тинатин Кайришвили чуйте в звуковия файл.
Един градски филм, който да представя драмата на интелигентния, чувствителен човек в България – това представлява дебютът в игралното кино на режисьора Петър Русев. "Апостол: един нежен рицар в Бруталия" е черно-бялата история на талантлив млад мъж, който от дълго време страда от главоболие и това го прави неработоспособен. Напътстван в кратките си..
Макар да съществуват отскоро, това лято за българската формация Woomb ще е, меко казано, натоварено. Предстоят им серия от концерти и фестивали. Още тази седмица Woomb ще свирят на шоукейс конференцията Spike в Пловдив, а преди това в София, във вторник, 21 май, ще подгряват белгийците Whispering Sons . В сърцето на Woomb стоят..
Изложбата "Рисуващи артисти" в софийската галерия "Финес" обединява десет български актьори в любовта им към изобразителното изкуство. Организирана е от Олег Чернев, който вече има три самостоятелни експозиции на фотопейзажи, а идеята е заимствана от инициативата на Игор Марковски "Пеещи артисти". "Трябваха 18 месеца, за да се стигне до..
В рубриката "Културен код" на предаването "Terra Култура" се насочваме към изложбата "Великден" на художника Велин Динев в столичната галерия "Сердика". Изкуствоведката Диана Драганова-Щир коментира симфонията от платна, асонанси и света в митове и легенди, пресъздадени от автора. В предаването се включва и самият Велин Динев. В ателието си..
Странният мъж на масата до прозореца, който говори за музика – това е диригентът, музиковедът, просветителят, основателят на Международния фестивал "Мартенски музикални дни", основоположникът на музикално-образователните лектории в България Илия Темков. В "Terra Култура" разговаряме с Нейка Кръстева , журналист и автор на книгата "Илия Темков –..
Предизборните дебати, политиците като "кукувици от часовник" и журналистите като PR-и на политиците – коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев"..
Интригуващата, енигматична камерна опера на Бенджамин Бритън "Въртенето на винта" се игра през май в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Творбата се счита..
Проф. Димитър Вацов, преподавател по философия в НБУ и председател на Фондация за хуманитарни и социални изследвания - София, коментира в "Мрежата" по..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg