Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ивайло Динев: Дебатът за идеи и програми тотално е изчезнал сред политиците

Ивайло Динев
Снимка: БГНЕС

Защо и как "ТикТок политиката" набира сили в Европа и България, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Ивайло Динев, политолог от Центъра за Източноевропейски и международни изследвания в Берлин.

"Това са политически формации, популяризирани най-вече в социалните мрежи. Това променя начина на провеждане на политическите кампании – видеосъдържанието измества текстовото и се появяват политически партии, които нямат нужда от водене на традиционна кампания, защото се  фокусират върху тази демография, която е в социалните мрежи. Можем да говорим за политически генерационен разлом между по-младите, които са в ТикТок до 25-годишни, фейсбук на хората около средната възраст и възрастните, които не са в този тип мрежи. 

В цяла Европа се появиха политически формации или независими кандидати, които успяха да влязат в ЕП единствено разчитайки на този тип кампании – в социалните мрежи. Има примери за редица ютубъри и инфлуенсъри, които са без никаква политическа програма, но събраха гласове за да влязат в ЕП. Единственото, което те казват е, че няма да бъдат като всички останали политици и чрез отричане на настоящите политически модели, без нищо конкретно насреща, успяват да съберат поддръжници. 

Такъв е случаят и с българската партия "Величие", които са изключително популярни в ТикТок и Ютуб, където те изказваха своето мнение за войната в Украйна или политическата ситуация в България. Цялата им кампания беше или в социални мрежи или ходеха по места, в може би 30-40 града и се срещата с хора, които ги знаеха от социалните мрeжи."

Младите аполитични хора и доверието в социалните мрежи

"Да, този тип политици наистина привличат млади хора, които не са били активни политически досега. Негативните последствия са много, защото единствената редакция на съдържанието в тези канали е алгоритъмът и човекът, който създава съдържанието. Няма филтър за пропаганда, базирана не на аргументи и факти, а на емоционално съдържание, което много бързо привлича хората. В Германия "Алтернатива за Германия" също разчитаха изключително много на социалните мрежи и са много по-популярни в социалните мрежи, отколкото традиционните партии. Техните видеоклипове са с изключително емоционално съдържание – всяване на страх у хората, например как Европа изчезва, как мигрантите превземат държавата – все кратки послания, които разчитат именно страх. Това снишава още повече достатъчно снишената политическа реторика. Защото дебатите за идеи и програми тотално са изчезнали сред политиците. Сега отиваме на още по-ниско равнище, където не просто няма разговор, а има борба кой най-бързо ще привлече колкото се може повече хора в някоя социална мрежа."

Защо хората са изпаднали в "тлеещо разочарование" от политиката, кой има полза от разпространяване на пропагандни твърдения в социалните мрежи и за какво се борят ТикТок политиците чуйте в звуковия файл. 

Снимка – БГНЕС
По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Младите срещу тоталитарната система

"Съпротивата срещу тоталитарния режим е сравнително добре изследвана, но аспектът на младежката съпротива остава в сянка. Смятам, че тя заслужава да се отдели и да се осмисли самостоятелно – казва Петя Ангелова, културолог в Софийския университет, автор на изследване по темата. – Самите млади имат осъзнато ангажиране към историческите процеси. И през..

публикувано на 10.09.25 в 16:05
Проф. Тодор Кантарджиев

Положението с Covid-19 не е така опасно, както се представя

Нова вълна на Covid-19 – пикът се очаква в края на месец септември, обяви Националният център по заразни и паразитни болести (НЦЗПБ). Броят на заразените нараства с 30 % на седмична база и ще се удвои. В Lege Artis разговаряме с проф. Тодор Кантарджиев , епидемиолог и бивш директор на НЦЗПБ. По думите на Кантарджиев към момента случаите..

публикувано на 10.09.25 в 14:15

Спешната помощ e в криза

Спешната помощ в криза – това сочи анализ на Съюза на парамедиците в България, изготвен на база запитване до Министерството на здравеопазването и до центровете за спешна медицинска помощ по Закона за достъп до обществена информация. 340 места в системата са трайно незаети. Най-много специалисти липсват край морето, в София и в Силистра...

публикувано на 10.09.25 в 13:24

Все по-голяма част от ресурса на публичния сектор се насочва към здравеопазването

Как се разходват средствата за здравеопазване? В Lege Artis Петя Георгиева, икономист от Института за пазарна икономика, коментира отчета на НЗОК за 2024 година. Георгиева обяснява, че са похарчени малко над 18% повече средства от предходната година. Това, от една страна, не е изненада, защото бюджетът тенденциозно се увеличава...

публикувано на 10.09.25 в 12:33
Веска Събева

Нужно ли е да се вдигне потребителската такса за посещение при лекар

Нужно или ненужно е вдигането на потребителската такса за посещение при лекар – коментар в Lege Artis на Веска Събева , председател на Асоциацията на родители на деца и младежи с епилепсия и зам.-председател на Националния съвет за хората с увреждания.  Обсъжда се таксата да стане отново 1% от минималната заплата. "Аз не съм съгласна,..

публикувано на 10.09.25 в 12:15