Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Онлайн медии и аудитория – трикове за привличане на внимание

Снимка: pixabay

Среди разнообразието на медийните платформи се издигат онлайн медиите като особено важен сектор на съвременната медийна сцена. Катерина Войнова, преподавател в Катедрата по български език на СУ "Св. Климент Охридски" и автор на книгата "Жанрови и стилистични особености на онлайн медиите", споделя своите наблюдения относно езиковите особености и манипулативните стратегии, които се използват в този сектор.

За разлика от класическите медии, онлайн медиите демонстрират разнообразие в езиковата си стратегия. Както пояснява Войнова в рубриката “Епизоди от живота“ на предаването “Нашият ден“ има сайтове, които следват стандартите на книжовния български език, докато други се насочват към привличане на внимание чрез използването на езикови средства, които са по-близки до разговорния стил.

Използването на агресивна лексика и враждебно говорене са характерни за медийния дискурс както в миналото, така и днес. Според нея журналистите често се употребяват негативни глаголи и епитети, за да наложат определени образи на обществени личности и институции.

В разграничаването между социалните мрежи и онлайн медиите, Войнова отбелязва влиянието на разговорността, която е характерна за платформите за социални мрежи. Това влияние се отразява в стила и тонът на публикациите в тях.

Стратегиите за привличане на вниманието на аудиторията в онлайн медиите са многобройни. Създаването на сензационни заглавия, използването на експресивни изразни средства и хиперболизацията са често срещани методи, които целят да привлекат вниманието на потребителите.

Заглавията играят ключова роля в привличането на читателите, като често се използват такива, които не разкриват достатъчно информация за съдържанието на статията. Това създава интрига и повишава интереса към материала.

В разговора тя посочва още, че в сферата на онлайн медиите често се срещат и неистински новини, които могат да бъдат разделени на две основни категории - апокалиптични сценарии и клюки за популярни личности. Тези стратегии на манипулация са насочени към привличане на внимание и генериране на реакции, което увеличава трафика към съответните медийни платформи.

Чуйте разговора в звуковия файл. 


По публикацията работи: Зоя Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Младите срещу тоталитарната система

"Съпротивата срещу тоталитарния режим е сравнително добре изследвана, но аспектът на младежката съпротива остава в сянка. Смятам, че тя заслужава да се отдели и да се осмисли самостоятелно – казва Петя Ангелова, културолог в Софийския университет, автор на изследване по темата. – Самите млади имат осъзнато ангажиране към историческите процеси. И през..

публикувано на 10.09.25 в 16:05
Проф. Тодор Кантарджиев

Положението с Covid-19 не е така опасно, както се представя

Нова вълна на Covid-19 – пикът се очаква в края на месец септември, обяви Националният център по заразни и паразитни болести (НЦЗПБ). Броят на заразените нараства с 30 % на седмична база и ще се удвои. В Lege Artis разговаряме с проф. Тодор Кантарджиев , епидемиолог и бивш директор на НЦЗПБ. По думите на Кантарджиев към момента случаите..

публикувано на 10.09.25 в 14:15

Спешната помощ e в криза

Спешната помощ в криза – това сочи анализ на Съюза на парамедиците в България, изготвен на база запитване до Министерството на здравеопазването и до центровете за спешна медицинска помощ по Закона за достъп до обществена информация. 340 места в системата са трайно незаети. Най-много специалисти липсват край морето, в София и в Силистра...

публикувано на 10.09.25 в 13:24

Все по-голяма част от ресурса на публичния сектор се насочва към здравеопазването

Как се разходват средствата за здравеопазване? В Lege Artis Петя Георгиева, икономист от Института за пазарна икономика, коментира отчета на НЗОК за 2024 година. Георгиева обяснява, че са похарчени малко над 18% повече средства от предходната година. Това, от една страна, не е изненада, защото бюджетът тенденциозно се увеличава...

публикувано на 10.09.25 в 12:33
Веска Събева

Нужно ли е да се вдигне потребителската такса за посещение при лекар

Нужно или ненужно е вдигането на потребителската такса за посещение при лекар – коментар в Lege Artis на Веска Събева , председател на Асоциацията на родители на деца и младежи с епилепсия и зам.-председател на Националния съвет за хората с увреждания.  Обсъжда се таксата да стане отново 1% от минималната заплата. "Аз не съм съгласна,..

публикувано на 10.09.25 в 12:15