Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Идоменей" на Моцарт от Мюнхен

Магдалена Кожена, Саймън Ратъл, Андрю Стейпълс и Симфоничния оркестър на Баварското радио
Снимка: @BRSO

"Имам неописуемо желание отново да напиша опера." Мечтата на Моцарт, изразена през 1777 г., най-накрая е изпълнена през есента на 1780 г., когато той получава поръчка от Мюнхен да напише голяма опера серия за предстоящия карнавален сезон. Превъзходството на Мюнхенския оркестър и темата, включваща конфликта между божествения закон и човешката страст, между дълга и любовта, вдъхновяват Моцарт да създаде едно от своите най-сложни и новаторски сценични произведения. "Идоменей" отдавна е една от любимите творби на диригента Саймън Ратъл. Както при "Сътворението" от Хайдн, първият оперен шедьовър на Моцарт дава на Ратъл възможност да работи интензивно с хора и да задълбочи допълнително участието си в историческата изпълнителска практика в Мюнхен. Към него се присъединява превъзходен певчески състав: Андрю Стейпълс във взискателната главна роля, Сабин Девиел и Магдалена Кожена като трогателните, страстни любовници Илия и Идаманте и Елза Драйсиг като ревнивата, отчаяна Електра.

Бъдете с нас тази събота, 29 юни от 20.00 часа, когато ще излъчим концертното изпълнение на операта "Идоменей" от В. А. Моцарт, състояло се в зала "Херкулес" в Мюнхен на 16 декември 2023 г.

Действащи лица и изпълнители:
• Идоменей, цар на Крит (тенор) – Андрю Стейпълс
• Идаманте, негов син (мецосопран) – Магдалена Кожена
• Електра, дъщеря на Агамемнон (сопран) – Елза Драйзиг
• Илиа, дъщеря на троянския цар Приам (сопран) – Сабин Девиел
• Арбаче, приятел на Идоменей (баритон) – Линард Фрилинк
• Върховен жрец на Посейдон, в либретото е Нептун, (бас) – Тарек Назми

Хор и Симфоничен оркестър на Баварското радио.
Диригент Саймън Ратъл.

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Светлост": македонски фрий джаз в Русе и в София

"Светлост" са трима приятели от Скопие, закърмени с музиката на Матс Густафсон , Петер Брьоцман , Кен Вандермарк , Sun Ra Arkestra , Орнет Колман и местната хардкор сцена. Поименно – Дени Омерагич (контрабас, баритонова китара и баскитара), Нинослав Спировски (тенор сакс, кларинет) и Кристиян Новковски (барабани). По покана на..

публикувано на 04.12.24 в 13:49

Ирена Гъделева: Соня Йончева вдъхновява с всеки свой проект

Соня Йончева, призната за една от най-ярките звезди на световната опера, получи престижната награда "Музикант на годината" за 2023 година на Българското национално радио. Отличието се присъжда след национална анкета, организирана от предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Това не е първото голямо признание за оперната прима от БНР –..

обновено на 03.12.24 в 11:25

Епичен метъл маратон: "Файъруинд" и "Мастърплен" в "Джой Стейшън"

Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..

обновено на 02.12.24 в 14:04
Акустичната версия на Crime & The City Solution – Саймън Бони, Джошуа Мърфи и Бронуин Адамс.

Crime and Тhe City Solution за първи път в София

Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..

публикувано на 01.12.24 в 14:28

Белгия аплодира оперни шедьоври на Глук

Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..

публикувано на 01.12.24 в 07:55