Периодично темата за сексуалното образование в училищата се завръща във фокуса на публичното внимание. Днес обществената дискусия сякаш отново е в разгара си, но с нови акценти и послания. Трябва ли да има програма за сексуално образование сред учениците и по какъв начин да бъде поднесена тя – разговор в "Нашият ден" с доц. д-р Румен Бостанджиев (на снимката в текста), сексолог и психотерапевт.
Самата дефиниция за сексуално здраве води до недоразумения и конфликти. По думите на доц. Бостанджиев темата е емоционално наситена, защото докосва нещо много интимно за всички нас. Сексологът дава своето лично определение за сексуално здраве:
"Ако изхождаме от идеята за здравето като благополучие на човек във физически, психически и социален аспект, сексуалното здраве е този аспект, който е свързан с нашата сексуалност – с факта, че се раждаме и живеем като мъже и жени – с тези аспекти на здравето, които са свързани с интимното партньорство, със семейния живот и с родителството. Това са три основни житейски роли, за които е необходимо човек не просто да бъде здрав като физика и да има репродуктивни функции, които са пълноценни. Той трябва да притежава един сложен комплекс от ценности, умения, нагласи. Освен това в обществото, в което живеем, е необходимо да има култура и социални регламенти, които да подкрепят възможността хората да изграждат пълноценни семейни общности и в тях по най-добрия начин да изпълнят своята родителска роля."
Според госта сексуалното здраве е динамичен процес, в който се изграждат личностни и социални предпоставки за пълноценен живот. Училището формира основните житейски компетентности, но все още пренебрегва темата за сексуалността, която е свързана със способността на всеки индивид да разбира своите емоции и преживявания в социален контекст. Епизодично се възражда тенденцията, усвояват се средства, но няма устойчивост – не съществува сериозна система, която да отчете резултатите от тези програми, смята доц. Бостанджиев. Той дава примери от САЩ и Европа, където програми, развиват емоционалната и социална компетентност през призмата на сексуалното образование.
Сексологът смята, че през годините темата е била брутално идеологизирана, за да се стигне днес до така наречената "джендър идеология", превърнала се в един от стълбовете на политкоректността. Доц. Бостанджиев пояснява, че в нормалния контекст понятието пол/sex означава приемане, че в живата природа, в човешкото общество хората и живите същества сме разделени на две групи – мъже и жени. Гостът споделя, че баща му – създател на сектора по сексология към Медицинска академия (1963) – е доразвил идеите на арменския биолог Геодакян за това, че двата пола изпълняват много важни и специфични функции по отношение на количествения и качествения аспект на репродукцията. С това пояснение доц. Бостанджиев категорично отхвърля твърдението на днешните джендър активисти, че биологичният пол е мисловен конструкт в главата на човека.
Доц. Бостанджиев не отрича идеята за толерантност към различията и вярва, че обществото трябва да бъде хуманно, без обаче да се поддава на абсурдни концепции. Според психолога идентичността е нещо, което не се влияе от чувствителността на човек. Ето защо е важно да бъде поставена някаква граница в тази идеология и идентичностите да бъдат регламентирани и разграничени от патологията.
Джендър идеологията променя акцентите в по-традиционния модел на сексуално образование. Доц. Бостанджиев разказва, че при зараждането на половата просвета децата са учили базисни знания за появата на бебетата и половата хигиена – теми, които са били табу в по-консервативното общество. В следващия период от развитието на сексуалното образование се акцентира върху възпитанието – умения, компетентности, превенция на полови заболявания. В основата на тези програми е отговорното сексуално поведение, за да бъдат избегнати нежелани последствия. Възприемането на двата пола като равноправни и толерантността към хората с различна сексуална идентичност са други два важни акцента. Постепенно именно различията в сексуалната идентичност започват да доминират като най-важна тема в програмите за сексуално образование. Доц. Бостанджиев вярва, че степента, в която джендър идеологията бива налагана, нанася вреди върху половата идентичност на децата и тяхната бъдеща мотивация да градят семейство.
Според сексолога разговорът за сексуалността трябва да се води с ясни думи и цели. Днес "сексуално образование" е размито понятие, което единствено води до неконструктивни спорове. Доц. Бостанджиев акцентира върху социалната и емоционална компетентност, която е в основата на партньорството и семейството. Тези компетентности са свързани с толерантността, отговорността, националната принадлежност, поколенческата приемственост и репродуктивността, по думите на госта.
Доц. Бостанджиев осъзнава, че съвременните деца са изправени пред множество разнообразни избори и пред предизвикателството да взимат житейски решения по един нов, по-творчески начин. Ето защо темата за семейството, за социалните и емоционални умения на подрастващото поколение ще става все по-важна – а именно за това говорим, когато говорим за "сексуално образование", казва гостът.
Целия разговор чуйте в звуковия файл:
"Възрастен" не е обида, категория или присъда. Да бъдеш "възрастен" е възможност, символ на прогреса в света ни. Така смятат от сдружение "Аз съм тук", чийто едноименен проект работи за достъп до изкуство на възрастни хора. Социално изключване, дискриминация, усещане за липса на сигурност, усещане за липса на безопасност. Такива са..
По телефонната линия на "Нашият ден" разговаряме с Неда Генова , университетски преподавател в Лондон, изследовател в областта на дигиталните медии и културологията, автор на книгата "Посткомунистическите повърхности на София" . Генова разглежда повърхностите в техния материален смисъл – като пространства, които изграждат обществената среда,..
В рубриката "Разговорът" поставяме въпроса за отговорността към природата и бъдещето на нашите деца. Между две балкански събития, посветени на чистата околна среда, разговаряме с Филип Кирилов – основател на интегрално еко селище и представител на сдружение "Ти решаваш", което кани и тази събота Когато печалбата застрашава здравето..
След проведеното обучение "Аз и моите права", насочено към майките и техните социални и трудови права , в "Нашият ден" разговаряме с Веселина Панайотова от фондация "Мама има работа” и със специалиста по счетоводство Ралица Стефанова . В рамките на обучението са обсъдени условията в Кодекса на труда, засягащи жените в майчинство и..
Наскоро в едни чудесни стари угари между Драгичево и Големо Бучино се проведе фазански лов-състезание, организиран за кучета, работещи със стойка, провеждащ се по правилата на "Свети Хуберт". Понеже кучетата са добри другари, те доведоха и стопаните си, та да ги покажат на събратята си, а и на зрителите. Сред тях пък бяха водещите на "И рибар съм, и..
От 1 до 7 октомври Варна е домакин на традиционния Международен куклен фестивал "Златният делфин" . Това е най-старият фестивал за куклено изкуство в..
Предложената в това издание селекция от приказки, легенди и сказания разширява, обновява и преоткрива присъствието на Сенкевич в България. Хенрик Сенкевич..
Невербалното общуване в политиката има сериозна роля в изграждането на цялостната представа за поведение. Може ли да се режисира невербалното, жестовете,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg