Последната премиера на чудесния оперен театър в Стара Загора е красивата и екзотична приказка на Жорж Бизе "Ловци на бисери", представена на 21 и 22 март от екип в състав: Славчо Николов– режисьор, Владимир Бошнаков – диригент, Младен Станев – хормайстор, Ромина Славова – пластика. Езиковата подготовка на певците, преводът и субтитрите са на Снежина Здравкова, която специално за предаването "Неделен следобед" направи кратко интервю с оперната звезда от Косово Беса Лугичи, която представи ролята на Лейла във втория спектакъл в Стара Загора.
Беса, не за пръв път работиш в България, а в операта в Стара Загора също не ти е първа постановка. Кажи какво интересно имаше за теб в тази постановка на "Ловци на бисери".
Беса Лугичи: Да, вярно е, че е голямо удоволствие за мен да работя в този театър, защото там ми дават достатъчно пространство, за да дебютирам в роли, които за мен са много важни за израстването ми като артист, но и като музикант. Този път съм особено щастлива, защото никога не съм си мислела, че ще дебютирам в тази роля – Лейла от "Ловци на бисери". Но г-н Огнян Драганов ми казваше, че тази роля е за мен, че мога да опитам друг начин на пеене в музика, където се чувствам добре, а тя наистина ми харесва. Беше прекрасна възможност да работя с г-н Славчо Николов, с маестро Бошнаков, с певците, които са ми близки, всички те са истински професионалисти и ти дават огромно професионално задоволство. Затова се радвам толкова да се върна в този театър. Много щастлива съм, че направихме тази постановка. Не беше лесна работа! Особено пък, защото трябваше да пеем на френски! Работихме със Снежина, която свърши много сериозна работа с всички певци, за да звучим точно на френски, а не на друг език. Самата аз съм доволна от това, което показахме. Доказателство е и, че публиката толкова много ни ръкопляска – което означава, че ѝ е харесало каквото показахме. Въпреки, че работихме с такова темпо! И се надявам, че няма да спрем дотук, че ще се намерят и други възможности да се повтори тази продукция. Тя наистина се превърна в голям успех за всички.
Каква е разликата в работата ти по "Фауст" и сега в "Ловци на бисери". Има ли някаква голяма разлика и ако да, каква е тя?
Б.Л.: Мисля, че Фауст е повече философска, друга натура за пеене. При мен специално Маргарита е по-близка до моя тип пеене, до моето звучене, моята "вокалност". Когато видях партитурата, а и после, когато пях партията, не ми се видя толкова трудна за преодоляване. Но при Лейла, която е доста по-висока, по-скоро е колоратурна, като Анджелика, аз имам естествено този глас. Имах известно съмнение, мислех, че тази роля може би няма да се получи. Но видях, че след като пях Лучия, Виолета, Лейла приляга отлично на моя глас. Разбира се, винаги трябва да търсим да подобрим нещо, не само в конкретната роля, по принцип. Но вярно е също, че при Лейла предизвикателството беше по-голямо, отколкото при "Фауст". Макар, че и във "Фауст" ролята е голяма и изисква също много сериозна работа. Но и при двете, макар че са в различен стил, аз се чувствах добре.
Доколкото разбирам, самата постановка на "Ловци на бисери" ти хареса. Има ли нещо повече, което би направила в тази роля?
Б. Л.: Какво да дам повече на ролята ли? При това темпо на работа, в този кратък период, в който работихме, беше невъзможно да направим повече. Защото бяхме два състава и трябваше всички да репетираме. Но е сигурно, че не само при Лейла, и за всички роли артистът трябва винаги да намира и да наслагва, да подобрява работата си и да даде най-доброто от себе си. Щеше ми се да имаме повече време и да репетираме повече, за да се подобрим още и ролите ни да ни станат още по-близки. Казвам го за себе си, но мисля, че се отнася за всички артисти. Защото само две представления, колкото имахме сега, не са достатъчни.
В звуковия файл можете да чуете интервюто на Снежина Здравкова, както и изпълнения на Беса Лугичи като Маргарита от "Фауст" и като Лейла – запис от спектакъла на "Ловци на бисери", състоял се на 22 март в Старозагорската опера под палката на Владимир Бошнаков.
В опита си да преоткрие италианските корени на мелодрамата Миланската скала се насочва към по-рядко поставяни творби от автори творили във Венеция (Кавали и Чести) и Неапол (Винчи). В настоящия сезон погледа се разширява към богатия културен живот в границите на Австрийската империя, създаван от творци от различни среди, предимно на италиански език...
Композитор: Флориан Леополд Гасман Либретист: Раниери де Калцабиджи. Премиера: 1769 г в Бургтеатър, Виена Действащи лица и изпълнители: • Фалито – баритон, импресарио • Делирио – баритон, поет • Соспиро – тенор, композитор • Риторнело – тенор, певец • Стонатрила – сопран, примадона • Сморфиоза – сопран, (втора) примадона • Порпорина – сопран,..
След априлското им турне в Китай и преди лятното в САЩ, вълнуващото експериментално диско дуо K not K, известно още като "Карпов не Каспаров" , ще гостува за първи път в Русе. През последните години източноевропейската музикална формация е обиколила множество големи клубни и културни сцени, музеи и художествени галерии в Европа. Споделяла е..
1 май Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Андрис Пога. 3.00 часа – Лили Буланже (1893-1918), В една тъжна вечер (D'un soir triste). 3.12часа – Анри Дютийо (1916-2013), Концерт за виолончело "Tout un monde lointain" (Цял един далечен свят). Солист: Анастасия Кобекина (виолончело). 3.40 часа – Владимир Кобекин (р.1947), Gaillarda..
В Международния ден на джаза – 30 април, Шумен отбелязва празника на свободния дух чрез необичайно и вдъхновяващо събитие, което съчетава музика и визуално изкуство. Музикалният журналист и програмен директор на "Jazz FM" Светослав Николов бе специален гост в творческа инициатива, която разкри джаза като път към себеизразяване и споделена емоция. "..
Къде в общуването между политиците и гражданите можем да поставим израза "Да разлаем балъците", кога властимащите използват такава стратегия към..
Изминаха 100 дни (20 януари – 29 април 2025) от началото на втория мандат на американския президент Доналд Тръмп в Белия дом. Журналистката от NPR..
Юлияна Атанасова е биолог и главен асистент в Националния център по заразни и паразитни болести. Тя, заедно със свои колеги, работи по проект за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg